فارس گزارش مي‌دهد؛
فارس گزارش مي‌دهد؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، قرار است در روزهاي آتي متن نامه كميسيون اصل 90 درباره شكايت نمايندگان از هيئت رئيسه مجلس درباره " طرز كار هيئت رئيسه مجلس در خصوص طرح يك فوريتي حمايت از تأسيس موسسات و مراكز آموزش عالي غير دولتي " معروف به "طرح حمايت از وقف اموال دانشگاه آزاد "در صحن علني مجلس قرائت شود.

در اين نامه آمده است:
هيئت رئيسه محترم مجلس شوراي اسلامي
سلام عليكم
در اجراي قانون نحوه گزارش كميسيون اصل 90 قانون اساسي مصوبه 3 آذر 1366 به پيوست گزارش شماره 89929 مورخ 29 آذر 1389 اين كميسيون در خصوص شكايت جمعي از نمايندگان مجلس از طرز كار هيئت رئيسه مجلس در خصوص طرح يك فوريتي حمايت از تأسيس موسسات و مراكز آموزش عالي غير دولتي براي قرائت از تريبون مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌گردد. "

ماجرا چه بود؟
---------------

بررسي ماجراي "تصويب وقف اموال دانشگاه آزاد در صحن مجلس " و اتفاقاتي كه پس از آن در خانه ملت و در ميان دانشگاهيان رخ داد، نشان دهنده زواياي پنهان و رد پاي يك عضو كميسيون مجلس در داستان شكست خورده تصويب وقف در مجلس است.

دانشگاه آزاد در سال 1361 با پيشنهاد آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني تاسيس شد و رسماً فعاليت خود را آغاز كرد و "عبدالله جاسبي " به عنوان اولين رئيس دانشگاه آزاد انتخاب شد كه تا به امروز يعني پس از گذشت حدود بيش از 28سال است كه وي همچنان به عنوان يكي از با سابقه‌ترين مديران كشور در سمت رئيس اين دانشگاه ابقاء شده است؛ البته با اصلاحات صورت گرفته در اساسنامه دانشگاه آزاد از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به نظر مي‌رسد "امسال " آخرين سال تكيه جاسبي بر كرسي رياست دانشگاه آزاد باشد.

اما يكي از اقداماتي كه طي سال جاري(1389) از سوي جاسبي و با هدايت "هيئت موسس دانشگاه آزاد " دنبال شد و در نهايت نيز به نتيجه نرسيد "وقف اموال دانشگاه آزاد " بود.

وقف اموال دانشگاه آزاد در حالي به سرانجام نرسيد كه مسئولان اين دانشگاه از "طرق مختلف " آن را پيگيري و اميد به تحقق آن داشتند كه اين چنين نيز نشد.

يكي از اين طرق "مجلس شوراي اسلامي " و البته "كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس " و شخص "علي عباسپور تهراني‌فرد " رئيس اين كميسيون بود.

مسئله‌اي كه پيگيري آن "براي هيئت رئيسه مجلس هشتم " و شخص " رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس " گران تمام شد كه در ادامه به آن اشاره خواهد شد.


علي عباسپور تهراني‌فرد كيست؟
-------------------------------------

علي عباسپور درسال 1329 به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي را در دبستان روزبه و متوسطه را در دبيرستان علوي به پايان رساند.

تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته مهندسي برق در دانشگاه اميركبير به پايان رساند و مدرك دكتراي خود را در دانشگاه بركلي كاليفرنيا درآمريكا اخذ كرد.

وي در انتخابات دوره چهارم و پنجم مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تهران به خانه ملت رفت و عضو كميسيون فرهنگ وآموزش عالي شد.

عباسپور همچنين در دوره هفتم و هشتم نيز با راي تهراني‌ها بهارستان نشين شد و هم‌اكنون "رئيس كميسون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي " است.

گفتني است، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هشتم " برادر همسر عبدالله جاسبي رئيس دانشگاه آزاد " است.


آغاز پيگيري وقف اموال دانشگاه آزاد در مجلس؛ ردپاي وابستگان جاسبي
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

اما با اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در فروردين سال 89 كه به نتيجه نرسيدن تلاش‌هاي هيئت موسس اين دانشگاه براي "وقف اموال دانشگاه آزاد " منجر شد، سناريوي جديدي به گفته برخي مجلسي‌ها با بازيگرداني "كريم زارع " و "علي عباسپور " كليد خورد.

بنابراين گزارش، هنوز يك ماه از "تصويب اساسنامه جديد دانشگاه آزاد " نگذشته بود كه در مورخ 28 ارديبهشت‌ماه سال89 مجلس شوراي اسلامي يك فوريت طرح وقف اموال دانشگاه آزاد را تحت عنوان "طرح اجازه وقف اموال در اختيار مؤسسات غيردولتي غيرانتفاعي " با 129 رأي موافق، 69 رأي مخالف و 2 رأي ممتنع از مجموع 207 نماينده حاضر در صحن علني مجلس را به تصويب رساند.

پس از اين اقدام دانشگاه آزاد كه با همكاري برخي نمايندگان خانه ملت صورت گرفت، نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي و كارشناسان مسائل فرهنگي و آموزشي، به اين اقدام تعدادي از نمايندگان به شدت اعتراض كردند.

اين مسئله ادامه داشت تا اينكه بالاخره نمايندگان مجلس در جلسه علني روز يكشنبه (30خرداد 89) ضمن نقض مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وقف اموال دانشگاه آزاد را تصويب كردند.

براين اساس، خانه‌ملتي‌ها مصوب كردند وقف اموال مراكز آموزش عالي و غيردولتي، غيرانتفاعي و ساير موسسات غيردولتي غيرآموزشي كه هيئت موسس يا هيئت امناي آنها حق تصور مالكانه نسبت به آن را دارند و تا تاريخ تصويب اين قانون صيغه وقف آن جاري شده است و يا در آن جاري شود معتبر است كه در حقيقت همان تأييد "وقف اموال دانشگاه آزاد " بود.


برخي نمايندگان: عرق شرم بر پيشانيمان نشست
-------------------------------------------------------

در واكنش به اين مصوبه مجلس، ابطحي عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس تصويب مصوبه اخير مجلس در حمايت از دانشگاه آزاد را نزد افكار عمومي بسيار نامطلوب و جبران ناپذير عنوان كرد و گفت كه ريشه اين كار به دليل وامدار شدن برخي نمايندگان برمي‌گردد، ديگر نمايندگان نيز به اين مصوبه اعتراض كردند كه گوشه‌اي از آن در ذيل اشاره مي‌شود.

* غضنفرآبادي: اتفاقات روز گذشته مجلس عرق شرم بر پيشانيم نشاند

همچنين حجت‌الاسلام غضنفرآبادي عضو كميسيون قضايي مجلس با بيان اينكه اتفاقات مجلس عرق‌شرم بر پيشانيم نشاند، گفت: بنده آنچه در توان داشتم درباره طرح وقف اموال دانشگاه آزاد انجام دادم ولي ديگران هم بايد در مورد اين اقدام خود در تصويب طرح مذكور پاسخگو باشند.

* توكلي: تصويب وقف اموال دانشگاه آزاد به آبروي مجلس لطمه زد

احمد توكلي نماينده تهران نيز با اشاره به تصويب مصوبه وقف اموال دانشگاه آزاد در جلسه علني روز يك‎شنبه مجلس گفت: اتفاقات روز يك‎شنبه به آبروي مجلس لطمه زد.


نامه 11عضو كميسيون آموزش مجلس به لاريجاني و انتقاد از رفتارهاي "غيرقانوني " عباسپور
----------------------------------------------------------------------------------------------------

تبعات مصوبه يك‌شنبه مجلس بيش از همه متوجه "رئيس كميسون آموزش و تحقيقات مجلس " شد چه آنكه پس از اين اقدام مجلس 11 نفر از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اعلام كردند كه در جلسات كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شركت نمي‌كنند.

در نامه نورالله‌ حيدري، علي كريمي فيروزجائي، فرهاد بشيري، طيبه صفايي، لاله افتخاري، فاطمه آجرلو، اسدالله عباسي، سيد قدرت‌الله حسيني، عليرضا سليمي، اعزازي و حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني خطاب به علي لاريجاني آمده بود:

"جناب آقاي دكتر لاريجاني رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
با احترام و با عنايت به مسائل اخير در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و رفتارهاي «غيرقانوني» و نقض ماده‌هاي 33، 34 و 145 آئين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي توسط عباسپور تهراني‌فرد رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات و سوء استفاده از جايگاه رياست كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تعيين تكليف موضوعات پيش آمده در ساعات جلسه كميسيون در هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي حضور خواهيم داشت ".


نمايندگان مجلس از نقش عباسپور مي‌گويند؛ تصويب وقف با لابي "جاسبي " و همكاري "عباسپور "
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

* حيدري: عباسپور لاريجاني را غافلگير كرد

البته واكنش‌ها به اقدامات عباسپور و نقد عملكرد وي در رياست كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از سوي نمايندگان به نامه اعتراض آميز 11عضو كميسون مجلس ختم نشد و اعتراض‌‌ها همچنان ادامه داشت.

در همين خصوص نورالله حيدري يكي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت كه طرح اوليه حمايت از مراكز آموزشي غيرانتفاعي تغيير كرده بود و تعمدا از سوي عباسپور به كميسيون ارجاع نشد.

وي ادامه داد: يك جريان پشت پرده با لابي جاسبي و همكاري عباسپور رئيس كميسيون اين طرح را مطرح كردند تا حتي رئيس مجلس را هم غافلگير كنند.

عضو كميسيون آموزش مجلس با بيان اينكه اين عده آمدند طرحي را كه اگر تصويب مي‌شد درست نقطه مقابل سياست‌‌هاي دانشگاه آزاد بود به نفع اين دانشگاه عوض كردند، تاكيد كرد: اين عده با استفاده از ظرفيت پنهاني كه در آئين‌نامه داخلي بود آن طرح راتبديل كردند به طرحي درست در حمايت از دانشگاه آزاد.

* سليمي‌: براي تصويب وقف اموال دانشگاه آزاد نمايندگان مجلس را فريب دادند؛‌ به شيطنت عباسپور پي‌برديم

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي ديگر عضو اين كميسيون بود كه با اشاره به اين مصوبه ‌تاكيد كرد: برخي نمايندگان با فرافكني اقدام به فريب دادن نمايندگان كردند و راي آنها را گرفتند كه نمايندگان بايد از حق خود دفاع كنند و از نمايندگان فريب‌دهنده شكايت رسمي به عمل آورند.

سليمي ادامه داد: در اين مسئله نمايندگان به شيطنت افرادي چون آقاي عباسپور پي بردند.

* عضو هيئت رئيسه مجلس: عباسپور گفته بود بايد طرح مربوط به دانشگاه آزاد را در دستور قرار دهيد

جهانبخش محبي‌نيا عضو هيئت رئيسه مجلس نيز در خصوص نحوه خارج از دستور قرار گرفتن طرح‌ مربوط به دانشگاه آزاد در صحن علني مجلس گفت: عباسپور و يك نفر ديگر كه حضور ذهن ندارم چه‎كسي بود، گفته بود: بايد طرح را در دستور كار قرار دهيد!

به گفته محبي‌نيا همان شب آقاي احمدي از منزل با بنده تماس گرفت و با ناراحتي گفت آقاي عباسپور آمده و با ما برخورد كرده كه: شما در اين زمينه سستي و اهمال كرده‌ايد و بايد اين طرح را در دستور كار قرار دهيد!


مخالفت اعضاي كميسيون آموزش با ادامه رياست عباسپور بر اين كميسيون
----------------------------------------------------------------------------------

اعتراض‌ها به اقدامات رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داشت تا اينكه اعضاي اين كميسيون طي اظهاراتي خواستار "بركناري " وي از سمت رياست اين كميسيون شدند.

* صفايي: موضع اعضاي كميسيون آموزش با مواضع عباسپور متفاوت است

در همين باره، طيبه صفايي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، در همين‌باره گفت كه موضع اعضاي كميسيون آموزش مجلس با مواضع علي عباسپور رئيس اين كميسيون كاملاً متفاوت است.

* بشيري: درخواست اعضاي كميسيون آموزش مجلس از لاريجاني براي تغيير عباسپور

بشيري نماينده مردم پاكدشت و ديگر عضو كميسيون آموزش نيز گفت: برخي اعضاي كمسيون آموزش در جلسه‌اي با علي لاريجاني از وي خواستند رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تغيير پيدا كند.

* كريمي: عباسپور از جايگاه رياست كميسيون آموزش به دفعات سوء استفاده كرده است

كريمي ديگر عضو اين كميسيون بود كه با بيان اينكه عباسپور از جايگاه رياست كميسيون آمورش به دفعات سوء استفاده كرده است، تاكيد كرد: استعفاي عباسپور به صلاح مجلس و كميسيون آموزش است.


عباسپور با "تعهد اخلاقي " رئيس ‌ماند
----------------------------------------

بر پايه اين گزارش، پس از كش و قوس فراوان درباره مصوبه "يكشنبه مجلس " و اعتراض گسترده نمايندگان به اقدامات عباسپور در تصويب اين مصوبه 11 عضو معترض كميسيون آموزش به عملكرد عباسپور با برگزاري جلسه مشركي با هيئت رئيسه مجلس نظرات و پيشنهادات خود را در اين زمينه مطرح و با رئيس قوه قانونگذاري كشور در ميان گذاشتند.

در اين جلسه نمايندگان انتقادات خود را نسبت به عملكرد عباسپور مطرح كرده و اعتراضات به صورت مبسوط بيان شد و آقاي عباسپور بعضي از انتقادات را پاسخ داد و بعضي از انتقادات را وارد دانست.

بر اين اساس در جمع‌بندي جلسه نمايندگان كميسيون آموزش از عباسپور تعهد "اخلاقي " گرفتند تا وي در روش مديريتي خود تغيير ايجاد كند و در صورتي كه هرگونه تخلفي از سوي وي مشاهده شد اقدام ديگري در اين باره صورت گيرد.


قرائت شكايت نمايندگان از هيئت‌رئيسه مجلس درباره بررسي طرح وقف اموال دانشگاه آزاد
---------------------------------------------------------------------------------------------------

بنابراين گزارش، پس از گذشت چندين ماه از اتفاقات روز 30خرداد مجلس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مصوبه "وقف اموال دانشگاه آزاد " را اصلاح كردند و پس از آن نيز با راي كميته فقهي و حقوقي رسيدگي به وقف اموال دانشگاه آزاد، پرونده "وقف " اموال اين دانشگاه براي هميشه مختومه شد.

از تبعات مصوبه "يك‎شنبه سياه " مجلس براي عباسپور كه بگذريم، مصوبه وقف همان‏طور كه در آغاز كلام به آن اشاره شد تبعاتي را نيز براي "هيئت رئيسه مجلس " داشت كه بر اساس آن قرار شده است "گزارش تخلف هيئت‌رئيسه مجلس درباره وقف دانشگاه آزاد " در صحن علني مجلس قرائت شود.

در همين باره غلامرضا اسداللّهي عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي گفت كه نمايندگان با ارائه شكواييه‌اي به نحوه اداره جلسه مجلس در روز بررسي طرح وقف موسسات آموزش غيردولتي (وقف اموال دانشگاه آزاد) اعتراض داشتند.

"بر اساس اين شكوائيه، نمايندگان اعلام كرده بودند كه آئين‌نامه داخلي مجلس در آن روز رعايت نشده بود. "

به گفته وي گزارش 3 صفحه‌اي كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي درباره تخلف هيئت‌رئيسه از آئين‌نامه داخلي مجلس براي قرائت به صحن علني ارسال شده است.


مقصر اصلي "يك‏شنبه سياه " مجلس كه بود؟
------------------------------------------------

با "متخلف " شناخته شدن "هيئت رئيسه مجلس " در نحوه اداره جلسه مجلس در روز بررسي طرح وقف موسسات آموزش غيردولتي (وقف اموال دانشگاه آزاد) به نظر مي‌رسد با توجه به سخنان اعضاي "كميسون آموزش و تحقيقات " و اعضاي هيئت رئيسه درباره "فريب " خوردن از عباسپور و "شيطنت " وي و همچنين سخنان آنها درباره اقدامات "غيرقانوني " رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات، بايد "علي عباسپور تهراني‌فرد " را مقصر اصلي "يكشنبه سياه " مجلس بدانيم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: