عبدالباري عطوان بررسي كرد؛
عبدالباري عطوان بررسي كرد؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش فارس، "عبدالباري عطوان " تحليلگر مسايل منطقه‌اي در مقاله‌اي در روزنامه "القدس العربي " نوشت كه قبل از هر چيز اقرار مي‏كنم كه من هيچگونه احساس همبستگي نسبت به سران و مسئولان عرب كه اسناد پايگاه اينترنتي ويكي‏ليكس مواضع دوگانه آنها را برملا كرد، ندارم، مسئولاني كه ويكي‏ليكس فعاليت‏هاي فريبكارانه آنها را براي عوام‏فريبي ملتشان برملا كرد، من همچنين تكذيبيه آنها و تلاش‌شان براي كاهش اثر و توجيه محتويات مدارك را باور نمي‏كنم.
اين كارشناس عربي در ادامه بيان كرد كه وظيفه راستين رسانه‏ها اين نيست كه از مقامات حاكم حمايت كنند و سياست‏هاي غلط آنان را پنهان كنند و آنان را از بحران‏ها نجات دهند، به ويژه اگر اين مقامات، ديكتاتور، سركوبگر و فاسد باشند، هركس كه مسئول رسوايي دو رويي و مواضع متناقض اين مقامات مي‏شود، آنها را همپيمان آمريكا مي‏يابد.
وي مي‌افزايد:‌ نظام‏هاي قوي و مستقل كه با حمايت مردمي استوار شده‌اند و با مقررات سازمان‏هاي قانوني اداره مي‌شوند، از اين افشاگري‌ها نمي‏هراسند، زيرا آنچه را كه در خفا مي‏گويند همان چيزي است كه آشكارا در مجالس و در جواب سؤال‏هاي رسانه‏هاي مستقل مي‏گويند.
عطوان معتقد است كه تصادفي نيست كه بيشترين سهم در مدارك آمريكايي انتشار يافته از آن رهبران عرب است، چون اينان در برابر دولت و مسئولان و سفراي آمريكا ضعيف هستند و فقط مقابل ملت خود قوي هستند. متاسفانه براي سران جامعه عربي در اين رسوايي‏ها توطئه براي تحقير ملت‌شان ثبت شد.
اسناد منتشر شده برخلاف آنچه دولت آمريكا بيان مي‏كند، خطري عليه جان‏ شهروندان ندارد، فقط حضور دولت‏هاي منافق كه در راستاي اهداف آمريكا فعاليت مي‌كنند را با فشارهاي سختي مواجه كرد، البته مزدوراني كه در امانت خيانت كردند و در طرح‏هاي آمريكا و رژيم صهيونستي عليه منافع كشور و ملت‌شان همكاري كردند، ممكن است واقعا جانشان در خطر باشد.
القدس العربي مي افزايد: بيشتر اين اسناد چيز جديدي براي ما نيست، حقايقي كه در اين اسناد است بيشتر شهروندان عرب‏ مي‏دانند، چه كسي نمي‏دانست كه بعضي از دولت‏هاي عربي با آمريكا در جنگ سابق آن با افغانستان و عراق و در جنگ احتمالي آينده آن بر ضد ايران، رايزني كردند؟ آيا براي اثبات فساد حامد كرزي و حكومتش نيازي به اسناد و گزارش‏هاي سفراي آمريكايي است؟
عطوان مي نويسد: با توجه به آنچه اين اسناد از زبان ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و تشويق مسئولان امارات و بحرين به حملات نظامي زود هنگام عليه ايران مطرح كرده، چيز جديدي كه ما را غافلگير كرد، تحريك رسمي آمريكا از سوي دولت‏هاي عربي عليه ايران است.
وي مي‌نويسد: در شرايطي كه در همه زمينه‏ها در پايين‏ترين و ضعيف‏ترين درجه زندگي مي‏كنيم، اگر درگير جنگ خونين با ايران شويم و يا اينكه آتش نزاع عربي فارسي يا شيعه و سني را برافروزيم، به عنوان عرب و مسلمان چه سودي براي ما دارد؟ بويژه بعد از اينكه با تمام وجود شاهد و ناظر پيامدهاي مصيبت بار دو جنگ اخير افغانستان و عراق را كه ما حكومت‏هاي عربي با ديكته آمريكا از آن حمايت كرديم، بوديم، پس چرا وارد جنگ مي‏شويم؟ يا اينكه چرا از جنگي عليه ايران به صرف منفعت آمريكا و رژيم صهيونيستي حمايت مي‏كنيم؟
حكام عربي كه خواستار و مشوق و منتظر حمله آمريكايي و يا شايد رژيم صهيونستي عليه ايران بودند، همان افرادي هستند كه همين كار را درباره عراق انجام دادند، اين حكام در هر دو مورد مثل هميشه مخالف اميال ملت‌شان عمل كردند، زيرا مشخص است كه آنان از سوي مردم انتخاب نشده‏اند و مردمي نيستند و براي ماندن روي صندلي‏هاي حكومت براي مدت زمان بيشتر بسيار به آمريكا متكي هستند.
هيچگونه ترديد و احساس شرمساري نمي‏كنيم از بيان اينكه سران عرب از رهبران مسلمانان نفرت دارند و عليه ‏كشور آنها توطئه مي‏كنند، درحالي كه اين رهبران محبوبيت بيشتري در محافل عربي دارند. در اين زمينه "رجب طيب اردوغان " نخست‏وزير تركيه و سيد "حسن نصرالله " دبيركل حزب‌الله را مثال مي‏زنيم، در حالي كه از اردوغان در بيروت صدها هزار نفر استقبال مي‏كنند، مي‏بينيم كه سران عرب مخفيانه و با تدابير شديد امنيتي وارد بيروت مي‏شوند.
بر حسب آخرين نظر‏سنجي‏ كه روزنامه گاردين انگليس در منطقه عربي انجام داد، 88 درصد مردم رژيم صهيونستي را بزرگ‏ترين تهديد براي امنيت كشورشان مي‏داند و بعد از آن آمريكا با 77 درصد مقام دوم را به خود اختصاص داده است، اين درحالي است كه ايران با كمتر از10 درصد در رتبه‌هاي پايين اين جدول قرار دارد.
حتي اگر فرض بگيريم كه ايران منبع اصلي تهديد است، يك دولت عربي يا حتي مجموع دولت‏هاي عربي با وجود پرداخت صدها مليارد دولار براي خريد سلاح پيشرفته آمريكا، توان نظامي كافي براي هجوم عليه ايران را ندارند، حال ما از آن‏هايي كه مي‏خواهند سر ايران را قطع كنند، مي‌پرسيم كه اگر ايران باقي بماند و تلاش‏هاي آنان شكست بخورد چه مي‏شود؟ و بعد از آن چگونه با ايران رفتار مي‏كنند؟
"عبدالباري عطوان " مي‏افزايد: نمي‏دانيم اين روزها حكام عرب را چه شده كه واقعيات را از منظر منافع ملت‌شان نمي‏بينند. زماني كه ملك عبدالله كه خواستار قطع سر ايران است، ولي‌عهد بود "مادلين آلبرايت " وزير خارجه اسبق آمريكا از او خواست كه نيروهاي آمريكا در خاك عربستان براي حفاظت آن از عراق و "صدام " حضور دائم داشته باشند، ولي عبدالله نپذيرفت و براي آلبرايت لطيفه جالبي از مرد روستايي گفت كه هميشه از حمله گرگ به گله گوسفندانش شكايت داشت، هنگامي كه افراد دانا به او توصيه كردند كه سگي را براي نگهباني از گله‏اش به كار گيرد، قبول كرد، ولي اين اقدام پيامدهاي فاجعه‌باري به بار آورد، گرگ قبلا هر يكي دو روز گوسفندي را طعمه خود مي‏كرد، اما بعد از گرفتن سگ، او روزي سه گوسفند را براي سگ نگهبان سر مي‏بريد . خانم "مادلين آلبرايت " مقصود را فهميد، ولي به اين داستان توجه نكرد.
همين كار را شيخ "زايد بن سلطان " رئيس‏ دولت امارات انجام داد، آن زمان كه آمريكايي‏ها از او خواستند كه اجازه دهد تا نيروهاي آمريكايي براي دخالت در ايران و ايجاد بحران‏ در اين كشور در سرزمين امارات حضور يابند، او به كلي رد كرد و به ژنرال آمريكايي كه با او ديدار داشت گفت: اگر بعد از آن مانند قضيه سومالي فرار كرديد و ما را تنها در مقابل ايران رها كرديد ما چه كنيم؟
وي اسناد انتشار يافته در ويكي‌ليكس را ناقص خواند و گفت هيچ مدرك واقعي درباره جنگ اخير لبنان، تجاوز رژيم‏صهيونستي به غزه، مواضع و ديدگاه‏ها در محاصره غزه منتشر نشده است، از ترورهاي مسولان جنبش "حماس " يا از مسموم كردن ياسر عرفات و از عراق و صدام و از ترور شهيد محمود مبحوح نيز به همين صورت سندي منتشر نشده است.
اسرار فراواني وجود دارد كه براي اطلاع از آنها و آگاهي از همه جنبه‏هايش مشتاقيم، غير منطقي است كه رژيم‏صهيونستي به عنوان بزرگترين خطر هسته‏اي منطقه و منشا همه جنگ‏هاي منطقه از رسوايي‏ها پاك باشد. آيا نظارت و سانسور پنهاني و عمدي وجود دارد و يا اينكه مشكل مشكل زمان است؟ قبل از صادر شدن هرگونه حكمي منتظر مي‏مانيم.
زمان پنهان كردن اسرار و انتظار 30 يا 50 ساله براي آگاهي از آنچه پشت درهاي بسته و به دور از ملت‌ها گذشته است، به سر آمده يا در مراحل پاياني است. هرچند هم كه اقدامات امنيتي براي حفظ اين اسناد به كار گرفته شود، چيزي به نام آرشيو الكترونيكي مطمئن وجود ندارد. از سوي ديگر براي دولت فعلي و دولت‌هاي آينده آمريكا خيلي سخت است كه مزدوراني را در همه زمينه‏ها جذب كند. مهم‏ترين و گيج كننده‏ترين سوال اين است كه علت‏ پافشاري حكام عرب از اينكه از سوراخ افعي آمريكا بارها گزيده شوند، چيست؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: