مشروح اخبار فارس از استيضاح وزير "غايب "
مشروح اخبار فارس از استيضاح وزير "غايب "
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، دويست و هشتاد و هفتمين جلسه علني صبح امروز (سه‌شنبه) به بررسي طرح استيضاح حميد بهبهاني وزير راه و ترابري اختصاص داشت.

طبق اصل 89 قانون اساسي: "نمايندگان‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ مي‌توانند در مواردي‏ كه‏ لازم‏ مي‌دانند هيئت‏ وزيران‏ يا هر يك‏ از وزرا را استيضاح‏ كنند، استيضاح‏ وقتي‏ قابل‏ طرح‏ در مجلس‏ است‏ كه‏ با امضاي‏ حداقل‏ 10‏ نفر از نمايندگان‏ به‏ مجلس‏ تقديم‏ شود. هيئت‏ وزيران‏ يا وزير مورد استيضاح‏ بايد ظرف‏ مدت‏ 10‏ روز پس‏ از طرح‏ آن‏ در مجلس‏ حاضر شود و به‏ آن‏ پاسخ‏ گويد و از مجلس‏ رأي‏ اعتماد بخواهد. در صورت‏ عدم‏ حضور هيئت‏ وزيران‏ يا وزير براي‏ پاسخ‏، نمايندگان‏ مزبور درباره‏ استيضاح‏ خود توضيحات‏ لازم‏ را مي‌دهند و در صورتي‏ كه‏ مجلس‏ مقتضي‏ بداند اعلام‏ رأي‏ عدم‏ اعتماد خواهد كرد. اگر مجلس‏ رأي‏ اعتماد نداد هيئت‏ وزيران‏ يا وزير مورد استيضاح‏ عزل‏ مي‌شود. در هر دو صورت‏ وزراي‏ مورد استيضاح‏ نمي‌توانند در هيئت‏ وزيراني‏ كه‏ بلافاصله‏ بعد از آن‏ تشكيل‏ مي‏‌شود عضويت‏ پيدا كنند. "

طرح استيضاح وزير راه و ترابري در حالي در جلسه علني مجلس بررسي شد كه وي در بهارستان حضور نيافت و حتي رئيس‌جمهور نيز به خانه ملت نرفت تا از عملكرد وزيرش دفاع كند.

در اين جلسه 6 نفر از نمايندگان امضاكننده طرح استيضاح وزير راه و ترابري طبق آيين‌نامه‌داخلي مجلس به بيان نطرات و ديدگاه‌هايشان در اين باره پرداختند و به مدت 1.5 ساعت صحبت كردند.

عزير اكبريان نماينده كرج، سيد احمدرضا دستغيب نماينده شيراز(فخرالدين)، احمد توكلي نماينده تهران، حجت‌الاسلام سيد سلمان ذاكر نماينده اروميه، جمشيد انصاري نماينده زنجان و عليرضا زاكاني نمايند تهران، 6 نماينده‌اي بودند كه در خصوص طرح استيضاح بهبهاني سخن گفتند.

*اكبريان: استيضاح وزير راه تقويت دولت است

عزيز اكبريان نماينده كرج در مجلس كه به عنوان اولين موافق استيضاح وزير راه در مجلس سخن مي‌گفت، ضمن گرامي‌داشت ياد و خاطره شهداي راه انقلاب اظهار داشت: به اعتقاد من استيضاح وزير راه به نوعي تقويت دولت است.

وي افزود: اگر احساس تكليف شرعي براي من به وجود نمي‌آمد و اين احساس هر روز بيشتر نمي‌شد، در مقابل اين همه فشار براي پس گرفتن استيضاح و عدول از وظايف نمايندگي سر تعظيم فرود مي‌آوردم.

نماينده مردم كرج ادامه داد: امروز در مقابل هجمه عظيم گردانندگان وزارت راه كه آسايش را از همه نمايندگان استيضاح كننده ربوده و با استفاده از همه امكانات دولتي درصدد جلوگيري از استيضاح هستند، بايد همه مسائل فراموش مي‌شد ولي با توجه به سوگندي كه در روز اول نمايندگي ياد كردم، و بيعتي كه با ولايت و ملت ايران داشتم تصميم گرفتم كه هرگز از ادامه راه پشيمان نشوم.

اكبريان گفت: از نمايندگان مجلس مي‌خواهم كه به وظايف نظارتي و نمايندگي خود را به نحو احسن عمل كنند و تكليف كساني كه هر طوري مي‌خواهند در مسند مسئوليت بمانند، را خاتمه دهند.

وي اظهار داشت: آيا درست است كه يكي از نمايندگان طرفدار وزير به همراه معاون پارلماني يكي از وزارتخانه‌ها بين نمايندگان بگردد و آنها را تهديد كند كه در صورت عدم انصراف حوزه انتخابيه‌اش از امكانات دولتي محروم خواهد شد، در حالي كه همه ما مي‌دانيم اين مسئله برخلاف سياست‌هاي دولت عدالت‌محور است.

اين نماينده مجلس همچنين گفت: زماني كه خبر حادثه سقوط هواپيما در اروميه را شنيدم بر خود گريه كردم و به حال كشته‌شدگان و زخمي شدگان نيز گريستم.

اكبريان با بيان اينكه مردم به ناوگان هوايي كشور روز به روز بي‌اعتمادتر مي‌شوند، ادامه داد: بعد از سقوط هواپيماي اروميه يك لحظه به خود آمدم كه من نيز در مقابل اين حوادث مسئول و مقصر هستم، لذا بايد به وظيفه نظارتي خود به درستي عمل كنم؛ امروز كسي نيست كه بدون دلخوري و دلهره سوار هواپيما نشود، بر اين اساس من به عنوان يك نماينده ملت بايد در مقابل افراد پاسخگو باشم.

نماينده مردم كرج همچنين اظهار داشت: اي كاش بعد از حادثه دلخراش اروميه وزير راه يا رئيس سازمان هواپيمايي كشور به احترام خون اين كشته شدگان و همچنن افكار عمومي استعفا مي‌دادند تا مرهمي بر دل داغداران باشد ولي شاهد بوديم حتي يك عذرخواهي كوچك هم انجام نشد.

اكبريان اظهار داشت: بعد از چند سال از گذشت سقوط هواپيماي شهيد كاظمي در نزديكي اروميه، در همان محل يك هواپيماي مسافربري سقوط مي‌كند؛ اگر در اين خصوص به درستي ريشه‌يابي مي‌شد امروز شاهد وقوع مجدد اين دست حوادث نبوديم.

اين نماينده مجلس ادامه داد: معلوم نيست كه قطار اصفهان به شيراز بعد از چند بار افتتاح دقيقا چه زماني افتتاح خواهد شد همچنين آقاي وزير بارها قول افتتاح قطار بم به زاهدان را داده ولي هنوز اين قطار راه‌اندازي نشده است.

اكبريان در ادامه سخنان خود گفت: اتوبان تهران- شمال بعد از 16 سال تنها 10 درصد هم پيشرفت نداشته است، لذا بهتر است بگوييم اتوبان تهران- شمال به تاريخ پيوسته است؛ شما در برنامه رأي اعتماد اعلام كرديد كه فاز اول محور تهران به شهرستانك و فاز چهارم از مرزن‌آباد به چالوس ظرف دو سال به اتمام مي‌رسد، در حالي كه اين مسئله به وقوع نپيوسته است.

نماينده مردم كرج گفت: ‌اتوبان شهيد همت بعد از گذشت 18 ماه كمتر30 درصد پيشرفت داشته است در حالي كه مردم 11 استان كشور و استان البرز منتظر افتتاح اين اتوبان هستند؛ آقاي وزير اعلام كرده كه تلفات جاده‌اي كم شده است در حالي كه پزشك قانوني اعلام مي‌كند در 9ماهه امسال تلفات جاده‌اي 17 هزار نفر بوده و 9/2 درصد افزايش پيدا كرده است.

*دستغيب: بي‌توجهي مديران موجب فرسودگي ‌ناوگان ‌راه‌آهن شده است

سيد احمدرضا دستغيب (فخرالدين) نماينده شيراز در مجلس گفت: خدايا تو شاهد باش آنچه مي‌گويم نه سياسي است و نه از روي غرض ورزي و حب و بغض شخصي است؛ وزير راه همشهري بنده است و خود ايشان بيش از هر شخص ديگري مي‌داند كه بنده به ايشان علاقمندم اما بر اساس سوگند مقدس نمايندگي مطالب ذيل را به اطلاع نمايندگان مجلس مي‌رسانم.

اين نماينده امضاكننده طرح استيضاح بهبهاني در ادامه يادآور شد: راه‌آهن يك وسيله حمل و نقل عمومي ايمن و نسبتاً ارزان براي همه اقشار به خصوص اقشار كم درآمد است كه اكثريت جامعه را در بر مي‌گيرد و هيچ تحريمي در اين بخش وجود ندارد، اما بي‌مديريتي و عدم توجه مديران موجب فرسودگي اين ناوگان شده كه موجب افزايش هزينه‌هاي تعمير و نگهداري قطعات شده است و مضافاً امكانات و خدمات داخل قطار‌ها در مقايسه با قطارهاي دنيا از وضعيت تأسف‌باري برخوردار است.

به گفته دستغيب، تعداد و حجم طرح‌هاي در دست اقدام راه‌آهن بسيار بيشتر از ميزان اعتبارات مربوطه است كه نتيجه‌اي جز طولاني‌تر شدن دوره اجراي طرح‌ها ندارد و بي‌ترديد تأخير در اجرا، اتلاف منابع دولت و افزايش چند برابري هزينه‌ها و كاهش كيفيت و نارضايتي مردم مي‌شود.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس همچنين گفت كه سوانح در حمل و نقل ريلي به خودي خود اتفاق نمي‌افتد بلكه عللي موجب بروز آنها مي‌شود كه در صورت عدم شناخت آنها حوادث دلخراش به وقوع مي‌پيوندند و به عنوان مثال خروج قطار تهران - كرمان در مسير در حوالي يكي از روستاهاي كاشان در سال 88 كه 19 نفر از مسافرين مجروح شدند، يكي از واگي‌هاي قطار مسافربري اهواز تهران به علت نامعلومي در بهمن ماه 88 آتش گرفت، خروج مرگبار قطار اتوبوسي مشهد - تهران به شماره 375 از ريل در بهمن ماه 88 كه قربانيان حادثه 6 زن و يك پسر پچه 4 ساله بوده است و 22 مجروح بر جاي گذاشت، خروج قطار باري از ريل در استان گلستان در محور تهران جنوب در شهريور ماه 89، خروج 2 قطار مسافربري تهران مشهد و بالعكس در مهر 89 در ايستگاه دامغان كه به فاصله چند ساعت از خط خارج شدند، خروج لوكوموتيو منفرد از ريل در مسير راه‌آهن جنوب غرب كشور در منطقه لرستان در آذر 89 كه علت همه اين سوانح توسط كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است.

دستغيب بر همين اساس تأكيد كرد: اين اتفاقات همه گوشه‌اي از سوانح ريلي است كه علت سانحه كماكان توسط كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است؛ به راستي اگر زن و فرزندان ما مسافرين اين قطارها بودند، همچنان با سكوت از كنار آن مي‌گذشتيم؟

نماينده مردم شيراز در خانه ملت اضافه كرد: محور خط راه‌آهن شيراز-اصفهان به طول 506 كيلومتري از ايستگاه سيدآباد اصفهان منشعب و به ايستگاه شيراز ختم مي‌شود‌ كه در آينده به بوشهر و عسلويه متصل خواهد شد، عمليات زير‌سازي آن در 7 قطعه اجرا شد، مشت نمونه خروار در مديريت وزارت راه است.

دستغيب ادامه داد: راه‌آهن اصفهان-شيراز 3 روز پس از افتتاح رسمي تعطيل شد تا عملياتي روي اين خط راه‌آهن تكميل و ارتباط ايستگاه‌ها برقرار شود، اما اين تعطيلي به دليل آن بوده است كه عملياتي روي اين خط راه‌آهن به صورت كارشناسي انجام نشد و در برخي از قطعات ريل را بر روي خاك نكوبيده گذاشتند و نتيجه اين افتتاح زود هنگام باعث شكسته شدن بلوك‌هاي سيماني و از بين رفتن بسياري از ريل‌ها و بر هم خوردن بالانس خاك و به وجود آمدن بسياري از مشكلات فني و اجتماعي با حركت اولين قطار در اين مسير شد.

اين نماينده امضاكننده طرح استيضاح وزير راه در خاتمه گفت: آقاي وزير طي چند روز گذشته فشارهاي رواني بسياري از سوي معاونان شما و مقامات دولتي و محلي و پيمانكاران بر بنده تحميل شده است و اگر من از جهت استفاده از حق قانوني نمايندگي گناهكارم، روستاييان و كشاورزان عزيز شهرستان شيراز چه گناهي دارند كه تحت فشار روحي و رواني مديران شما قرار گيرند و به آنان بگويند اگر دستغيب از امضاي خود منصرف شود، ما جاده‌هاي شما را آسفالت مي‌كنيم، جاده‌هايي كه قول و وعده‌هاي شما بوده است، آيا شما اذعان داريد كه اين كار، يك عمل غير اخلاقي است؟

*توكلي: توضيحات توكلي در مورد عزل وزير راه و ترابري

احمد توكلي نماينده تهران در مجلس صبح امروز (سه‌شنبه) به عنوان يكي از نمايندگان امضاكننده طرح استيضاح وزير راه در صحن علني به ايراد سخنراني پرداخت كه متن كامل آن بدين شرح است:

در تمامي مدل‌هاي توسعه، دولت مسئول تامين و عرضه خدمات زيربنايي است. زيربناها پروژه‌هايي با مقياس بزرگ است كه اقتصاد بازار بدون وجود آن‌ها شكل نمي‌گيرد.

سرمايه‌گذاري زيربنايي دولت شرط بهره‌وري اقتصادي شناخته شده است. مطالعات علمي مويد آن است كه سرمايه‌گذاري زير بنايي دولت اگر به شكل مولد و همراه با بهره‌وري صورت بگيرد به شكل مستقيم و غير مستقيم بر نرخ رشد اقتصادي اثر مثبت مي‌گذارد... علاوه بر رشد، تاثير مثبت سرمايه‌گذاري زيربنايي بر كاهش نابرابري توزيع درآمد مويدات تجربي دارد. البته تركيب و اندازه هزينه‌هاي دولت، همچنين نحوه اجرايي سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي مي‌تواند نتايج كلي گفته شده را تغيير دهد. نتايج يك تحقيق علمي حاكي از آن است كه افزايش سهم هزينه‌هاي جاري موجب رشد مي‌شود و هزينه‌هاي سرمايه‌اي مي‌تواند اثر منفي بر رشد سرانه بگذارد.

گزارش بانك جهاني حاكي است كه 12 ميليارد دلار هزينه براي تعمير و اصلاح جاده‌هاي قديمي آفريقا در دهه 1984-1994 مي‌توانست 45 ميليارد دلار صرفه‌جويي در هزينه ساخت جاده‌هاي جديد در پي داشته باشد. همين‌طور يك ميليون دلار هزينه براي حفظ و نگهداري خطوط انتقال برق، باعث 12 ميليون دلار صرفه‌جويي در توليد ظرفيت جديد مي‌شد. وقتي پاي فساد اداري به ميان بيايد، بهره‌وري هزينه سرمايه‌اي دولت كاهش مي‌يابد و از اين طريق نرخ رشد كم مي‌شود. اين اثر جدا از تاثير مستقيم منفي فساد بر نرخ رشد است.

بررسي وضعيت پروژه‌هاي عمراني دولت به ويژه در بخش حمل و نقل نشان مي‌دهد كه حجم بالاي آن‌ها، بدون تناسب با ظرفيت‌هاي مختلف لازم، موجب تاخثير غير معقول دوره احداث گذشته و از اين طريق هزينه‌هاي زيادي از حيث اقتصادي، اجتماعي و سياسي بر كشور تحميل مي‌شود. در اين وضعيت، هزينه‌هاي عمراني به جاي كمك به بهره‌وري و رشد، مانع آن و سبب افزايش نارضايتي اجتماعي از دولت است. به ويژه اگر با وعده‌هاي بي‌اساس و براي جلب راي يا عوامفريبي باشد كه بلاي آبروي سياسي و ديني نظام هم مي‌شود.

* زيان‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي

1) ائتلاف منابع محدود
2) افزايش هزينه تمام شده
3) عدم النفع ناشي از تاخير
4) بيكار ماندن عوامل انساني و ماشين‌آلات و تجهيزات
5) اثر تورمي: آغاز هر طرح جديد، با ايجاد درآمد براي صاحبان عوامل توليد، تقاضاي كل را افزايش مي‌دهد. اگر طرح در زمان معقول تمام شود و به بهره‌برداري برسد، بر ظرفيت توليد كل مي‌افزايد و اثر ظرفيتي، اثر درآمدي را خنثي مي‌سازد. اما وقتي اثر ظرفيتي به شكل يك جريان، به طور مداوم با تاخثر ظاهر شود، اثر درآمدي بر آن پيشي مي‌گيرد و منجر به تورم مي‌شود.
6) كاهش بازدهي سرمايه
7) كاهش بهره‌وري بخش دولتي (و خصوصي)
8) كاهش نرخ رشد اقتصادي
9) كاهش نسبي رفاه و توزيع درآمد
10) نارضايتي اجتماعي
11) بي‌اعتمادي به كفايت سياستمداران و كاهش اعتبار دولت
12) بي‌اعتباري قانون و مجلس قانونگذاري

دقت در آسيب‌هاي دوازده‌گانه مذكور نشان مي‌دهد كه آغاز حساب نشده طرح‌هاي عمراني و رضايت دادن به روند موجود تورم‌زاست، نرخ رشد اقتصادي و نرخ اشتغال را پائين مي‌آورد، نارضايتي مردم را افزايش مي‌دهد و مشروعيت و اقتدار نظام سياسي كشور را تضعيف مي‌كند.
در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اصل بر تمركز امور اجرايي و واگذاري وظايف عمومي به دولت است، از اين رو اتخاذ تصميم و انتخاب راهبردهاي عملياتي در مسئوليت مستقيم رئيس جمهور و وزراء قرار دارد.

عمد‌ه‌ترين سندي كه تصميم‌گيري و انتخاب راهبردهاي عملياتي در آن طرح و به تصويب قوه مقننه مي‌رسد، بودجه سنواتي است. برآوردهاي كلي منابع و مصارف در هر سال بر اساس معيارها و موازين متداول و با رعايت قوانين و مقررات مربوط در صلاحيت وزرا و تصميم‌گيري نهايي راجع به آن در مسئوليت مشترك دولت است. همچنين پس از تصويب مجلس، تخصيص منابع مصوب و تنظيم برنامه‌هاي اجرايي برعهده دولت و در هر حوزه بر عهده وزير مربوط است.

بررسي اعتبارات فصل راه و ترابري نشان از نقائص جدي مديريتي در اين حوزه است. البته سابقه تاريخي اين نقيصه به دهه 1350 باز مي‌گردد كه در سال پاياني دولت اصلاحات براي اولين بار جدولي بدون رعايت موازين براي 100 طرح و پروژه با فقط 100 ميليارد تومان در لايحه گنجانده شد. روش آغاز حساب نشده پروژه در دوره آقاي بهبهاني ابعاد بسيار وسيعي يافت كه به عنوان نمونه دو مورد آخري آن بيان خواهد مي‌شود.

* طرح حرم تا حرم و خط آهن برقي سريع‌السير تهران - مشهد

طرح حرم تا حرم و خط آهن برقي سريع‌السير تهران - مشهد كه در تاريخ 1389.7.17 با كارسازي آقاي بهبهاني توسط رياست محترم جمهوري شروع عمليات اجرايي آن‌ها اعلام گرديد در هيچ جاي قانون بودجه 1389 وجود ندارد و اجراي اين طرح هيچ يك از مراحل قانوني خود را طي نكرده است.

طرح «برقي كردن راه‌آهن تهران - مشهد» در قانون بودجه 1389 وجود دارد كه طبق همين اطلاعات، طرح از سال 87 شروع و قرار است در سال 91 پايان يابد. اين طرح قبل از اعلان طرح حرم تا حرم آغاز شده است و خود با مشكلات اعتباري فراواني روبه‌رو است. به عنوان مثال در سال 89، اعتبار مصوب طرح 65 ميليارد تومان است و اعتبار لازم براي خاتمه آن 720 ميليارد تومان شده است. بدين ترتيب بر مبناي اعتبارات سال 89، اجراي طرح 11 سال طول خواهد كشيد و معلوم نيست كه بر چه مبنايي سال خاتمه آن 91 ذكر شده است. درحالي كه طرح برقي كردن راه‌آهن تهران - مشهد در دست اجرا است و با توجه به مشكلات اعتباري، طرح حرم تا حرم در تاريخ 89.7.17 عمدتا جنبه تبليغاتي داشته است كه نتيجه آن افزايش حجم تعهدات دولت و ايجاد توقعات منطقه‌اي است و همه آن زيان‌هاي دوازده‌گانه شمرده شده است.

در زمينه برآورد هزينه اجراي طرح 1100 كيلومتري حرم تا حرم، با توجه به هزينه طرح‌هاي مشابه در قانون بودجه مي‌توان با يك حساب سرانگشتي هزينه اجرا را حدود 1700 تا 2200 ميليارد تومان برآورد كرد. اين رقم يعني نيمي از كل اعتبار در سال 89 براي فصل حمل و نقل ريلي و ...)، اعتبار مورد نياز اجراي عمليات 210 طرح نيمه تمام فصل حمل و نقل و 297 طرح جدول 12، به حدود 52هزار ميليارد تومان مي‌رسد و طول مدت اجراي طرح‌هاي مذكور نيز با توجه به عملكرد وزارت راه و ترابري به بيش از 2 برنامه پنجساله، زمان نياز خواهد داشت.

وعده‌هاي لاف و گزاف نمونه‌هاي بسيار دارد.
آقاي وزير در برنامه تقديمي به مجلس از تسريع در احداث آزاد راه تهران - شمال سخن گفت ولي پس از مدتي نه تسريع بلكه كار متوقف شد. بهانه را پائين‌ بودن مبلغ قرارداد با طرف چيني عنوان كرد و در ابتداي سال 88 رقم قرارداد را حدودا به 2 برابر افزايش دادند اما اين هم مشكل را حل نكرد و اين ازاد راه همچنان در ركود بسر مي‌برد.

آقاي وزير شما در برنامه تقديمي خود هنگام راي اعتماد از عقد 13 فقره تفاهم‌نامه براي ساخت 8 هزار كيلومتر راه‌آهن در كشور خبر داديد و بعدا هم گفتيد اين 8 هزار كيلومتر را در طول 4 سال مديريت خود تمام خواهيد كرد با گذشت دو سال و نيم از آن موقع تاكنون بايد 4 هزار و 800 كيلومتر احداث شده باشد اين كجاست؟

همچنين از آماده بودن قرار داد راه آهن تهران - سنندج، مراغه اروميه و ميانه تبريز هر يك با سرمايه گذاري 600 ميليون يورو در همان زمان خبر داده و اين در حاليست كه هيچك از اينها عملي نشده است.

وي در برنامه‌ تقديمي به مجلس در هنگام راي اعتماد از آماده بودن 13 فقره تفاهم نامه و قرار داد براي ساخت 8000 كيلومتر راه آهن خبر داده در حالي كه امروزه هيچ يك از اين 13 فقره امضاء نشده است.

طرح‌هاي و پروژه‌هاي در دست اجراي معاونت ساخت و توسعه زير بناهاي كشور در زمينه راهسازي (آزاد راه بزرگراه‌ها و راه‌هاي اصلي) در مجموع 19108 كيلومتر است كه حدود 13000 كيلومتر آن در اولويت اول و دوم اين معاونت قرار دارد. اين حجم از راه‌ها زماني در دست اجرا است كه عملكرد وزارت راه و ترابري در سه سال اول برنامه چهارم به طور متوسط ساليانه تا 1500 كيلومتر بوده است. يعني براي حدود 13 سال آينده در حال حاضر، ايجاد تعهد گرديده است.

طرح‌هاي در دست اجراي راه آهن با اولويت‌هاي 1 و 2 در مجموع 6800 كيلومتر است كه البته جهت تحقق افق چشم انداز بايد معادل 9400 كيلومتر از طرح‌هاي ديگر احداث خط آهن به آن اضافه گردد. اين حجم از خطوط آهن زماني در دست اجرا است كه عملكرد معاونت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل كشور در زمينه احداث خطوط آهن در سه سال اول برنامه چهارم به طور متوسط معادل 3500 كيلومتر در سال بوده است. در اين صورت براي حدود 19 سال آينده در حال حاضر تعهد ايجاد گرديده است.

لازم است به يك واقعيت تلخ به روشني اذعان كنيم و آن اين است كه فشار ساير مقامات مانند آقاي رئيس جمهور و اغلب نمايندگان در پيدايش اين زيان‌هاي اقتصادي اجتماعي و سياسي تاثير كمي ندارد ولي اگر وزير كه مسئوليت اصلي را دارد صادقانه و كارشناسي و علمي و براي انجام وظيفه ديني و ملي عملي كند اين وضع فاجعه آميز براي كشور پيش نمي‌آيد. اگر وزير زير بار توقعاتي كه با آمال؟؟ به زيان همه به ويژه مردم مظلوم تمام مي‌شود نرود كار به اينجا نمي‌كشد. حداكثر وزير وزير نمني‌ماند. بهتر از بدهكار به خلق خدا و باز خواست آخروي خدا نيست؟
اطلاعات تفصيلي از عملكرد اين بخش در دول سال اخير در دست نيست اما بر مبناي گزارش عملكرد سه ماه اول برنامه چهارم توسعه : در حالي كه به طور متوسط 5/83 درصد اعتبارات مصوب طرح‌هاي احداث آزاد راه‌ها هزينه شده است ميزان پيشرفت فيزيكي حدود 11 درصد بوده است!

در حالي كه به طور متوسط 4/99 درصد اعتبار مصوب طرح‌هاي بزرگ‌راه‌ها هزينه شده است ميزان پيشرفت فيزيكي آنها حدود 55 درصد بوده است؛

در حاليكه به طور متوسط 6/99 درصد اعتبار مصوب طرح‌هاي احداث و بهسازي راهع‌هاي اصلي هزينه شده است. 41/6 درصد از هدف برنامه در طي اين 3 سال تحقق يافته است.

حجم اعتبار مورد نياز براي خاتمه طرح‌هاي فصل حمل و نقل ظرف 2 سال اخير يك و نيم برابر شده است و از 7 هزار و 700 ميليارد در سال 87 به 11 هزار و 600 ميليارد تومان در 89 رسيده است.

علاوه بر گرايش غير الهي، غير ملي و غير علمي مشروح،‌ عزل و نصب‌هاي پي در پي و غير مسئولان علت اين وضعيت فاجعه بار است.
نيروي انساني مهمترين سرمايه و عامل در افزايش بهره وري است. عدم توجه به اين مهم مي‌تواند خسارات جبران ناپذيري وارد كند. شركت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل كشور كه مدير عامل آن معاون وزير است در بين كليه شركت‌هاي دولتي همواره داراي اولين يا دومين حجم اعتبارات عمراني بوده و با كار فرمايي اين شركت فعاليت مي‌كنند، مدير عامل و معاون وزير مربوط به آن در 30 ماه گذشته 5 بار تغيير نموده و متوسط عمر مديريتي آن حدود 6 ماه بوده است. (آقايان افشار، برزگر، يارمرند، مجيدي و راهنما) اين امر ضمن اينكه منجر به هم از گسيختگي يكي از بزرگترين سازمان‌هاي كار فرمايي نظام اجرايي گرديده؛ فرصت براي سوء استفاده و بي انضباطي شديد مالي در وزارتخانه، سوء استفاده پيمانكاران يا ورشكستگي برخي از آنها، طولاني شدن زمان اجرايي پروژه‌ها و آثار اقتصادي،‌اجتماعي و سياسي مربوط است. هر كدام از اين مدير عامل نيز مديران مياني را جابه جا نموده‌اند و ساختار سازماني شركت 4 بار دستخوش تغيير شده است. در كجاي دنيا هر6 [ماه] يك بار مدير عامل را حذف مي‌كنند علت اين عزل و نصب ها چه بوده اگر نتوان بوده‌اند چرا منصوب كرده‌ايد؟

شما كه پدر راه‌هاي ايران خوانده شده‌ايد چگونه نمي‌توانيد يك مدير توانمند را شناسي و منصوب نماييد. البته با اين وضع اتمام به موقع پروژه‌هاي عمراني و ارتقاي كيفيت پروژه‌ها انتظاري بي جا است. در سازمان هوايي كشور كه در راس وزير هوايي قرار دارد در اين 30 ماه 4 رئيس عزل و نصب كرده‌ايد. (آقايان رضايي نياركي، كاپتيان خانلري، ايلخاني و نخجواني) و نفر آخر هم در نوبت عزل است شما يك سال مرتبا از عزل وي سخن مي‌گويد چرا يك بار تكليف اين موضوع را روشن نكرديد. يا او را تثبيت ننموديد.

آيا جز اين است كه اين تزلزل موجب ايجاد ناهماهنگي در سيستم و در نتيجه بروز سوانح جان خراش مي‌شود؟
در شركت فرودگاه‌هاي كشور نيز وضع به همين منوال است شما 3 مدير عامل در اين مدت عوض كرده‌ايد (آقايان كتابچي، مومني رخ، اسماعيلي) و به طبع آن مديران مياني همين تغييرات را داشته‌اند و مدير عامل فعلي هم هر روز در انتظار عزل به سر مي‌برند. در 6 معاونت يا سازمان مهم مشابه نيز در طول اين مدت 2 مدير عوض شده‌اند.

اگر چاشني دستورات غير كارشناسي را نيز به اين وضعيت بيفزاييم عجيب نخواهد بود كه در آينده نه چندان دور صنعت هوايي كشور زمينگير شود و خدايي ناكرده هر روز شاهد سانحه‌اي جديد باشيم. در هيئت مديره همين شركت مادر تخصصي فرودگاه‌هاي كشور از افرادي كم تجربه و با گرايش‌هاي تحصيلي غير مرتبه با حوزه هوانوردي استفاده شده است و حتي يك مهندس نيز در اين هيئت مديره ديده نمي‌شود. ملاحظه بفرماييد:
قديمي - ليسانس حسابداري: كه كار خود را پس از انتقال از ارتش از مسئول حراست فيزيكي شركت فرودگاه‌ها در زمان آقاي خرم شروع كرد جانشين فردي با 25 سال سابقه مديريتي و تخصصي و سازمان هواپيمايي و شركت فرودگاه‌ها.
امير مكري - فوق ليسانس اقتصاد: با 8 سال سابقه در وزارت راه و معاونت سازمان عمران كيش در دولت اصلاحات، دولت هفتم و هشتم، جانشين مديري با سابقه، 31 ساله در صنعت هواپيمايي.
عبد الرحيمي - فوق ليسانس معارف اسلامي و مديريت: كارمند پيماني 7 ساله جانشين فردي با سابقه 25 ساله در صنعت هواپيمايي و جانباز جنگ تحميلي.
اسفندياري - ليسانس زبان و فوق ديپلم مراقبت، بدون هيچ سابقه اجرايي در صنعت هواپيمايي جانشين مدير با سابقه 25 ساله در صنعت.
اسماعيلي - معادل ليسانس و مديريت، جانشين فردي با تحصيلات هوا فضا از آمريكا با 25 سال سابقه جالب است كه اخيرا آقاي بهبهاني، عبد الرحيمي را با فوق ليسانس معارف اسلامي و مديريت، رئيس دانشكده صنعت هواپيمايي با 60 سال سابقه كرده است!‌
همكاران عزيز معاونت رئيس جمهور آقاي ميرتاج الديني طي نامه‌اي به رئيس مجلس رسيده است كه كار مجلس در رسيدگي به استيضاح قانوني نيست و به همين دليل چنانچه شنيده شده آقاي رئيس جمهور به وزير دستور داد كه در مجلس حاضر نشوند. سؤال من اين است كه حق تشخيص مطابقت كار شما نمايندگان با آئين نامه با رئيس جمهور است يا با خود مجلس؟
خواهش مي‌كنم براي حفظ مصالح مجلس و نفي استبداد به استيضاح راي مثبت دهيد.

*ذاكر: مسائل مالي متعدد و تزلزل در مديريت ‌ضعف‌هاي وزارت راه است

حجت‌الاسلام سيد سلمان ذاكر نماينده اروميه در مجلس گفت: استيضاح وزرا‌ بر اساس قانون و آيين‌نامه داخلي مجلس حق يك نماينده است.

وي افزود: سانحه هوايي اخير و وقوع حوادث هوايي پي در پي، انگيزه ورود نمايندگان به بحث صنعت هوايي به عنوان بخش بسيار مهم وزارت راه و ترابري ‌بود تا از وعده‌ها و عملكرد وزير تحقيق شود و در نهايت وي را استيضاح كنيم.

اين نماينده مجلس ادامه داد: آقاي بهبهاني در حين اخذ رأي اعتماد از متحول كردن صنعت هواپيمايي مطابق با شأن مردم ايران سخن گفت و اعلام كرد كه 50 هواپيماي نو با وجود تحريم‌ها وارد ناوگان هوايي كشور خواهد شد و چه بسا رأي اعتماد آقاي بهبهاني هم بر اساس همين ادعا صورت گرفت.

ذاكر در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برابر اسناد و مدارك انتخاب دو مدير غيرمتخصص در رأس مركز آموزش عالي هوانوردي و فرودگاهي كشور كه يكي داراي مدرك پزشكي و ديگري داراي مدرك معارف اسلامي و مديريت است، مي‌تواند باعث افت اين صنعت شود و كمكي به بالندگي آن نخواهد كرد.

وي اظهار داشت: برابر اسناد و مدارك، ضعف وزارتخانه راه تنها به تزلزل در مديريت و غيرتخصصي بودن آن خلاصه نمي‌شود بلكه در مجموعه اين وزارتخانه مسائل مالي نيز وجود دارد و مسئولان منتسب به وزير راه سوءاستفاده‌هاي مالي متعددي به وزير گزارش دادند كه حكايت از ميليون‌ها تومان سوءاستفاده مالي و انعقاد قرارداد با برخي طرف‌هاي خاص داشت.

نماينده مردم اروميه افزود: از مجموع 5 سانحه هوايي در دوره وزارت آقاي بهبهاني 262 نفر كشته و 104 نفر زخمي شده‌اند، لذا اين سؤال مطرح است كه ما در صنعت هواپيمايي رشد كرده‌ايم يا اينكه در اين صنعت افت داشتيم.

ذاكر همچنين گفت:‌ امروز سازمان هواپيمايي كشور براي تأمين حقوق پرسنل خود با كمبود نقدينگي مواجه است و آيا اين مسئله ارتقاء است يا اينكه بايد آن را بدبختي ناميد.

وي اظهار داشت: آقاي بهبهاني گفت كه قول شرف مي‌دهد ‌با كوتاهي از سوي مسئولان در هر‌گونه حادثه برخورد شود و حال سؤال اينجاست كه اگر اين كوتاهي از طرف خود وزير باشد، چه طور بايد برخورد شود.

نماينده مردم اروميه ادامه داد: بعد از سقوط توپولف كاسپين در قزوين اعلام شد كه تا پايان سال 88 توپولوف از ناوگان هواپيمايي خارج مي‌شود؛ اگرچه اين وعده عملي نشد ولي با سقوط بوئينگ اين سؤال هم مطرح شد كه در خصوص اين نوع هواپيما چه بايد كرد؟ ‌آيا بايد آنها را از ناوگان خارج كنيم و صورت مسئله را پاك كنيم.

ذاكر در پايان سخنان خود گفت: برابر اسناد و مدارك نگاه تبعيض‌آميز وزير راه در دولت آقاي احمدي‌نژاد كه شعار عدالت‌محوري را سر مي‌دهد، موجب بروز حوادث سنگين به مردم و كشور شده است.

*انصاري: رئيس مركز دانشكده هوانوردي يك "پزشك عمومي " است

جمشيد انصاري نماينده زنجان در مجلس گفت: انقلاب اسلامي براي استقرار حاكميت مردم و احقاق حق مردم به رهبري حضرت امام‌خميني (ره) پيروز شد و نظام جمهوري اسلامي را بر مبناي حق حاكميت مردم مستقر كرد در نتيجه اينكه ما نمايندگان در چنين روز مباركي به استيفاي حقوق مردم بنشينيم، نه تنها اشكال ندارد بلكه نوعي ارج گذاري به ايام الله دهه فجر هم است.

وي افزود: با توجه به ارادتي كه مردم شريف اروميه دارند و از محبتي كه مردم آن شهر و استان آذربايجان غربي در دوران خدمتگزاري به بنده حقير داشتند، مقدمه عرايضم را با حادثه تلخ سقوط هواپيما در ماه گذشته در شهرستان اروميه شروع مي‌كنم و ضمن عرض تسليت به بازماندگان آن حادثه و مردم شريف شهرستان اروميه، اين نكته را خدمت دوستان يادآوري مي‌كنم كه ما در سوانح هوايي كه در كشور اتفاق مي‌افتد و يكي از طبيعي‌ترين مسائل آن فوت خدمات پروازي و خلبان است، معمولاً حادثه را به خطاي انساني نسبت مي‌دهيم چراكه ديگر آنها نيستند تا از خودشان دفاع كنند و به بسياري از عيوبي كه در اين صنعت وجود دارد نوعي پرده‌پوشي مي‌كنيم.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس در ادامه يادآور شد: اگر خطاي انساني نيز دليل وقوع اين حوادث باشد، خطاي انساني از انتصاب و انتخاب نادرست افراد و عدم آموزش مستمر آنها به ويژه در صنعت حساسي مانند صنعت هواپيمايي صورت مي‌گيرد و اين به هيچ وجه مسئوليت‌هاي قانوني مديران و مسئولان ذي‌ربط را مخدوش نمي‌كند، يعني حتي اگر خطاي انساني نيز عامل اين حادثه بوده باشد، مسئولان سازمان هواپيمايي كشور به دليل كوتاهي در امر آموزش و تكرار آموزش‌هاي مورد نياز، پاسخگو هستند.

نماينده مردم زنجان در خانه ملت در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: در سال 88 فردي به عنوان رئيس مركز دانشكده هوانوردي كه مركز تربيت نيروي متخصص براي اين صنعت حساس است، منصوب شد كه در حكم كارگزيني اين فرد نوشته شده "پزشكي هوايي " كه حالا بايد ديد اصلاً چنين رشته‌اي وجود دارد يا خير.

انصاري همچنين گفت: وقتي اين موضوع بررسي مي‌شود، در سربرگ نسخه‌اي كه اين فرد دارد، نسخه اين فرد او را به عنوان "پزشك عمومي " معرفي مي‌كند و يك پزشك عمومي را كه تخصص چنداني در حوزه هوانوردي ندارد، به آنجا برده‌ايم و زماني كه مي‌خواهيم جايگزين كنيم، فردي با مدرك تحصيلي "معارفت اسلامي " مي‌گذاريم كه به نظر مي‌رسد اين موضوعات نكاتي است كه اگر همان موقع دقت مي‌شد، شايد اين سوانح و حوادث كمتر رخ مي‌داد.

وي بر همين اساس يادآور شد: ما هم‌اكنون در سطح كشور بيش از 1300 ميليون ريال پروژه در بخش راه وترابري در دست اجرا داريم، البته اين آماري است كه كميسيون عمران اعلام كرده در حالي‌كه حجم اعتبارات با احتساب اعتبارات استاني چيزي بين 5 تا 6 هزار ميليارد تومان است، يعني اگر وزارت راه وترابري بخواهد پروژه‌هاي در دست اجراي خود را به اتمام برساند، با حجم اعتبار امروز خودش كه در سال ما به اين وزارتخانه مي‌دهيم، چيزي بين 20 تا 25 سال وقت لازم دارد تا همين پروژه‌ها را به ثمر برساند.

اين نماينده مجلس در خاتمه متذكر شد: وقتي چنين وضعيتي وجود دارد، پيمانكاران عملاً نمي‌توانند تعدات مطالبات خود را از وزارت راه دريافت كنند و طبق اطلاعاتي كه ما از دستگاه‌هاي ذي‌ربط گرفته‌ايم، ميزان مطالبات سيستم پيمانكاري كشور از وزارت راه و ترابري با توجه به حجم پروژه‌هاي كه در دست دارند، چيزي در حدود 4 هزار ميليارد تومان از مجموعه دستگاه‌هاي ستادي وزارت و چيزي در نزديك 3 هزار ميليارد تومان از دستگاه‌هاي استاني است.

*زاكاني: مستندات فراواني در مورد بي‌توجهي وزير راه به ايثارگران وجود دارد

عليرضا زاكاني نماينده تهران در مجلس گفت: سال گذشته و در جريان رأي اعتماد به آقاي بهبهاني بنده دغدغه‌هاي جدي را در مورد عملكرد و برنامه‌هاي وي به اطلاع نمايندگان رساندم ولي نمايندگان به جهت كمك به دولت به آقاي بهبهاني رأي اعتماد دادند.

وي افزود: من در همان زمان هم گفتم كه فلسفه اصلي مخالفتم با آقاي بهبهاني در راستاي صيانت از ارزش‌هاي انقلاب و خون شهيدان و دفاع از دولت خدمتگذار است ولي امروز بحث عملكرد فني آقاي بهبهاني نيز مطرح است.

زاكاني در ادامه سخنان خود از طريق اسلايدي كه تهيه كرده بود توضيحاتي در مورد آزاد راه تهران - پرديس به نمايندگان ارائه داد و مشكلات اين آزاد راه از قبل از افتتاح تا بعد از افتتاح را براي همكاران خود تشريح كرد.

نماينده مردم تهران گفت: يكي ديگر از موارد استيضاح وزير راه بي‌توجهي به ايثارگران است كه براي اين ادعا مستندات فراواني وجود دارد.

وي اظهار داشت: بايد از وزير پرسيد كه چرا به طور ناگهاني 10 نفر جانباز و خانواده شهدا كه از متصديان وزارت راه بودند، از اين وزارتخانه اخراج مي‌شوند و به آنها اجازه ورود به اين وزارتخانه داده نمي‌شود.

زاكاني ادامه داد: اعتراض اين افراد به زد و بندهاي مفسده انگيز در وزارت راه جزو مواردي است كه به عنوان اتهامات اين افراد براي عدم ورود به وزارتخانه مطرح است.

نماينده مردم تهران همچنين اظهار داشت: اگر در گذشته فقط دغدغه صيانت از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي در مورد وزير راه وجود داشت امروز در حوزه تخصصي هم اعتراضاتي جدي در مورد آقاي بهبهاني وجود دارد، و در حوزه اخلاقي هم بايد گفت كه بي‌اعتنايي وي به مجلس را برنمي‌تابيم، لذا از نمايندگان مي‌خواهم به وظيفه قانوني خود عمل كنند و به اين استيضاح توجه فرمايند.

*عدم توجه لاريجاني به تذكرات پي در پي نمايندگان براي به تعويق انداختن بررسي استيضاح بهبهاني

در حين بررسي طرح استيضاح تعدادي از نمايندگان تذكراتي دادند كه در آن خواستار توقف بررسي طرح استيضاح بنابر دلايلي شدند.

*لاريجاني در پاسخ به تذكر نكونام با موكول شدن بررسي استيضاح وزير راه به آينده مخالفت كرد

محمدابراهيم نكونام نماينده گلپايگان و رئيس كميسيون اصل نود مجلس همزمان با آغاز بررسي استيضاح وزير راه در مجلس با اشاره به سرنوشت‌ساز بودن اين موضوع، گفت: از 22 نماينده امضاكننده اوليه طرح استيضاح در حال حاضر اكثر آنها انصراف داده‌اند و اگر يكي از نمايندگاني كه اعلام شد به صورت مشروط اين طرح را امضا كرده نيز در نظر بگيريم بايد گفت كه اين راي در مجلس اعتبار ندارد چرا كه بايد قاطع باشد.

وي افزود: با توجه به اينكه تعداد امضاهاي اين طرح از 22 امضاي اوليه كمتر شده بهتر است اين موضوع 10 روز ديگر در مجلس مطرح شود تا آئين‌نامه نيز رعايت شده و با مباني حقوقي نيز منطبق شود.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر گفت: چنين برداشتي در آئين‌نامه نيست كه تعداد امضاهاي يك طرح استيضاح نمي‌تواند اضافه شود.

وي افزود: بر اين اساس از نظر آئين‌نامه در حال حاضر تعداد امضاهاي اين طرح استيضاح بيش از 10 امضا است و اگر آن امضاي مشروط را نيز در نظر نگيريم طرح اين موضوع از نظر آئين‌نامه اشكال ندارد.

بهروز جعفري نماينده مردم سميرم نيز در تذكري ديگر اظهار داشت: بهتر بود اين استيضاح همانند ديگر استيضاح‌هاي مطرح شده قبل از طرح آن در مجلس رايزني‌هايي درباره آن صورت مي‌گرفت.

وي با بيان اينكه بنده نمي‌دانم چه اصراري بود كه استيضاح آقاي بهبهاني خيلي سريع اعلام وصول شد،خطاب به لاريجاني گفت: شما مي‌توانستيد از ابتدا اين موضوع را مسالمت‌آميز حل كنيد تا كار به اينجا كشيده نشود.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به وي گفت: اين استيضاح از مدت‌ها پيش مطرح شده بود و قبل از طرح آن در صحن علني آقاي ابوترابي‌فرد و وزير راه و نمايندگان درخواست‌كننده استيضاح در جلسه‌اي مشترك با يكديگر صحبت كرده بودند ولي اين نمايندگان از توضيحات قانع نشده بودند.

*لاهوتي در تذكر آيين‌نامه‌اي: تعداد امضاهاي ‌استيضاح نبايد بعد از اعلام وصول ‌اضافه شود

مهرداد ‌لاهوتي نماينده لنگرود در تذكري با استناد به ماده220 آيين‌نامه، گفت: در اين ماده آمده است تقاضاي استيضاح نمايندگان از وزير يا وزيران بايد كتبا‌ در جلسه علني به رئيس مجلس داده شده و اين تقاضا در جلسه بعد بدون مباحثه‌اي براي وزير ارسال شود.

وي افزود: زماني كه اين موضوع در صحن مجلس اعلام وصول شد، 22 امضا داشت و همانطور كه در جلسه غيرعلني گفته شد، عده‌اي از امضا‌كنندگان طرح استيضاح به دلايلي امضاهاي خود را پس گرفتند.

اين نماينده مجلس هشتم با بيان اينكه در حال حاضر 13 تن از امضاكنندگان امضاهاي خود را پس گرفته‌اند،‌ گفت: بر اين اساس اين طرح داراي 9 امضا است و اگر‌چه بعد از اعلام وصول تعداد امضاها اضافه شد، ولي شما اعلام كرديد كه طبق رويه اين را نمي‌پذيريد.

لاهوتي از رئيس مجلس خواست ‌تفسير ماده 220 را به عهده نمايندگان بگذارد.

وي افزود: ‌نظر ما اين است كه بعد از اعلام وصول نبايد امضاي اين طرح اضافه شود چرا‌كه اگر استيضاح با 29 امضا باشد، اين موضوع بايد امروز مطرح و بعدا بررسي شود.

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر وي گفت: بحث در مورد اين موضوع منتفي شده است و بنده نگفته‌ام اين موضوع رويه بوده است.

وي افزود: از نظر مقررات آئين‌نامه‌اي اشكالي به اين موضوع مترتب نيست و قبلا حدود يك ساعت در‌باره آن بحث شده است.

*لاريجاني در پاسخ به تذكر عباسي: اساس كار مجلس در روند استيضاح وزير راه رعايت قانون است

اسدالله عباسي نماينده مردم رودسر در مجلس در حاشيه جلسه علني امروز كه به استيضاح وزير راه و ترابري اختصاص داشت نسبت به انتشار چند طرح استيضاح انتقاد كرد و گفت: وظيفه ما اجراي قانون است و البته ما بايد طبق وظيفه وجداني اخلاقي و انقلابي خود عمل كنيم.

وي با بيان اينكه آقاي ابوترابي با نمايندگان استيضاح‌كننده تشكيل جلسه داده بود، افزود: در جلسه نمايندگان استيضاح‌كننده با نايب رئيس مجلس برخي از استيضاح‌كنندگان بعد از شنيدن استدلال‌هاي مسئولان خواستار انصراف از استيضاح شدند.

وي همچنين خطاب به رئيس مجلس گفت: بايد تدابيري انديشيده شود تا از صدور طرح‌هاي متعدد براي استيضاح يك وزير جلوگيري شود و كسي جرأت نكند از آن تخلف كند.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به تذكر اساسي گفت: اين حرف‌ها تكراري است چرا كه ما اين مباحث را پيش از اين به بحث گذاشتيم.
وي افزود: اساس كار ما رعايت قانون است.

*تذكر هدايت‌خواه: استيضاح وزير راه طبق آئين‌نامه مجلس وجاهت قانوني ندارد

ستار هدايت‌خواه نماينده بويراحمد با استناد به مواد 17، 23، 182، 219 و 220 آيين‌نامه خطاب به رئيس مجلس گفت: آقاي لاريجاني شما سوگند ياد كرديد كه در اجراي آيين‌نامه بي‌طرفانه عمل كنيد اما متأسفانه بنده بايد فرياد بزنم تا شما وقت تذكر بدهيد.

وي با بيان اينكه رئيس مجلس بايد از حيثيت مجلس حراست كند، گفت: ظرف 10 روز گذشته سه چاپ درباره استيضاح وزير راه منتشر شده است، هركدام از چاپ‌ها با امضاهاي متفاوت به گونه‌اي منتشر شده كه گويا ظاهرا تعمدي وجود دارد كه استيضاح وزير راه حتما انجام شود.

نماينده مردم بويراحمد با بيان اينكه طبق مواد 219 و 220 آئين‌نامه تعداد استيضاح كنندگان حداقل بايد ده نفر باشد، گفت: هيئت رئيسه بايد مراقب باشد كه اگر تعداد استيضاح كنندگان كمتر از 10 نفر شد استيضاح ديگر وجاهت قانوني ندارد.

هدايت‌خواه اضافه كرد: استيضاح وزير راه را 22 نفر امضا كردند و سپس 13 نفر از استيضاح وزير انصراف دادند‌ ‌كه طبق آئين‌نامه اين استيضاح چون به زير 10 نفر رسيده است، وجاهت قانوني ندارد.

وي با بيان اينكه افزايش تعداد نمايندگان استيضاح كننده بعد از اعلام وصول طرح استيضاح خلاف آئين‌نامه است، گفت: وقتي بعد از اعلام وصول نمايندگان ديگري قصد دارند به استيضاح كنندگان اضافه شوند، بايد طرح جديدي بدهند و استيضاح جديدي مطرح كنند اما متأسفانه هيئت رئيسه برخوردي مغاير با شأن مجلس انجام داده است و برخلاف آئين‌نامه افزايش تعداد استيضاح كنندگان را ممكن كرده است.

علي لاريجاني كه رياست جلسه علني امروز مجلس را به عهده داشت، تذكر هدايت‌خواه را وارد ندانست و گفت كه تمام اظهارات او در جلسه غيرعلني مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

وي افزود: ما بايد طبق آئين‌نامه آخرين تأثيرات را به نمايندگان بگوييم، اينكه شما بگوييد تعداد استيضاح كنندگان به 9 نفر برسد، اشتباه است ما بايد براي دفاع از حيثيت مجلس قانون را اجرا كنيم.

رئيس مجلس با اشاره به اظهارات هدايت‌خواه مبني بر اصرار بر استيضاح وزير راه گفت: عكس اين موضوع درست است‌ ما آقاي ابوترابي را مأمور كرديم تا با نمايندگان استيضاح كننده صحبت كند و اكنون مراحل قانوني طي شده است.

*طي تذكراتي جداگانه: دو نماينده ديگر خواستار تعويق بررسي استيضاح وزير راه شدند

اسماعيل كوثري نماينده تهران در مجلس در تذكري آيين‌نامه‌اي ضمن گراميداشت فرا رسيدن سي‌و‌دومين سال آغاز انقلاب اسلامي ملت ايران، گفت: چه خوب بود ‌امروز مجلس به صورت ديگري كار را شروع مي‌كرد كه هميشه در يادمان مي‌ماند كه سي و سومين سال انقلاب را چه نيكو آغاز كرده‌ايم.

وي افزود: اگر هيئت رئيسه به اين نتيجه نرسيده بود كه بايد استيضاح وزير راه و ترابري به روزهاي عادي موكول مي‌شد، بايد از مخالفان و موافقان نام‌نويسي مي‌كردند، از اين‌رو هيئت رئيسه نيز به اين نتيجه رسيده بود كه بايد استيضاح وزير راه و ترابري به تعويق مي‌افتاد و شبهتر است ‌در اداره و تصميم‌گيري‌هاي مجلس تصميمات قطعي‌تري اتخاذ شود.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر نماينده تهران، گفت: در ماده 108 آيين‌نامه داخلي نام‌نويسي از موافقان و مخالفان استيضاح مطرح نشده است لذا تذكر جنابعالي را وارد نمي‌دانم.

همچنين يوسف نجفي نماينده مراغه در تذكري آيين‌نامه‌اي، گفت:‌ بنده بر اساس صحبتي كه با رئيس مجلس داشتم، متوجه شدم كه او هم دغدغه حفظ شأن مجلس و رعايت قانون را داشته و به جد دنبال اين است كه مسئله استيضاح وزير راه به نفع مجلس و ملت اداره شود.

وي افزود: طبق ماده 222 آئين‌نامه داخلي وزير يا هيئت وزيران موظفند ظرف مدت ده روز پس از اعلام وصول طرح استيضاح در مجلس حاضر شده و توضيحات خود را ارائه دهند البته تعيين وقت استيضاح با پيشنهاد وزير يا هيئت وزيران و تصويب هيئت رئيسه مجلس خواهد بود.

نماينده مردم مراغه در مجلس اضافه كرد: در تبصره ذيل ماده 222 نيز مطرح شده كه بيانات استيضاح كنندگان بايد در چند جلسه مطرح شود.

نجفي افزود: دولتي‌ها اعلام كردند كه زمان پيشن

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: