گزارش فارس از عواقب افتتاح ناقص پروژه‌هاي ريلي؛
گزارش فارس از عواقب افتتاح ناقص پروژه‌هاي ريلي؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» حميد بهبهاني وزير سابق راه و ترابري امروز با 147 رأي موافق از مجموع 234 رأي مأخوذه در صحن علني مجلس از سمت وزارت راه و ترابري بركنار شد.
وي كه دومين وزير استيضاح شده دو كابينه احمدي‌نژاد بود به دلايل متعدد كه در قالب 11 مورد توسط نمايندگان مجلس طي نامه‌اي به هيئت رئيسه مجلس ابلاغ شده بود، استيضاح شد.
يكي از مسائل مهمي كه امروز موجب بركناري حميد بهبهاني از تصدي‌گري وزارت راه و ترابري شد، علاوه بر بروز سوانح هوايي و ريلي متعدد در طول دوران رياست وي و عدم پاسخگويي به مردم، افتتاح نيمه‌كاره و ناقص پروژه‌هاي نظير آزاد‌راه تهران – پرديس و مسير ريلي اصفهان – شيراز بود.
در طول مدت رياست بهبهاني بر وزارت راه و ترابري 5 سانحه هوايي بزرگ رخ داد كه طي آن 262 نفر جان خود را از دست دادند و 104 نفر نيز مجروح و روانه بيمارستان شدند. اين در حالي بود كه به گفته نمايندگان مجلس، بهبهاني رأي خود را با دادن وعده ارتقاء كمي و كيفي حمل و نقل هوايي كشور اخذ كرده بود.
به عقيده كارشناسان، يكي از انتقادات وارد بر عملكرد وزير سابق راه و ترابري تعلل در خروج توپولف‌ها از ناوگان هوايي كشور است و جالب اينكه اين تعلل در شرايطي صورت مي‌گرفت كه رئيس سازمان هواپيمايي كشوري بارها بر ضرورت حذف كامل توپولف‌هاي روسي تا پايان بهمن‌ماه تأكيد كرده بود.
علاوه بر اين استفاده غيرموجه و غيراقتصادي از ناوگان هوايي مستهلك و غيرقابل اعتماد و در نتيجه وجود ترديد بين مردم به توانايي‌هاي تخصصي كشور در زمينه حمل و نقل نيز از ديگر مواردي بود كه توسط نمايندگان مجلس به يكي از علل استيضاح بهبهاني مطرح شده بود.
به گزارش فارس، منتقدان وزير سابق راه و ترابري معتقدند كه مجموعه تحت نظارت وي توجهي به توسعه آزادراه‌ها در راستاي تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه نداشته است.
همچنين عدم توجه به اصلاح نقاط پرحادثه جاده‌اي از مواردي بود كه توسط نمايندگان مجلس به عنوان يكي از دلايل استيضاح مطرح شده بود.
به گزارش فارس طي مدت رياست بهبهاني بر وزارت راه و ترابري، بخش حمل و نقل ريلي شاهد سوانح متعددي بود كه همين امر نيز به عنوان يكي از انتقادات جدي به وي وارد شد به نحوي كه حتي در توسعه مسيرهاي ريلي نيز، جذب سرمايه‌گذار به كندي صورت گرفت و بنابه عقيده نمايندگان خواستار استيضاح حتي يك دهم اعتبار مورد نياز براي توسعه مسيرهاي ريلي مشخصي كه بهبهاني قول بهره‌برداري از آنها را تا سال 91 داده بود، تأمين نشد.
در همين باره يكي از پروژه‌هايي كه طي يك سال و نيم گذشته بحث‌هاي حاشيه‌اي بسياري را به خود اختصاص داده بود، بهره‌برداري ناقص و زودهنگام از مسير ريلي اصفهان - شيراز بود كه در زمان بهره‌برداري شائبه تبليغاتي بودن آن بسيار مطرح شد.
بنابراين گزارش احداث مسير ريلي شيراز - اصفهان از زمان دولت سازندگي مطرح شد، تصويب آن به دولت اصلاحات رسيد و دولت نهم اجراي آن را بر عهده گرفت.
اين مسير ريلي سيزدهم خرداد ماه سال گذشته با سفر خانواده شهدا به حرم مطهر امام خميني (ره) در واقع افتتاح نيمه‌كاره شد.
آن روز خانواده شهدا قريب به 25 ساعت در قطار نشستند تا از شيراز به اصفهان و سپس به تهران بيايند تا روز پانزده خردادماه، سالروز رحلت امام خميني (ره) در حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران باشند.
در واقع هرچند وزارت راه و ترابري و مجموعه‌هاي تابعه اين وزارت‌خانه بر اين امر اصرار داشتنند كه اين پروژه بدون هيچ نقصي افتتاح شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفته است اما كماكان طعم شيرين "بودن در قطار اصفهان - شيراز " براي مسافران آن چندان مزه نكرده است.
به گزارش فارس طول مسير راه آهن اصفهان - شيراز‌ 506 كيلومتر و عرض مسير هفت متر است كه بصورت راه‌آهن يك خطه اجرا شده است‌.

* افتتاح نيمه‌كاره و آسيب‌ديدن ريل‌ها در روز اول به‌كارگيري مسير

بنابراين گزارش مقرر شده بود اين مسير به بوشهر و عسلويه متصل شود اما تنها سه روز پس افتتاح رسمي براي انجام فعاليت‌هاي تخصصي نظير بالاست‌ريزي تعطيل شد.
‌به عقيده كارشناسان متاسفانه ريل‌هاي اين خط آهن روي خاك نكوبيده ساخته شده بود كه اين امر موجب شكسته شدن بلوك‌ها و از بين رفتن ريل‌ها با حركت اولين قطار برروي آن شد.
‌‌اين مسير ريلي از ايستگاه راه‌آهن ديزيچه اصفهان آغاز و با عبور از شهرهاي آباده، مرودشت و اقليد به شيراز مي‌رسد.

* برخي برنامه‌هاي مطالعاتي پروژه به دست فراموشي سپرده شد

به گزارش فارس مقرر شده بود جهت رفاه حال گردشگران براي استفاده از جاذبه‌هاي گردشگري مختلف در شهرستان شيراز و تخت‌ جمشيد، مسير شيراز تا تخت جمشيد بصورت دوخطه طراحي و اجرا شود كه يك خط آن جهت قطارهايي كه بين شيراز - تخت جمشيد سير مي‌كنند، استفاده شود و خط ديگر جهت سير قطارهاي سراسري باشد كه هنوز اين امر محقق نشده است.

* تغييرمكان ايستگاه شيراز گل سرسبد مشكلات خط‌آهن اصفهان - شيراز است

به گزارش فارس ايستگاه اين مسير ريلي لازم بود در شهر شيراز و در نزديكي فرودگاه بين‌المللي و شهرك صنعتي احداث مي‌شد اما با يك مكان‌يابي اشتباه و طبق رايزني‌هاي سياسي به غرب شيراز انتقال يافت كه بنابه گفته وزير راه و ترابري اين تغيير مكان ايستگاه 120 ميليارد هزينه اضافي در بر داشت.
در مراسم بهره‌برداري از اين مسير ريلي نقطه‌اي در فاصله 10 كيلومتر شهر جديد صدرا به عنوان ايستگاه شيراز اين مسير ريلي در نظر گرفته شد كه نقطه مشترك با ايستگاه قطار شهري شيراز بود؛ اما ‌ايستگاه جديد شيراز به 7 كيلومتر دورتر از محل در نظر گرفته شده، منطقه قصر‌قمشه، منتقل شد كه بنا به گفته احمد مجيدي مديرعامل سابق شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، اين جابه‌جايي ايستگاه بنا‌بر خواسته استاندار فارس صورت گرفته است!
بنا به گفته مديرعامل سابق شركت ساخت در قطعه 7 مسير ريلي اصفهان - شيراز در شهر شيراز به دليل وجود معارضان در منطقه قصر قمشه مشكلاتي ايجاد شد اما با همكاري استاندار موانع برطرف شد.
به گفته احمد مجيدي بنا به تقاضاي مسئولان شهري و استاندار، هفت كيلومتر به اين مسير ريلي اضافه و ايستگاه قطار شيراز از شهر جديد صدرا به قصر‌قمشه منتقل شده است.
بنابراين گزارش طي مطالعات اوليه اجراي اين پروژه، مقرر شده بود ايستگاه اصلي راه‌آهن شيراز در شرق اين شهر و در نزديكي فرودگاه بين‌المللي آيت‌الله دستغيب و شهرك صنعتي ساخته شود و سپس از پل‌فسا به سمت بوشهر و عسلويه برود اما با رايزني‌هاي سياسي برخي افراد سياسي استان فارس و در راستاي افزايش ارزش افزوده اراضي برخي افراد كه در غرب شيراز قرار دارد و همگان اين مناطق را مي‌شناسند، اين ايستگاه بدون توجيه منطقي به غرب اين شهر منتقل شد.
به گزارش فارس نماينده مردم شيراز در مجلس نيز با انتقاد از پيشرفت كند عمليات تكميل خط‌آهن اصفهان - شيراز، به فارس گفته بود: خط‌ آهن اصفهان-شيراز ناقص است؛ وزارت راه اعتبار نمي‌دهد.
جعفر قادري گفته بود: خط‌آهن اصفهان - شيراز كماكان تكميل نشده است و اينجانب به عنوان نماينده مردم شيراز در اين‌باره از وزارت راه و ترابري گلايه‌مند هستم.
به عقده قادري ايستگاه‌هاي ابتدايي و مياني اين محور ريلي هنوز تكميل نشده و خطوط مخابراتي و ارتباطي بين ايستگاه‌ها نيز كماكان بلاتكليف مانده است.
حميد بهبهاني در اين‌باره به فارس گفته بود: ‌سال مالي پروژه ريلي شيراز- اصفهان به اتمام رسيده و اختصاص بودجه آن با مشكل مواجه است‌.
به گزارش فارس تأخيرات ‌پي‌درپي هنگام سير قطار در مسير، حركت قطار با سرعت سير حدود 40 كيلومتر بر ساعت روي ريل، وجود ايستگاه‌هاي نيمه‌تمام در طول مسير و عدم دوخطه شدن ريل در نقطه مرودشت و اتصال اين مسير ريلي به تخت‌جمشيد، از ديگر مشكلات خط‌آهن اصفهان – شيراز است.
قطعأ اين مشكلات و موانع براي خط‌آهني كه مردم فارس و شيراز 70 سال انتظار آن را مي‌كشيدند، مطلوب نيست؛
به هر حال حميد بهبهاني با تمام حرف و حديث‌هاي فراوان دومين وزير كابينه احمدي‌نژاد بود كه به دلايل مختلف در مجلس به استيضاح كشيده شد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: