به زور نمي‌شود دستيار كرش شد
به زور نمي‌شود دستيار كرش شد
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرگزاري فارس، عليرضا منصوريان در مورد بازي تيم ملي مقابل روسيه صحبت هاي زير را انجام داده است:


*روسيه را شكست داديد. اين تيم به لحاظ نفراتي تقريبا همان تيم كامل قطبي در جام ملت ها بود اما به لحاظ رفتار تاكتيكي و بازي تغييراتي داشت. توضيح دهيد.
ابتدا اميدوارم اين برد تسكيني باشد براي مردم و اهالي فوتبال و به نوعي عذرخواهي باشد از سوي تيم ملي براي شكست مقابل كره جنوبي.
روزي كه اردوي تيم ملي در كمپ آغاز شد و بچه ها براي تشكيل اردو آمدند، من احساس كردم كه بچه ها سرشان پائين است. به نوعي شرمندگي را مي شد از چهره شان تشخيص داد. از سوي ديگر زمان كم و خستگي نيز ملي پوشان را اذيت مي كرد. تعداد تمريناتمان هم خيلي كم بود. يك سفر طولاني هم قرار بود در پيش داشته باشيم. اينها مشكلات كمي نبود.

من ترجيح دادم در اين مدت كم به جاي آنكه روي مسائل فني زوم كنم، بيشتر از نظر روحي و رواني با تيم كار كنم. تمرينات مفرح و با نشاط را براي تيم طراحي كردم و فضاي اردو را به يك فضاي دوستانه تبديل كردم. در جريان بازي با روسيه هم سعي كردم تيم را جسور و با ميل به پيروزي به ميدان بفرستم. تركيب ما هم يك تركيب تهاجمي بود. من از تركيب تيموريان، حدادي فر و نوري در خط مياني استفاده كردم و اين همان تركيب گمشده تيم ملي برابر كره جنوبي بود. همان تركيبي كه برابر امارات جواب داد اما نتوانستيم برابر كره جنوبي هم آن را تكرار كنيم.

فكر مي كنم نظر همه كارشناسان فوتبال هم همين بود كه شايد اگر مقابل كره جنوبي هم اين تركيب در خط مياني ما قرار مي گرفت موثرتر واقع مي شد. غلامي را هم از ابتدا در تركيب گذاشتم تا با قدرت دوندگي و جنگندگي اش بتواند بر دفاع حريف فشار وارد كند تا در دقايق پاياني ديگر مهاجمان بتوانند از اين خستگي مدافعان روس استفاده كنند. در كناره هاي زمين هم دو بازيكن فوق تكنيكي و سرعتي به نام هاي خلعتبري و افشين گذاشتم و همه اينها نشان دهنده تركيب تهاجمي و با ميل به پيروزي بود. حتي تعويض هايي هم كه كرديم همانطور كه ديديد در خط حمله صورت گرفت.
يعني حتي در دقايق پاياني هم ما به دنبال پيروزي بوديم. هرچند كه مي توانستيم به لاك دفاعي فرو رفته و تنها به فكر كسب مساوي برابر روسيه كه آن هم مي توانست خيلي آبرومند براي ما باشد برويم. اما ديديد كه اين كار را نكرديم.

*به نظر مي رسيد كه بازيكنان هم نسبت به جايگاه هاي خود كاملا توجيه شده باشند.
يكي از مواردي كه من خيلي روي آن تاكيد داشتم شرح وظايف براي بازيكنان بود. در چند جلسه تئوري آنقدر شرح وظايف بازيكنان را براي آنها تكرار كردم تا در ذهنشان ملكه شود. تنها به اين هم اتكا نكردم و در تمام طول نود دقيقه هم در كنار زمين داشتم به تك تك بچه ها در باره شرح وظايفشان تاكيد مي كردم. براي همين بازيكنان در طول نود دقيقه مننضبط و منسجم و به دور از اضافه كاري و حاشيه رفتن تنها شرح وظايفشان را انجام مي دادند و اين هم مي توانست يكي از برگ برنده هاي ما در اين بازي باشد.

*چطور توانستيد بازيكنان را از نظر روحي به شرايطي برسانيد كه طالب كسب پيروزي باشند و تا دقيقه نود براي اين منظور تلاش كنند؟
در واقع خود روس ها و به ويژه سرمربي هلندي شان باعث اين كار شدند. آنها يك اشتباه كردند و من از اين اشتباه آنها نهايت استفاده را بردم.

*چه اشتباهي؟
مصاحبه اي كه قبل از بازي انجام داده بودند و دست به تخريب تيم ملي ما زده بودند. رئيس فدراسيون روسيه مصاحبه كرده و گفته بود كه چون با ارمنستان كه تيم ضعيفي است بازي داريم، تيم ايران را كه آن ها هم ضعيف هستند را انتخاب كرديم كه در شرايط خوبي به مصاف ارمنستان برويم اما ديك ادووكات سرمربي هلندي شان پا را از اين هم فراتر گذاشته بود و از مردم روسيه براي بازي با تيم ايران عذرخواهي كرده بود و گفته بود چون بازي با تيم ديگري گيرمان نيامد رضايت داديم با ايران بازي كنيم.
من هم بعد از اطلاع از اين مصاحبه ها بازيكنان را آنتريك كردم و از نظر احساسي آن ها را بر عليه تيم روسيه شوراندم و كلي انرژي مثبت و انگيزه براي كسب پيروزي به آن ها تزريق كردم و در يك جمله اينكه رگ ايراني بازي بچه ها را براي انجام يك كار غير ممكن كه نه... ولي خيلي سخت آماده كردم. خوشحالم كه اين تمهيد ما جواب داد و در نهايت موفق شديم از فوتبال ايران اعاده حيثيت كنيم.

*شناخت خاصي هم از تيم ملي روسيه داشتيد؟
فيلم سه بازي آخر تيم ملي روسيه برابر تيم هاي ملي مقدونيه، اسلواني و بلژيك را ديده بودم و روي اين تيم آناليز خوبي داشتيم و با شناخت نسبي از اين تيم استراتژي هاي خاصي را تعريف كرده بوديم.

*اين آناليزها را تنهايي انجام داده بودي يا كمك هم داشتي؟
آقاي محصص هم در اين خصوص كمك شايان توجهي به ما كرد كه در همين جا هم از ايشان تشكر مي كنم. ايشان شناخت خوبي نسبت به تيم ملي روسيه داشت و اطلاعات بسيار زيقيمتي را از اين تيم به من داد.

*بعضي ها معتقدند كه حضور كارلوس كرش در جايگاه وي.آي.پي باعث شد تا بچه هاي تيم ملي بيشتر از قبل تحريك شوند و با انگيزه بيشتري فوتبال بازي كنند تا خودي مقابل كرش نشان دهند.
مطمئن باشيد كه بازيكنان ما اصلا در اين فكر نبودند. اگر اينطور بود چرا در بازي با كره جنوبي كه متسو در جايگاه وي.آي.پي نشسته بود و شايعه شده بود كه او با تيم ملي ايران به عنوان سرمربي تمام كرده بچه ها تحريك نشدند؟ اين حرف ها شايعاتي است از سوي آن هابي كه مي خواهند زحمات بچه ها را لوث و كمرنگ كنند پخش شده و نبايد به آن ها توجه كرد.

ن*كونام و شجاعي در اين بازي نبودند. غيبت آن ها را چطور ديديد و چه تاثيري بر روي كار تيم داشت؟
قطعا اگر شجاعي و نكونام بودند مي توانستند كمك كنند كه كيفيت كار تيم ملي بهتر شود.

*حتي بعد از نمايش ضعيف آن ها در دوحه و مصاحبه هاي جنجالي شان به خصوص مصاحبه هاي نكونام هنوز چنين اعتقادي در باره آنها داريد؟
بله. بگذاريد اين بحث را از يك زاويه ديگر دنبال كنيم. به نظر من شجاعي و نكونام ستاره ها و سرمايه هاي فوتبال ايران هستند. به نظر شما در فوتبال ايران چقدر انرژي و هزينه و چند سال وقت صرف شده تا يك نكونام يا يك شجاعي در فوتبال ايران ساخته شود؟ ما نبايد برخوردهاي خطي و قهريه با اين بازيكنان بكنيم. بايد ياد بگيريم در فوتبالمان ستاره ها را حفظ كنيم. شما فكر كنيد كه ما با شجاعي و نكونام برخورد كنيم و به يكسري جوان ميدان دهيم. بعد همين جوان ها مثل آرش افشين و حدادي فر بعد از چند سال تبديل به يك نكونام و شجاعي ديگر شوند و باز هم ما بيائيم آنها را در حالي كه ستاره شدند از بين ببريم، اين اصلا شدني نيست. من معتقدم بايد باز هم به نكونام و شجاعي فرصت داد.

*نظر عليرضا منصوريان نسبت به كارلوس كرش چيست؟ موافقي كه كرش مربي تيم ملي بشود؟ يعني به نظر تو گزينه مناسبي است؟
اولا از آنجايي كه من از طرفداران رئال مادريد هستم چون كرش يك سابقه رئالي هم دارد شخصا به او علاقمند هستم. اما وقتي شنيدم كه وي يك گزينه جدي براي تيم ملي است رفتم و حسابي روي سوابقش مطالعه كردم. كرش يك مربي آكادميك است و هيچ كجا بدون برنامه بلند مدت نمي رود. به اعتقاد من كرش يك گزينه مناسب است و مي تواند در فوتبال ايران منشا خدمات شايسته اي هم باشد. اما به شرطي كه قرارداد بلند مدت با او ببنديم. به خصوص وقتي فهميدم كه براي تيم هاي پايه هم برنامه دارد خيلي خوشحال و اميدوار شدم. چون كرش مي تواند به صورت اكادميك فوتبال ايران را رشد و ارتقا دهد.

*آينده كاري خود تو با تيم ملي چيست و آيا با كرش ادامه مي دهيد يا از تيم ملي جدا مي شويد؟
در درجه اول كه من تا آخر ارديبهشت سال 90 با فدراسيون فوتبال قرارداد دارم و اختيارم در دست فدراسيون است و مربي تيم ملي هستم اما دستيار كرش شدن به زور نمي شود و در درجه اول بايد خود او بخواهد. اگر خودش خواست آنوقت من هم تصميم نهايي ام را در اين خصوص مي گيرم. اما اين احتمال هم وجود دارد كه به يك تيم باشگاهي بروم.

پيشنهاد باشگاهي هم داريد؟
بله پيشنهاد دارم اما براي تصميم گيري اصلا عجله ندارم. بايد با وسواس اتخاب كنم كه كماكان در خدمت تيم ملي باشم يا به يك تيم باشگاهي بروم.

از ده ماه حضور در كادر فني تيم ملي بگو. در اين مدت چقدر به تجاربت اضافه شد؟
به جرات مي گويم يكي از بهترين سال هاي فوتبالي ام را در تيم ملي سپري كردم. اين مدت براي من تجربه بسيار گرانبهايي بود. البته هرچه بيشتر در تيم ملي ياد گرفتم اين را فهميدم كه خيلي كم مي دانم و همين موضوع باعث شد تا انگيزه هاي زيادي براي آموختن و مطالعه به دست آورم. باور كنيد اين روزها ساعت هاي زيادي را در طول روز به مطالعه و تحقيق و خواندن مطالب مفيد و متنوع در اينترنت و ديدن فيلم هاي مختلف از تمرينات مربيان بزرگ مي گذرانم.

*در پايان صحبت خاصي براي گفتن داريد؟
من فقط يك سري تشكر ويژه دارم از يكسري آدم هاي پشت پرده تيم ملي كه هميشه در سايه بودند اما يار و ياور تيم ملي بودند و در واقع تيم ملي را تر و خشك مي كردند. ابتدا از تيم پزشكي كه شامل دكتر شهاب و دكتر خانلري مي شدند كه همواره در طول اين مدت براي سلامتي بازيكنان شب و روز فعاليت مي كردند. ماساژورهاي خوب تيم ملي آقايان صابري و سنجر كه آن ها هم تلاش بي وقفه اي در اين ايام داشتند به خصوص براي بازي با روسيه كه همه خستگي را از تن بچه ها دور كردند. تداركات خوب تيم هم بر عهده آقايان دهقان و علي رحماني بود كه مديريت اين كار هم برعهده آقاي ابراهيمي بود. اما يك تشكر بسيار ويژه هم از آقاي محصص و آقاي مهدي خانبان كه با آناليزهاي خوبشان ما را همواره ياري دادند. همچنين اصغر حاجيلو و منصور رشيدي كه همواره از مشاوره هاي آنها استفاده كردم و دست آخر هم دوست خوبم كريم باقري كه او هم اين افتخار را داد كه در كنار ما باشد و كمك هاي بسيار شاياني به تيم ملي انجام دهد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: