نايب‌رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد
نايب‌رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران در گفت‌وگو با فارس مطرح كرد
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

مسعود مسلمي‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» طرح فعلي پزشك خانواده كه در وزارت بهداشت مطرح شده است را استاندارد ندانست و گفت: اين طرح در اصل، پزشك روستا يا بيمه روستاييان بود و نقايص برطرف‌نشده بسياري نيز داشت؛ مسئولان وزارت بهداشت بدون برطرف كردن نقايص، نام طرح پزشك خانواده را بر آن گذاشتند؛ غافل از اينكه اين طراحي انجام‌شده فاقد الگوهاي شهري بوده و براي بافت روستا مناسب است.

وي اظهار داشت: با توجه به معيار‌هاي استاندارد طرح پزشك خانواده، طرحي كه در حال حاضر در 3 استان كشور به عنوان پايلوت اجرا مي‌شود، طرح واقعي و كارشناسي‌شده پزشك خانواده نيست.

نايب‌رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران افزود: اين طرح با شتاب و عجله فراوان در دو ماه آخر وزارت وزير وقت بهداشت و درمان در دولت هشتم اجرايي شد و تاكنون 11 آيين‌نامه و دستورالعمل برايش طراحي شده است كه نشان‌دهنده ناكافي بودن مطالعات اوليه و تحقيقات آن است.

وي گفت: طرحي كه راجع به آن مطالعه دقيق نشده بود، مسئولان ذي‌ربط تنها درصدد اجراي آن به هر قيمتي بودند. اين‌گونه عملكردها باعث بي‌اعتمادي خدمات‌دهندگان و گيرندگان خدمات مي‌شود؛ در حال حاضر پزشكاني كه درگير اين طرح هستند، اعتقادي به آن ندارند و آن را طرح پزشك خانواده نمي‌دانند.

وي با تأكيد بر مفيد بودن طرح واقعي پزشك خانواده و مزاياي آن كه مي‌تواند نظام سلامت ما را از ورشكستگي و درماندگي نجات دهد، ادامه داد: وزارت بهداشت اعلام مي‌كند كه اين طرح از 15 خرداد 1389 در 3 استان به صورت پايلوت در حال اجراست و در آذر اين وزارتخانه اعلام كرد كه دستورالعمل‌هاي آن را به استان‌‌هاي محل اجراي طرح مي‌فرستيم؛ در حالي كه 6 ماه قبل از ارسال دستورالعمل، اجراي طرح آغاز شده است.

مسلمي‌فرد اضافه كرد: مسئولان وزارت بهداشت توقع نابه حا دارند و مي‌خواهند با تأييد اين طرح غير استاندارد و داراي نقص و تعريف و تمجيد از آن، سكوت كرده و حرفي نزنيم؛ بعضي از كارشناسان و متخصصان هم تصور مي‌كنند كه همان طرح با رعايت همه استانداردها در حال اجراست؛ در صورتي كه اين‌گونه نيست.

نايب‌رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران در ادامه ضمن اعلام آمادگي براي همكاري و مساعدت گسترده و همه‌جانبه براي خدمت به مردم گفت: آماده كمك و خدمت هستيم؛ مردم ما در همه صحنه‌ها پايبند نظام اسلامي هستند و توانمندي‌هاي بالايي دارند و بايد افتخار كنيم كه لياقت خدمتگذاري به آنها را داريم؛ حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري خود را خادم مردم مي‌دانند و ما هم بايد از اين سيره پيروي كنيم و نوكر مردم باشيم و در سمت نوكري، به طور صحيح به مردم خدمت كنيم؛ نه اينكه هر كاري دلمان خواست را انجام دهيم.

وي در ادامه با انتقاد از كارشناسان طراحي‌كننده اين طرح تأكيد كرد: اگر كارشناسان، توانمند نيستند بايد آنها را تغيير دهيم؛ نه اينكه يك كارشناس سال‌ها بر سر اين طرح بماند و طرح‌هايش هم در زمان اجرا با مشكل مواجه شود.

مسلمي‌فرد با بيان اينكه دولت در اجراي طرح‌ها نبايد هم مجري و هم ناظر باشد، عنوان كرد: جايگاه انجمن‌هاي علمي و تخصصي كه در مجامع علمي دنيا صاحب اعتبارند، در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها كجاست؟ بايد به سازمان‌هاي مردم‌نهاد و انجمن‌هاي تخصصي، ميدان داده شود و دولت هم بر آن نظارت داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: اگر قرار است طرح پزشك خانواده را اجرا كنيم بايد تمام زواياي آن از جمله بودجه، طرح و ارجاع، به خوبي مدنظر قرار گيرد؛ نه اينكه دو وزارتخانه مدت‌ها در خصوص بودجه با هم درگير باشند كه ضرر آن متوجه مردم باشد؛ ما نمي‌توانيم ساكت باشيم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: