تاریخ
تاریخ
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

اوضاع کشور ما پس از انقراض حکومت تیموریان بسیار آشفته و پریشان بود:زیرا به خاطر نبودن حکو متی واحد وقدرتمند ونظم و امنیت مختل می شد; آسایش عمومی از میان می رفت وآبادی ها ویران می شد.در اواخر قرن نهم هجری حکومت های مختلفی تشکیل شد. این حکومت ها پیوسته با یکدیگر مشغول جنگ بودندوهراز گاهی یکی از آنها بر دیگری پیروز می شدعلاوه بر این; دشمنان خارجی نیز گاه و بیگاه به مرز های ایران حمله می کردند;مثلا" پرتقالی ها با کشتی های جنگی خودبه خلیج فارس آمده و در صدد تصرف سواحل و جزایر ایران بودند.در کنار این نا امنی ها و آشوب ها ,میان مردم نیز تفرقه های شدیدی وجود داشت که یکی از این دلایل اختلاف مذهبی بود,زیرا در آن زمانمذ هب رسمی در کشور وجود نداشت.
تشکیل حکومت صفوی (شاه اسماعیل)
سرانجام با تشکیل حکومت صفوی در اوایل قرن دهم ه.ق اوضاع کشور ما عوض شد.سلسله ی صفوی بوسلیه شاه اسماعیل تاسیس گردید.او از نوا دگان شیخ صفی الدین اردبیلی است. شیخ صفی الدین مریدان زیادی داشت که برای دیدنش به اردبیل می رفتند.پس از او فرزندانش در صدد برآمدند با حمایت مریدان خود به قدرت دست یابند مهمترین طرفداران آنها هفت طایفه ی ترک به نام قزلباش ها است.سرانجام در سال 880 ه.ش شاه اسماعیل توانست باکمک آنها به سلطنت برسد.
شاه اسماعیل به تدریج سراسر ایران را تصرف کرد.سپس با رسمی کردن مذهب شیعه وسرکوب مخالفان داخلی ودشمنان خارجی، حکومتی قوی بوجود آورد و تبریز را به پایتختی انتخاب نمود. چون اوضاع داخلی ایران منظم شد، سپاه ایران عازم جنگ با ازبکام گردید و آنان را شکست داد. با شکست ازبکان مرزهای ایران بار دیگه از از طرف شمال شرقی  به رود جیهون رسید و از طرف مشرق نیز با هند همسایه شد.
با تشکیل حکومت شیعه مذهب صفوی و قدرتمند شدن آن،سلطان سلیم پادشاه عثمانی که خود را فرمانروای همه ی مسلمانان می دانست به ایران حمله کردسپاهیان ایران نیز به مقابله پرداختند و در محلی به نام چالدران با آنان به شدت جنگیدند. در جنگ چالدران با وجود فداکاری های بسیار ایرانیان شکست خوردند، زیرا ارتش عثمانی دارای توپ و تفنگ بودند ولی ارتش ایران فاقد این سلاح ها بود و با تیر و کمان و شمشیر استفاده می نمودند.پس از شکست چالدران تبریز اشغال شد، اما مقاومت و مبارزه ی مردم، عثمانی ها را وادار به عقب نشینی کرد. شاه اسماعیل نیز پس از چندی در گذشت.
 
 
 
شاه تهماسب
پس از شاه اسماعیل شاه تهماسب به سلطنت رسید. هنگامی که او بر تخت نشست، حکومت صفوی در شرایط سختی به سر می برد زیرا اوضاع داخلی کشور آشفته بود و ازبکان و عثمانی ها نیز مجداً حملات خود را آغاز کرده بودند. شاه تهماسب ابتا اوضاع داخلی کشور را آرام ساخت و اداره ی آن را منظم نمود. سپس به خراسان لشکر کشید و ازبکان را که دوباره قدرت یافته بودند،از آنجا بیرون راند و پس از آن با عثمانی وارد جنگ شد. جنگ میان ایران و عثمانی در زمان شاه تهماسب بسیار طول کشید،اما سر انجام دو طرف حاضر به صلح شدند. صلح میان ایران و عثمانی سال ها پایدار ماند واین امر موجب بهبود اوضاع کشور شد.
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: