فارس گزارش مي‌دهد؛
فارس گزارش مي‌دهد؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار اقتصادي اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» بالاخره هفته‌اي كه قرار بود لايحه بودجه 90 به مجلس ارسال شود، فرا رسيد.
آنقدر در اين چند هفته و چند ماهه دولت و مجلس براي ارسال و تحويل بودجه پاسكاري كردند كه در نهايت مشخص نشد بالاخره زمان دقيق ارسال بودجه به مجلس چه زماني است.
بودجه‌اي كه قرار است برنامه و سرنوشت كشور در يك سال را تعيين كند حالا به معضلي ميان دولت و مجلس تبديل شده و هر كدام ديگري را به خاطر تاخير متهم مي‌كنند.
از طرفي دولت دليل تاخير را تعلل مجلس در تصويب لايحه برنامه پنجم عنوان مي‌كند و معتقد است كه لايحه بودجه بايد براساس برنامه پنجم توسعه تنظيم شود كه در نتيچه تاخير مجلس، دولت هم مجبور شد برخلاف سال‌هاي گذشته ديرتر لايحه را ارائه كند.
به گزارش فارس، مجلس شوراي اسلامي بررسي برنامه پنجم توسعه كه قرار بود سال گذشته به پايان برسد را به دليل عدم زمان كافي به سال جاري موكول كرد.
مجلس از ارديبهشت‌ماه سال جاري بررسي برنامه پنجم را شروع كرد كه تا اواخر پاييز به طول انجاميد و پس از آن به شوراي نگهبان ارسال شد و در اين ميان مدتي هم لايحه بين مجلس، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام در رفت و برگشت شد تا اينكه در دوم بهمن‌‌ماه سال جاري به دولت ابلاغ شد.
براساس آيين‌نامه داخلي مجلس، مدت زمان بررسي برنامه پنجم قبل از بررسي در صحن 36 روز است كه در صورت تصويب هيئت رئيسه تا دو برابر قابل تمديد است البته در اين مدت نمايندگان نبايد هيچ‌گونه طرح يا لايحه‌اي به جز طرح و لوايح سه فوريتي بررسي شود.
باتوجه به زمان حدود هشت ماهه بررسي برنامه پنجم و با توجه به آيين‌نامه داخلي مجلس به نظر مي‌رسد مجلس تاخير زيادي داشته است و دولت همين موضوع را بهانه‌اي براي تاخير در ارائه لايحه بودجه عنوان كرده است.
رئيس‌جمهور هم طي نامه‌اي گلايه‌ شديدي نسبت به روند بررسي برنامه پنجم داشت و مدعي است برنامه با آنچه كه مورد نظر دولت بود تفاوت بسياري پيدا كرده است و حتي در برخي موارد مغاير قانون اساسي است.
البته مجلسي‌ها هم مدعي هستند دولت سعي دارد كم‌كاري خود را به گردن مجلس قرار دهد و با اين كار به نوعي قصد تحميل نظرات خود بر مجلس در زمينه بودجه را دارد.
برخي‌ معتقدند دولت با اين تاخير سعي دارد با تحت فشار قرار دادن نمايندگان براي بررسي سريع‌تر لايحه بودجه، تغييرات كمتري در آن بوجود آيد و بودجه آن طوري كه دولت مي‌خواهد تصويب و شاكله اصلي آن حفظ شود.
در همين زمينه ميرتاج‌الديني معاون پارلماني رئيس‌جمهور بيان مي‌‌كند مجلس بايد روند بررسي لايحه بودجه را تغيير دهد تا بتواند در سال جاري بودجه را به صورت كامل تصويب كند.
البته باتوجه به صحبت‌هاي لاريجاني و ساير نمايندگان احتمال بررسي كامل و تصويب آن در سال جاري باتوجه به آيين‌نامه داخلي مجلس بعيد است مگر آنكه قانون داخلي مجلس تغيير كند.
بهر حال با تمام تأخيرات و حدس و گمان‌هايي كه در مورد سرنوشت بودجه 90 وجود داشته، طبق قولي كه دولت داده بود قرار است اين لايحه در هفته جاري به مجلس ارائه شود.
البته شايد بتوان دليل عدم ارائه اين لايحه در روز جاري به عنوان اولين روز از هفته را عدم تشكيل جلسه علني در مجلس دانست و با اين حساب به نظر مي‌رسد كه احتمالاً با توجه به اينكه فردا اولين جلسه رسمي مجلس پس از تعطيلات است دولت بالأخره اين لايحه را به مجلس ارائه خواهد كرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: