بقايي در مراسم افتتاح 3 موزه در ارگ آزادي اعلام كرد
بقايي در مراسم افتتاح 3 موزه در ارگ آزادي اعلام كرد
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، حميد بقايي در مراسم بازگشايي موزه هنرهاي ملي ايران، موزه نقاشي پشت شيشه و گنجينه موزه رضا عباسي كه امروز در مجموعه فرهنگي هنري ارگ آزادي برگزار شد، اظهار داشت: با تلاش‌هاي همكاران ما اين مكان در اختيار مردم قرار گرفته است و امروز روز افتتاح موزه‌ها است.

وي ادامه داد: دهه فجر دهه‌اي است كه ما شاهد افول رژيم پهلوي بوديم؛ رژيمي كه خود را ژاندارم منطقه مي‌دانست و اين پيروزي عنايتي بود كه انقلاب اسلامي را ظرف مدت يكسال به ثمر نشاند.

بقايي بيان داشت: بنده اعتقاد دارم كه به انقلاب اسلامي تمامي آحاد جامعه از ارتش گرفته تا مردم، پزشكان و روحانيون كمك كردند تا اين انقلاب به ثمر برسد.

معاون رئيس جمهور عنوان كرد: در ايام انقلاب اسلامي جوانان اصلي‌ترين عاملان پيروزي انقلاب بوده‌اند و در سال 57 همان جوانان به پيروزي انقلاب كمك كرده‌اند ضمن اينكه خيلي از مدعيان زمان انقلاب شهامت اين كار را نداشته‌اند ولي كساني انقلاب كرده‌اند و در دفاع مقدس جنگيدند كه به باور ما نمي‌رسيد.

ايران در جايگاهي قرار دارد كه "بله قربان‌گوي " هيچ قدرت خارجي نيست
-----------------------------------------------------------------------------------------

وي با بيان اينكه خيلي از افرادي كه شهيد شده‌اند از نظر مقام و موقعيت جايگاهي دارند كه در زنده بودن آنها اين مقام تصور نمي‌شد، اظهار داشت: هم اكنون نيز كشور ما در جايگاهي قرار دارد كه بله قربان‌گوي هيچ قدرت خارجي نيست.

معاونرئيس‌جمهور در خصوص بازگشايي 3 موزه در مجموعه ارگ آزادي بيان كرد: طي 3 تا 4 ماه گذشته 3 ساختمان تخليه شده و ساختمان صنايع دستي به بازارچه صنايع دستي تبديل شده است و محل آن در خيابان وليعصر قرار دارد. ضمن اينكه سياست ميراث فرهنگي اين است كه امكان فروش صنايع دستي را ايجاد كند.

وي گفت: مردم سالانه رقم‌هاي زيادي را صرف هديه مي‌كنند بنابراين بايد كاري كنيم كه براي هديه از صنايع دستي استفاده كنند چرا كه بازار صنايع دستي پرفروش مي‌شود و اين مسئوليت بر عهده رسانه‌ها از صدا و سيما تا مطبوعات است بنابراين سياست اصلي ما توسعه بازارچه صنايع دستي است و اگر موضوع فروش حل شود توليد صنايع دستي نيز رونق پيدا مي‌كند.

تمام بناهاي تاريخي تا پايان امسال به صندوق مرمت تحويل داده مي‌شود
----------------------------------------------------------------------------------------

رئيس سازمان ميراث فرهنگي عنوان كرد: ميراث فرهنگي طرحي را به نام هتل موزه آماده كرده است يعني هتل هاي سنتي را به موزه تبديل كنيم؛ موزه مكاني براي معرفي و شناساندن تاريخ و فرهنگ يك كشور و مجموعه علمي است و در هتل مي‌توان تغييراتي را ايجاد كرد و آنها را به موزه‌اي تبديل كرد بنابراين تا پايان امسال قرار است تا تمام بناهاي تاريخي دولتي در استان‌ها را به صندوق مرمت تحويل دهيم و بناهايي كه مكان اداري شده‌اند را تبديل به اقامتگاه خواهيم كرد.

بقايي اظهار داشت: هزينه مرمت ساختمان مسعوديه حدود 12 ميليارد تومان بود كه بهره‌بردار آن هزينه را برعهده گرفت و سازمان ميراث فرهنگي بر عملكرد بهره‌بردار نظارت داشت.

همچنين واحدهاي اداري در ارگ آزادي زياد بود و حدود 400 نفر در حوزه نيروي انتظامي وجود داشت كه در اين ارگ بخش‌هاي ستادي، پشتيباني ميراث فرهنگي نيروهاي بسياري داشتند به طور مثال در حوزه معاونت مالي اداري 140 پرسنل فعاليت مي‌كردند بنابراين با مساعدت‌هاي لازم اين ساختمان را براي موزه‌ها آماده كرده‌ايم.

وي گفت: ضلع جنوي ارگ آزادي به موزه ملل تبديل مي‌شود و طبق توافقي كه با كشورها داريم قرار است آنها آثار خود را در آنجا به نمايش بگذارد ضمن اينكه سالني نيز براي هنرمندان در ارگ آزادي ايجاد شده و رايگان در اختيارشان قرار دارد تا آثار خود را در آن مكان عرضه كنند.

بقايي تأكيد كرد: حدود فضاي ارگ آزادي 3.5 هكتار و زيربناي اين مكان 10 هزار مترمربع است. از دغدغه‌هاي آقاي مشايي هم اين بوده كه بخش‌هاي اداري را به مجموعه كاربري تبديل كند. ضمن اينكه انبار 30 درصد از موزه هنرهاي ملي را ساماندهي كرده‌ايم و ساماندهي انبارهاي كاخ گلستان و مجموعه سعدآباد در دستور كارمان قرار دارد.

هر از گاهي گنجينه‌هايي در "انبارها " پيدا مي‌شود
------------------------------------------------------------------

معاون رئيس جمهور بيان كرد: هر از چند گاهي در انبارها گنجينه‌هايي را پيدا مي‌كنيم و هم اكنون در ساماندهي انبار موزه ملي 20 هزار شي‌ء پيدا كرده‌ايم كه هنوز ثبت نشده است ضمن اينكه موزه‌ها مجموعه‌هاي فرهنگي علمي هستند و موزه رضا عباسي 63 هزار نفر بازديدكننده دارد كه اين تعداد بازديدكننده براي مجموعه فرهنگي و جامعه ما ايراد است.

وي افزود: راهكار افزايش بازديدكننده‌ها اين است كه نگاه مستبدانه را كنار گذاشته و نهاد مردمي و بخش خصوصي را در كار وارد كنيم همچنين بايد موزه‌هاي شاخص‌ دار را دولت اداره كند و ما بر اين اساس مديريت بهره‌برداري را به بخش خصوصي واگذار كرده‌ايم ولي حفاظت بر عهده مديريت دولتي است.

بقايي عنوان كرد: برنامه ما اين است كه كاركناني كه مي‌توانند در قالب مجموعه حقوقي موزه را اداره كنند، به آنها مديريت موزه‌ها واگذار شود. همچنين در حوزه موزه‌ها سازمان ميراث فرهنگي در بحث واگذاري تمام هزينه‌هاي عمراني را تقبل مي‌كند و بخش جاري هزينه‌هاي موزه را نيز تا مدتي خودمان پرداخت مي‌كنيم تا مدت 3 تا 4 سال و تا وقتي كه كمك‌هايمان به صفر برسد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي بيان كرد: ملاك ما براي اين كار افزايش تعداد بازديدكنندگان است. همچنين تعداد بازديدكنندگان موزه‌ها 40 درصد به بالا افزايش داشته است و موزه هنرهاي ملي نيز 30 درصد رشد بازديدكننده در مقايسه با سال قبل داشته است پس بهترين ملاك براي سنجش عملكرد مديران موزه‌ها افزايش تعداد بازديدكنندگان است.

وي در پايان خاطر نشان كرد: ارگ آزادي صرفا موزه نيست و مجموعه‌اي فرهنگي تلقي مي‌شود چرا كه جشن‌ها و مراسم‌ي كه جنبه ميراث فرهنگي دارد در آنجا اجرا مي‌شود.

به گزارش فارس، اسفنديار رحيم‌مشايي؛ رئيس دفتر رئيس‌جمهور نيز كه در اين مراسم حضور داشت به دليل ابتلا به بيماري سرماخوردگي و گرفتگي صدا سخنراني نكرد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: