فارس گزارش مي‌دهد
فارس گزارش مي‌دهد
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، تهران با قدمتي 200 ساله و در سال‌هاي آغازين قرن بيست‌ويكم هنوز با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كند كه براي بسياري از شهرهاي دنيا موضوعاتي حل شده است. برخي از اين مشكلات ممكن است به نظر كم اهميت باشد ولي به دليل تأثيراتي كه در جامعه به جا مي‌گذارد نيازمند توجه مسئولان مربوطه است؛‌ متأسفانه مشكلات تهران فقط به مواردي مانند آلودگي هوا،‌ حجم بالاي ترافيك و بافت‌هاي فرسوده ختم نمي‌شود و اين رشته سر دراز دارد.

شلوغي و سرويس‌دهي با تأخير مترو شما را وادار مي‌كند از دل زمين دل بكني و با استنشاق هواي آلوده به انتظار اتوبوس بنشيني تا شايد با تأخير كمتر و بدون له و لورده شدن به مقصد برسي ولي با ديدن ازدحام جمعيت در ايستگاه‌ اتوبوس، تاكسي را براي رسيدن به مقصد انتخاب مي‌كني؛ بعد از يك انتظار چند دقيقه‌اي به جاي تاكسي‌هايي كه بي‌تفاوت از كنارت عبور مي‌كنند يا ظرفيتشان تكميل است يك مسافربر شخصي جلوي پايت ترمز مي‌كشد.

مسافربرهاي شخصي پايان دهنده انتظار مردم براي آمدن تاكسي
-----------------------------------------------------------------------------

مسافربرهاي شخصي در مواردي بسيار و در بسياري از روزها، پايان بخش انتظار مردم براي آمدن تاكسي هستند ولي متأسفانه وجود چنين امري علي‌رغم تنها مزيتش مشكلاتي را به همراه دارد.

شوراي اسلامي شهر تهران هر سال نرخي را با در نظر گرفتن تورم، شرايط تاكسيران‌ها و مردم تعيين مي‌كند كه البته در تاكسي‌هاي گردشي موارد محدودي از نرخ تعيين شده تبعيت مي‌كنند،‌ در اين بين مسافربرهاي شخصي نيز اين وضعيت نا به سامان را تشديد مي‌كنند چرا كه دريافت كرايه توسط آنها بر حسب انصاف رانندگان تعيين مي‌شود و مبناي ديگري ندارد.

غيرقانوني بودن فعاليت مسافربرهاي شخصي و اضافه شدن بر تعداد آنها در چند سال اخير مسئولان مربوطه را بر اين داشت كه فكري براي ساماندهي آنها كنند ولي به نظر مي‌رسد ساماندهي آنها مانند برچيده شدن كلي فعاليتشان امري غيرممكن به شمار مي‌آيد و مسئولان امر را در آرزوي خود گذاشته؛ اما در حال حاضر برخورد با آنها در پيش گرفته شده است.

سردار حسين رحيمي، رئيس پليس راهنمائي و رانندگي تهران بزرگ در گفت‌وگويي به خبرنگار فارس مي‌گويد: پليس با 3 هزار مسافربر شخصي كه خارج از تعرفه اقدام به اخذ كرايه مي‌كردند برخورد و اعمال قانون كرده است‌؛‌ اين عده كم متأسفانه خدمات‌دهي و زحمات قشر بزرگ تاكسيران‌ها را زير سؤال مي‌برند و پليس بر اساس 17 بند قانون با اين افراد برخورد مي‌كند.

شايد كوچك بودن رقم 3 هزار مسافربر شخصي و كم بودن تعداد تخلف بين تاكسيران‌ها از نظر مسئولان است كه باعث شده شهر به وجود بسياري از مشكلات عادت كند؛ مردم نيز با وجود چنين مشكلاتي در سطح شهر خو كرده‌اند شايد آنها نيز مي‌دانند كه صدايشان به جايي نمي‌رسد و اين مسئولان امر هستند كه بايد فكري جدي براي اين وضعيت كنند.

* وضعيت حمل و نقل عمومي در تهران رضايت‌بخش نيست
---------------------------------------------------------------------

دانشجوي 24 ساله‌اي كه خود را حسين معرفي مي‌كند به خبرنگار فارس مي‌گويد: وضعيت حمل و نقل عمومي در تهران رضايت‌بخش نيست؛ واقعا نمي‌دانم در ساير شهرهاي نيز اينگونه است يا تهران به دليل پايتخت بودنش با اين مشكلات رو به رو است. فكر مي‌كنم پايتخت كشور بايد وضعيتي داشته باشد كه شهرهاي ديگر بتوانند از آن الگو بگيرند ولي وضعيت فعلي جاي تأسف دارد.

وي با انتقاد از اينكه مسافربرهاي شخصي در اين شرايط مشكلات را مضاعف كرده‌اند،‌ ادامه مي‌دهد: استفاده از اتوبوس وقت و اعصاب پولادين مي‌خواهد و استفاده از تاكسي هم بيشتر اوقات به ويژه در روزهاي باراني با معطلي همراه است، در اين شرايط هم كه مسافربرهاي شخصي هم به داد آدم مي‌رسند در دريافت كرايه به صورت خودسرانه عمل مي‌كنند.

رسولي كارمند 23 ساله‌اي كه براي رفت و آمد روزانه خود از حمل و نقل عمومي استفاده مي‌كند به خبرنگار فارس مي‌گويد: كرايه كوتاه‌ترين مسير 300 تومان شده و هر روز بر سر كرايه‌اي كه يك راننده تاكسي يا مسافربر شخصي دريافت مي‌كند بايد بحث و جدل داشته باشيم.

* نرخ كرايه‌ها در طول سال بارها دست خوش تغيير مي‌شوند
----------------------------------------------------------------------

وي ادامه مي‌دهد: هر سال مدت بسياري طول مي‌كشد تا يك نرخ براي مسافران و دريافت‌كنندگان كرايه كه يا تاكسي است يا مسافربر شخصي جا بيفتد ولي متأسفانه يا به روزهاي پاياني سال نزديك مي‌شويم يا اواسط سال يا موضوع جديدي پيش مي‌آيد كه اين وضعيت دوباره به شكل نا به سامان تبديل مي‌شود.

براي رفع نا به ساماني كه مسافربرهاي شخصي ايجاد كرده‌اند اولين گزينه افزودن بر تعداد تاكسي‌هاست چراكه به نظر مي‌رسد به دليل كم بودن تعدا تاكسي‌هاست كه مسافربرهاي شخصي گوي سبقت در جا به جايي آنها را ربوده‌اند ولي برخي اعضاي شوراي شهر با اين نظر موافق نيستند و معتقدند تاكسي‌هاي موجود كافي است.

*‌تعداد تاكسي‌هاي موجود در پايتخت كافيست
--------------------------------------------------------

خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره به خبرنگار فارس مي‌گويد: مسافربرهاي شخصي خود را به اطاعت از نرخ‌هاي مصوب شوراي شهر مقيد نمي‌دانند اما تنها راهي كه به ذهنمان رسيد اين بود كه از پليس در اين زمينه كمك بگيريم؛ پليس به صورت جدي با مسافربرهاي شخصي برخورد مي‌كند چراكه به عقيده ما فعاليت‌هاي مسافربرهاي شخصي معني ندارد.

وي با بيان اينكه در حال حاضر به تعداد كافي تاكسي در سطح شهر وجود دارد، ادامه مي‌دهد: به سازمان تاكسيراني تأكيد كرده‌ايم كه تاكسي‌هاي خود را با برنامه‌ريزي دقيق در خط‌ها فعال كنند تا حمل و نقل مسافر توسط تاكسي‌هاي رسمي اشباع شود و ديگر جايي براي فعاليت‌هاي مسافربرهاي شخصي باقي نماند.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران مي‌افزايد: مسيرهايي وجود دارد كه توسط تاكسيراني پوشش داده نشده و بايد شناسايي شود كه اين امر نيز در دست اقدام قرار دارد؛ ولي آنچه در اين مقطع مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه اصولاً جابجايي مسافر توسط مسافربرهاي شخصي خلاف مقررات است.

به گزارش فارس، در عين حال تجربه و علم نشان داده كه اگر برخورد با يك تخلف تداوم داشته باشد مي‌تواند در كاهش و رفع آن تخلف تأثيرگذار باشد، تا زماني كه برخورد با تخلفات به صورت مقطعي صورت گيرد نمي‌توان شاهد نتيجه مطلوب بود در كنار اين امر نيز بررسي و ارزيابي اين مسئله كه بايد به تعداد تاكسي‌ها افزوده شود يا خير بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: