بررسي طرح "دانشجوي شهريه‌اي " در گفت‌وگوي فارس با روستاآزاد؛
بررسي طرح "دانشجوي شهريه‌اي " در گفت‌وگوي فارس با روستاآزاد؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، مدتي‌است بحث بند«ي» ماده«24» برنامه پنجم توسعه معروف به «طرح دانشجوي پولي» موجب انتقاد دانشجويان و جنبش دانشجويي و البته حمايت برخي از روساي دانشگاه‌هاي دولتي و اعضاي كميسيون آموزش و تحقيات مجلس شده است.

دانشجويان منتقد مهم‌ترين دليل مخالفت خود با اين طرح را ايجاد شكاف و "تبعيض " در نظام آموزشي كشور و ميان دانشجويان مي‌دانند و برخي روساي دانشگاه‌ها نيز مهم‌ترين دليل حمايت از اين طرح را جلوگيري از خروج دانشجويان به خارج از كشور و استفاده از شهريه اين دانشگاه‌ها براي آباداني و فراهم كردن امكانات آموزشي براي دانشگاه متبوع خود مي‌دانند.

در همين زمينه رضا روستاآزاد رئيس دانشگاه صنعتي شريف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، به سؤالات خبرنگار ما درباره جذب دانشجو به شيوه بند "ي " ماده 24 برنامه پنجم توسعه كه به طرح "دانشجوي پولي " و "شهريه‌اي " معروف شده است، پاسخ داد و نام‌هاي ديگري چون "دانشجوي نوبت دومي "، "شبانه " و "بورسيه‌اي " را نيز به نام‌هاي ديگر اين طرح اضافه كرد.

* طرح "دانشجوي پولي " سال‌هاست كه در دانشگاه‌هاي كشور در حال اجرا است

وي در آغاز با بيان اينكه سال‌هاست كه اين طرح يعني همين طرحي كه برخي اسم آن را "دانشجوي پولي " مي‌گذارند در حال اجرا در دانشگاه‌هاي كشور است، اظهار داشت: ثبت‌نام اينگونه دانشجويان از طريق كنكور صورت مي‌پذيرد؛ يك زماني تحت عنوان "شبانه "‌ بود و يك زماني تحت عنوان "نوبت دوم " مطرح شد.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: البته ابتدا قرار شد كلاس درس اين دانشجويان جدا باشد اما بعداً ديدند كه عملا برگزاري كلاس‌هاي جداگانه امكان‌پذير نيست و دانشجوياني كه به اين طريق جذب دانشگاه‌ها مي‌شدند، در همان كلاسي به تحصيل ادامه دادند كه دانشجويان نوبت اولي بودند.

* هزينه دانشجويان نوبت دومي مقداري بيش از دانشگاه آزاد است

روستا آزاد درباره هزينه تحصيل دانشجويان به اين طريق گفت: هزينه تحصيل در اين دانشگاه‌ها تقريبا قدري از دانشگاه‌ آزاد بيشتر است زيرا كلاس‌ها، اساتيد و كيفيت آموزشي دانشجويان نوبت دومي با اين دانشگاه فرق مي‌كند.

وي اضافه كرد: البته ما در اين قضيه محدود عمل كرديم اما بعضي دانشگاه‌ها بيشتر به اين شيوه دانشجو جذب كردند؛ ما در مقاطع كارشناسي و كارشناسي‌ارشد و همچنين در مقطع دكترا تحت عنوان "بورسيه " تاكنون به اين روش دانشجو پذيرفته‌ايم.

* 10سال است كه دانشگاه‌هاي كشور دانشجوي به عبارتي "پولي " جذب مي‌كنند

رئيس دانشگاه صنعتي شريف تاكيد كرد: در اين سه مقطع كارشناسي،‌كارشناسي ارشد و دكترا دانشگاه‌هاي كشور چيزي حدود 10 سال است كه دانشجو به عبارتي "پولي " به عناوين مختلفي چون "نوبت دوم " ، "شبانه " و "بورسيه " جذب كرده‌اند.

روستا آزاد ادامه داد: چيزي كه اخيرا در مجلس مطرح شده شايد به خاطر تقويت اين بخش است.

* دانشجويان شعب "بين‌الملل " با دانشجويان "نوبت دومي " فرق مي‌كنند

وي درباره تفاوت و شباهت جذب دانشجو از طريق "نوبت دوم " با جذب دانشجو از طريق "شعب بين‌الملل " دانشگاه‌هاي بزرگ كشور نيز گفت: شعب بين‌الملل مرتبط با بحث جذب دانشجو از طريق نوبت دوم كنكور مي‌باشد اما جداي از آن است.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: در قانون برنامه پنج‌ساله پنجم، قانوني گذاشته شد كه اجازه مي‌داد دانشگاه‌هاي دولتي با تاسيس دانشگاه‌هاي خصوصي تحت عنوان شعبه بين‌الملل بتوانند از طريق شهريه به جذب دانشجو بپردازند.

روستا آزاد ادامه داد: يعني به جاي اينكه 10 تا 20 درصد دانشجوياني كه تحت عنوان نوبت دوم جذب مي‌شدند و به جاي آنكه اين تعداد دانشجو در كلاس‌هاي دانشجويان پذيرفته شده در نوبت اول كنكور بنشينند، شعبه‌اي باز شود كه آنها را جدا كرده تا به صورت مستقل اداره بشوند.

* شعب بين‌الملل براي جلوگيري از خروج ارز از كشور تاسيس شدند

وي اضافه كرد: شعب بين‌الملل تاسيس شد تا از يك طرف بتوانند دانشجويان خارج از كشور را جذب كنند و هم از يك طرف بتوانند دانشجويي كه از داخل كشور مي‌خواهد براي ادامه تحصيل به خارج برود، به جاي اينكه اقدام به اين كار كند در داخل كشور تحصيل كرده و همان ارزي را كه مي‌خواهد به خارج ببرد در داخل كشور هزينه كنند.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف در ادامه توضيحات خود در باره تفاوت جذب دانشجو به دو طريق نوبت دوم و بين‌الملل گفت: دانشجوي شعب بين‌الملل در مناطق آزاد، به صورت "ارزي " شهريه مي‌پردازد اما دانشجوي پولي در داخل كشور به صورت "ريالي " شهريه خود را پرداخت مي‌كند.

روستا آزاد خاطرنشان كرد: نوبت دومي‌ها از طريق كنكور جذب مي‌شوند اما دانشجويان شعب بين‌الملل در كنكور شركت نمي‌كنند و در امتحان خود پرديس بين‌الملل شركت كرده و بر اساس تقاضا جذب مي‌شوند.

وي در ادامه توضيحات خود خاطرنشان كرد‌: مانند اينكه دانشجويي بخواهد براي ادامه تحصيل به كشور مالزي برود؛ اين دانشجو براي تحصيل در دانشگاه‌هاي اين كشور كنكوري نمي‌دهد بلكه تنها مدرك تحصيلي‌اش را براي دانشگاه مورد نظر مي‌فرستد و دانشگاه بر اساس مدارك تحصيلي يا آن دانشجو را مي‌پذيرد يا اينكه پذيرش نمي‌كند.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف درباره جذب دانشجوي "شهريه‌اي " يا همان "پولي " در دانشگاه شريف گفت: در مقطع كارشناسي الان در خاطرم نيست كه جذب كرده باشيم اما در كارشناسي ارشد چيزي حدود 10 درصد ظرفيت را به عنوان "نوبت دوم " جذب كرده‌ايم يعني اگر ساليانه چيزي حدود 100 دانشجوي ارشد جذب كنيم، حدود 100 نفر را نيز به عنوان نوبت دوم جذب مي‌كنيم.

* كلاس‌هاي دانشجويان "نوبت اول " و "نوبت دوم " با هم برگزار مي‌شود

روستا آزاد درباره نحوه برگزاري كلاس‌هاي دانشجويان نوبت دوم اظهار داشت: اين دانشجويان در همان كلاس‌هايي مي‌نشينند كه دانشجويان نوبت اول مي‌نشينند و كلاس‌شان يكي است زيرا براي چند نفر صرف نمي‌كند كلاس جداگانه برگزار كنيم.

* كيفيت علمي دانشجويان نوبت اول و دوم چندان تفاوتي ندارد

وي همچنين درباره كيفيت علمي بالاي دانشجويان نوبت دومي نيز گفت: معمولا دانشجويان نوبت دوم در ورودشان يك پله پايين‌تر از دانشجويان پذيرفته شده در كنكور نوبت اول هستند اما در فارغ‌التحصيلي بسياري از آنها خودشان را به دانشجويان نوبت اول مي‌رسانند.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: همچين تمامي امتحانات دانشجويان نوبت دوم و اول با هم برگزار مي‌شود.

* متاسفانه امكان ادامه تحصيل در كشور ما بر اساس "استعداد " افراد صورت نمي‌پذيرد

روستا‌ آزاد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح كرد: يك بحث عمومي اين است كه هر كسي بايد بر اساس استعدادهايش امكان تحصيل داشته باشد اما الان متاسفانه در كشور ما سال‌هاست كه اينگونه نيست.

وي در توضيح اين مطلب گفت: يعني بعضي از دانشجويان نوبت اولي با استفاده از توان مالي خود كلاس كنكور شركت مي‌كنند و آماده مي‌شوند و در نتيجه نيز در دانشگاه مورد نظر خود قبول مي‌شوند؛ شما اسم اين را چه مي‌گذاريد؟ مي‌گذاريد بر اساس استعداد يا پول؟!

* دانشجويان نوبت اولي هم به نحوي "پولي " محسوب مي‌شوند

رئيس دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: اسمش اين است كه نوبت اولي از طريق استعداد وارد دانشگاه شده است، اما واقعيت اين است كه نوبت اولي‌ها به جز بخش محدودي، اكثريت آنها كلاس كنكور مي‌روند. اما خيلي‌ها پول ندارند كلاس كنكور بروند، پس مسئله كنكور به اين قضيه مرتبط است.

روستا آزاد افزود: يعني دانشجويان نوبت اولي نيز به نحوي پولي محسوب مي‌شوند.

وي با بيان اينكه كنكور و كلاس كنكور تنها بخشي از اين مسئله است، تاكيد كرد: آيا مدارس خصوصي در كشور ما وجود ندارد؟ خيلي‌ها در مدارس دولتي درس مي‌خوانند اما كساني كه پول دارند در مدارس خصوصي تحصيل مي‌كنند؛ مي‌دانيد دانش‌آموزان در مدارس اختصاصي چقدر شهريه مي‌پردازند؟

رئيس دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: دانش‌آموزان در مدارس خصوصي به اندازه دانشگاه شهريه مي‌پردازند يعني چيزي حدود 5 تا 6 ميليون،‌ حال اسم اين چيست؟

* دولت نمي‌تواند همه هزينه‌هاي سنگين آموزش عالي را بپردازد

روستا آزاد تاكيد كرد:‌ مدارس خصوصي، كلاس‌هاي كنكور و دانشجويان نوبت دوم بايد در كنار هم ديده شوند؛ تمام اينها در يك راستا است و نمي‌شود يك بخش آن را ديد و بخش ديگر را ناديده گرفت.

وي ادامه داد: بنابر اين در مجموع با توجه به اينكه هزينه‌هاي آموزش عالي سنگين است و دولت عملا نمي‌تواند همه آن را تامين كند، ناگزير است بخشي از دانشجويان را از طريق گرفتن شهريه جذب دانشگاه‌ها كند.

* كلاس كنكور، آموزش و پرورش پولي و دانشجوي پولي بايد با هم ديده شوند

رئيس دانشگاه صنعتي شريف در ادامه با طرح اين سؤال كه آيا آموزش و پرورش اين كار را نكرده و مدارس خصوصي و شهريه‌اي تاسيس نكرده است؟ تاكيد كرد: چرا سر و صداي كسي آنجا درنمي‌آيد؟ سالهاست كه آموزش و پرورش به دليل آنكه نمي‌تواند هزينه‌هاي خود را تامين كند مدارس و دبيرستان‌هايي را به صورت خصوصي ايجاد كرده و دانش‌آموزان با پرداخت پول در اين دانشگاه‌ها تحصيل مي‌كنند.

روستا آزاد در پايان تصريح كرد: كلاس كنكور، آموزش و پرورش پولي و دانشجوي پولي بايد با هم ديده شوند يا همه را نفي كنيم يا همه را اثبات.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: