صالح آبادي در گفت وگوي تفصيلي با فارس خبر داد:
صالح آبادي در گفت وگوي تفصيلي با فارس خبر داد:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

در روزهاي پاياني سال كه براي همگان از جمله مديران و فعالان بازار سرمايه با افزايش مشلغه كاري همراه است، تصميم به انجام گفت و گويي تازه از رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گرفتيم اما به دليل تعدد جلسه ها و نبود فرصت كافي، عملي شدن اين تصميم چند وقتي زمان برد تا اينكه اواخر هفته گذشته فرصت كوتاه و حداكثر نيم ساعته اي دست داد تا با علي صالح آبادي درمورد آخرين وضعيت تحقق اهداف يك و 5 ساله وي و همكارانش، چند و چون جديد راه اندازي معاملات آن لاين تريدينگ و موضوع كاهش كارمزد معاملات، شرايط ادامه حضور هيئت مديره سازمان براي 5 سال دوم طبق قانون بازار اوراق بهادار، ماندن يا رفتن وي از رياست سازمان و مهمترين تفاوت هاي بورس سال 68 با بورس كنوني مصاحبه ايي داشته باشيم.
در اين گفت وگو كه 40 دقيقه به طول انجاميد، وي ضمن توضيح در خصوص اين موارد از طرحي خبر داد كه در صورت اجرايي شدن آن مي توان پيوند و اتحاد عملي دو بازار رقيب پول و سرمايه بود.

اين گفت وگو را مي خوانيد:

*سهم 50 درصدي معاملات آن لاين تا چند سال‌ آينده

فارس: اگر موافقيد از وضعيت تحقق مهمترين اهداف سازمان در سال جاري شروع كنيم. از نظر شما چه هدف با اهميتي كه مدنظر داشتيد در 11 ماه اخير به بار نشست؟

صالح‌آبادي:ما امسال برنامه‌هاي مختلفي داشتيم ولي به گمانم مهمترين آن توسعه زير ساخت‌هاي بازار،‌ در راستاي گسترش دسترسي الكترونيكي همگان به بازار سهام بود كه خوشبختانه با معاملات آنلاين انجام و از چند وقت پيش اين رويه جديد توسط كارگزاران و سرمايه‌گذاران عملياتي شد.
دراين باره آمار جديدي وجود دارد كه براي نخستين‌بار اعلام مي‌كنم. طبق بررسي هايي كه صورت گرفته حدود 3 درصد از ارزش معاملات روزانه از طريق معاملات آن‌لاين انجام مي شود كه اين آمار بدون در نظر گرفتن فعاليت هاي اخير كارگزاران در هفته هاي اخير است. بعد از نمايشگاه بورس، بانك، بيمه و خصوصي سازي كه در نيمه دي ماه امسال برگزار شد، در مجموع 22 شركت كارگزاري از 88 شركت فعال در بورس مجوز فعاليت معاملات آن‌لاين را دريافت كرده‌اند كه در آينده بيشتر هم خواهند شد.

فارس: قبلاً‌ اعلام كرده بوديد كه طي چند سال آينده حدود 50 درصد از داد و ستد سهام از طريق اين رويه جديد انجام خواهد شد. آيا هنوز به اين هدف اعتقاد داريد؟

صالح‌آبادي: بله. به گمانم دستيابي به اين هدف به راحتي امكان‌پذير خواهد بود، چرا كه در حالي طي چند هفته اخير 3 درصد معاملات با استفاده از روش معاملات آن‌لاين انجام شده كه به نظرم در آينده‌اي نزديك حداقل نيمي از داد و ستد سهام به صورت الكترونيكي خواهد بود.
علاوه بر اين پيش‌بيني مي‌كنم در آينده كارگزاران هم امكان دسترسي نمايندگان شعب خود را از طريق آن‌لاين فراهم كنند، چرا كه هم‌اكنون نمايندگان شعب كارگزاري كه به سيستم معاملات (از طريق PAM ) دسترسي دارند از سوي كارگزار اصلي كنترل نمي‌شوند و شفارش‌ها مستقيم وارد سامانه معاملاتي مي‌شوند اما در روش معاملات آن‌لاين، همه سفار‌ش‌هاي خريد و فروش ارايه شده از سوي نمايندگان شعب ابتدا توسط كارگزار اصلي كنترل و سپس وارد سامانه معاملاتي مي‌شود و مدير كارگزاري خواهد دانست كه در شعب‌اش چه مي‌گذرد.
اين پيش‌بيني من طي دو سه سال آينده محقق خواهد شد و طي آن از حدود650 ايستگاه معاملاتي شركت‌هاي كارگزاري در سراسر كشور كاسته خواهد شد و آن‌لاين تردينگ جايگزين شعب خواهد شد، در اين ميان هزينه‌هاي شركت‌هاي كارگزاري هم كاهش خواهد يافت.

فارس: با توسعه اين روش آيا از كارمزد معاملات هم كاسته خواهد شد؟

صالح‌آبادي: بله، در خصوص كاهش كارمزد معاملات ما محاسباتي را انجام داده ايم و ظرف روزهاي آينده 20 درصد از سهم سازمان بورس در كارمزد معاملات كاسته خواهد شد. اين موضوع در قالب پيشنهادي به شوراي عالي بورس ارائه خواهد شد و در صورت تصويب از ابتداي سال 90 كارمزد سازمان كم خواهد شد.

فارس: با اين اوصاف از مجموع كارمزد 1.55 درصدي خريد و فروش سهام (نيم درصد خريد و 1.05 درصد فروش) چقدر كاسته خواهد شد؟

صالح‌آبادي:فارغ از نيم درصد ماليات مربوط به معاملات از 1.05 درصد كارمزدها، 80صدم درصد به كارگزار و 25 صدم درصد به سازمان، شركت بورس و فرابورس، سپرده‌گذاري مركزي و مديريت فناوري بورس تهران تعلق دارد كه از سهم سازمان بورس هم در بورس اوراق بهادار و هم در بورس كالا 20 درصد كم خواهد شد.
در مورد وضعيت كارمزد كارگزاران در روش داد و ستد الكترونيكي سهام هم از بورس چند كشور مانند پاكستان، عمان، اندونزي، مالزي و برزيل استعلام كرده و كارمزد معاملات كارگزاران را در اين چند بازار سهام بررسي كرديم. در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه كارمزد معاملات شركت‌هاي كارگزاري بورس تهران بالا نيست و تقريباً با كارمزد ديگر بورس ها همخواني داشته و معقول است.علاوه بر اين در اين بازارها درصد سهم كارگزاران از ديگر گروه‌ها مانند نهاد ناظر و مجري عمليات و پشتيبان ها بالاتر است كه علت آن هم مربوط به مقوله‌هايي چون نقش كارگزار در جذب سرمايه‌گذاران و قبول ريسك معاملات است،اما راجع به معاملات آن‌لاين تريدينگ هم بايد بگويم كه ما براي كارگزاران سقف كارمزد را تعيين كرده‌ايم كه به معناي آن نيست كه كارگزار نمي‌تواند تخفيف بدهد. ولي در اين ميان نكته‌‌‌اي وجود دارد. اول اينكه تجهيزات معاملات آن‌لاين هزينه‌بر است و حداقل تا زمان توسعه اين روش شايد براي برخي كارگزاران استفاده از معاملات الكترونيكي مقرون به صرفه نباشد كه از اين روش استفاده كنند. نكته دوم اين است ريسك‌هايي مورد توجه كارگزارها است و ما به عنوان سازمان ، كارگزاران را در موارد مختلف مسئول مي‌دانيم بنابراين شايد به همين دو دليل برخي كارگزاران تمايلي به استفاده از معاملات آن‌لاين نداشته نباشند.

*طرح استفاده از 18 هزار شعب بانكي براي ارايه خدمات بازار سرمايه

فارس: آيا معاملات آن‌لاين در بورس كالا هم عملياتي خواهد شد؟

صالح‌آبادي:بله. در آينده امكان‌پذير است ولي اين مقوله به خود شركت بورس كالا بستگي دارد.اين موضوع را با مسئولان بورس كالا درميان گذاشتيم كه اعلام كردند شدني است،اين درحالي است كه طرح ديگري هم براي آينده دارم كه اگر عملياتي شود، تحول عظيمي در بازار سرمايه رخ خواهد داد.
همانطور كه همگان مي‌دانند شبكه فيزيكي بانكي به طور قابل توجهي گسترش يافته و مردم هم عموماً بانك را مي‌شناسند. در اين ميان دو موضوع در چند سال اخير مشهود است. اول اينكه طي دو سه سال اخير خود بانك‌ها براي تأمين منابع مالي از بازار اوراق بهادار استفاده كرده‌اند، مانند فروش گواهي سپرده عالم در فرابورس و دريافت سپرده. درحالي كه در گذشته مردم عموماً پول‌هاي خود را در بانك‌ها گذاشته و دفترچه مي‌گرفتند كه اين رويه كمتر شده است. بنابراين اين شرايط نشان مي‌دهد كه بانك‌ها مي‌توانند از بازار اوراق بهادار به طور گسترده‌اي استفاده كنند.
دوم اينكه هم‌اكنون همه مردم پول‌هاي خود را به بانك‌ها مي‌سپرند. شايد در قديم برخي مردم پول‌هايشان در بالش‌ قايم مي‌كردند،اما الان مي‌توان گفت به غير از نقدينگي دم ستي و لازم، همه پول‌ها در بانك‌ها گذاشته مي‌شود. بنابراين اول، همه آحاد مردم بانك را مي‌شناسند؛ دوم ، عمده منابع مالي در بانك‌ها سپرده مي‌شود و سوم بانك‌ها براي تأمين منابع از بازار اوراق بهره مي‌گيرند. اين سه مقوله ما را به يك نتيجه مي‌رساند كه شبكه بانكي و بازار سرمايه‌ مي‌توانند به همديگر كمك كنند.بنابراين در حالي هم‌اكنون 18 هزار شعب بانكي همه بانك‌ها در سراسر كشور وجود دارد كه در صورت استفاده از رويه معاملات آن‌لاين‌ تريدينگ توسط همه شعب يا شعب منتخب بانك ها در مرحله اول، مي‌توان شاهد مبادلات گواهي سپرده بعد از عرضه در فرابورس يا بورس به طور همه جانبه‌‌ در همه شعب بانكي بود،علاوه بر اين امكان داد و ستد انواع اوراق از طريق حدود 650 ايستگاه معاملاتي شركـت‌هاي كارگزاري هم وجود خواهد داشت. يعني در اين سيستم بازار اوليه و ثانويه مي‌توانند به طور يكجا شكل بگيرند. اين طرح فقط محدود به گواهي سپرده نخواهد بود بلكه مي‌توان در مرحل بعدي شامل اوراق مشاركت و سپس سهام شركت‌ها و هر نوع اوراق مالي باشد.

فارس: اما با توجه به اينكه بازار پول از گذشته رقيب سرسخت بازار سرمايه‌ بوده آيا اين طرح عملي است؟

صالح‌آبادي: اينكه دو بازار پول و سرمايه رقيب هم هستند كاملاً درست است. ما به اين قضيه فكر كرديم اما اين موضوع تا زماني خواهد بود كه عملكرد شعب بانكي محدود به عملكرد مانده حساب باشد و راجع به آن ارزيابي نشود. براي عملياتي كردن اين طرح، بانك مربوط نه فقط عملكرد شعبه را درمورد سپرده بانكي بررسي مي‌كند بلكه مي‌تواند درخصوص معاملات گواهي سپرده عام و ديگر اوراق قابل معامله هم امتيازدهي‌ كند، بنابراين اگر به اين موضوع توجه شود انتظار مي‌رود كه انگيزه‌ها براي استفاده از مبادلات اوراق بهادار در شعب بانكي هم تقويت شود.

فارس: آيا طرف اصلي اين طرح شما بانك مركزي خواهد بود يا مديران و مسئولان هر كدام از بانك‌هاي خصوصي و دولتي؟

صالح‌آبادي: در اين طرح مديران بانك‌ها نقش خواهند داشت چون اين اقدامي سياست‌گذاري نيست، بلكه فعاليتي اجرايي و عملياتي است كه خود بانك‌هاي مي توانند از آن استفاده كنند.

فارس: سازمان بورس در سال جاري مي‌توانست مجوز انتشار 4 هزار ميليارد تومان را صادر كند. در اين مدت چه ميزان از حجم اوراق مشاركت منتشر شده يا مجوز صدور داده‌ايد؟

صالح‌آبادي: حدود هزار و 300 ميليارد تومان.

فارس: اين آمار كم نيست؟

صالح‌آبادي: اين حجم از صدور مجوز حسب درخواست متقاضيان بود. اگر درخواست ديگري وجود داشته يا داشته باشد، سازمان بورس در كمترين فرصت مجوزهاي مربوطه را صادر مي‌كند.

*مهمترين اهداف محقق شده در 5 سال اخير

فارس: با توجه به كمبود وقت اين مصاحبه، ديگر اهدافي را كه در سال جاري و 5 سال اخير به نتيجه رسانيد كدام بودند؟

صالح‌آبادي: معاملاتي آتي سهام، راه‌اندازي حق تقدم تسهيلات بانك مسكن در فرابورس، فراهم كردن زمينه فعاليت شركت‌هاي جديد مشاوره، سبد گردان و پردازشگر اطلاعاتي و غيره.

استراتژي 5 ساله هم درحالي به شوراي عالي بورس ارائه شده كه براساس مفاد همان برنامه حركت كرديم ولي به مواردي كه در اولويت بوده هنوز نرسيده‌ايم كه در برنامه وجود دارد.
در طول اين 5 سال هم مهمترين برنامه‌ريزي هايي كه داشتيم شامل بزرگتر كردن بازار سرمايه از طريق پذيرش بيشتر شركت‌ها و تنوع‌سازي، بالاتر رفتن ارزش بازار و معاملات و ارتقاي نقدشوندگي، تهيه مقررات جديد و اصلاح مقررات موجود كه طبق قانون جديد كه حدود هزار و 500 صفحه ضوابط و مقررات وضع شده، رفع قوانين قبلي مانند قانون ماليات‌ها، ايجاد شركت‌هاي بورس اوراق بهادار، كالا و فرابورس و تفكيك دو حوزه نظارت از عمليات با ايجاد ساختار جديد سازمان بورس و اوراق بهادار، تصويب قانون توسعه ابزارها و باازرهاي نوين مالي،‌راه‌اندازي قراردادهاي آتي كالا و سهام و همچنين صكوك ‌كه به زودي عملياتي خواهد شد، استفاده از اوراق مشاركت و حق تقدم تسهيلات بانك مسكن، ارتقاء شركت‌هاي كارگزاري از طريق انجام رتبه‌بندي، ايجاد انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك كه هم‌اكنون به وزنه‌اي مهم در بازار سهام تبديل شده‌اند و هم‌اكنون هم صندوق شاخصي كه تا قبل از پايان سال عملياتي خواهد شد، ايجاد شركت‌هاي تأمين سرمايه‌، سبدگردان و مشاوره و غيره بود.

فارس:در مجموع از عملكرد 5 ساله خود در بازار سرمايه راضي هستيد؟

صالح‌آبادي: بله. به نظرم اقدامات متعددي در طول اين مدت انجام شد.

فارس: آيا برنامه و هدفي داشتيد كه در اين 5 سال محقق نشده باشد؟

صالح‌آبادي: بله. در حوزه سهام شناور آزاد شركت‌هاي بورس در طول اين مدت سعي زيادي كرديم تا آن را افزايش دهيم كه افزايش هم داده‌ايم، اما به گمانم بازهم جاي كار دارد، چرا كه اين نسبت بايد بسيار بالاتر از آلان باشد. اين افزايش شدني است اما برنامه‌ريزي مي‌خواهد.
مقوله مهم ديگر مربوط به قديمي بودن قانون تجارت است كه شركت‌هاي سهامي عام در قالب قانون تجارت فعاليت مي‌كنند. اين قانون بايد با قانون بازار منطبق باشد كه هنوز اين اتفاق رخ نداده است. مثلاً افزايش سرمايه شركت‌ها، ‌طبق قانون تجارت فرآيندي طولاني است كه بايد اصلاح شود ولي به هر حال و با در نظر گرفتن همه موارد و امكانات و ظرفيت‌ها سعي كرديم از همه فرصت‌ها حداكثر استفاده كنيم.


*از الان نمي‌توانم براي آينده فعاليتم در سازمان پيش‌بيني كنم

فارس: 5 سال پيش كه شما به عنوان آخرين دبيركل سازمان (طبق قانون مصوب 1345) و اولين رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار (براساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب اول آذر 84) انتخاب شديد آيا فكر مي كرديد كه بتوانيد از عهده كارها و تحقق اهداف و ايجاد ساختار جديد بازار سرمايه برآئيد؟با توجه به اينكه سابقه مديريت كلاني نداشتيد و آن موقع هم جوان 27 ساله ايي بوديد.

فارس: بله. چنين تصوري داشتم البته نه به معناي اينكه مشتاق قبول اين سمت بودم . نه. موضوع فرايند انتخاب من به كنار اما در مجموع من داوطلب نبودم. آن هم درحالي كه بورس داراي شرايطي خاصي بود،
ولي به هر حال احساس مي‌كردم كه مي‌توانم كاري را انجام بدهم. چون به هرحال در بدنه سازمان و در مجموعه سازمان فعال بودم.رشته‌ و درس مطالعاتي ام هم در همين رشته بود. ضمن اينكه علاوه بر آشنايي با فضاي كلي بازار سرمايه با جزئيات بازار هم آشنا بودم و همه مديران و مسئولان سازمان را به طور كامل مي‌شناختم و روحياتشان و جريانات را مي‌دانستم.

فارس: چند سال قبل‌اش در سازمان بوديد؟

صالح‌آبادي: حدود يكسال و نيم قبل از سال 84 در استخدام سازمان بودم. قبل‌اش هم در مجموعه سرمايه‌گذاري غدير حضور داشتم. به همين دليل در جريان مسائل و البته سختي كار بودم و مي دانستم كه كار بسيار بسيار سختي است قبول اين مسئوليت.

فارس: دوره مسئوليت 5 ساله شما و هيئت مديره سازمان بورس در ارديبهشت 90 به پايان مي‌رسد. اين روزها هم برخي از تغيير و تحولات مديريتي سازمان سخن مي‌گويند. آيا طبق قانون بازار اوراق بهادار مي‌توانيد براي 5 سال ديگر به عنوان رئيس هيئت مديره و رئيس سازمان بورس باشيد؟

فارس: طبق ماده 8 ‌فصل دوم قانون بازار اوراق بهادار، هيئت مديره و رئيس سازمان بورس مي‌توانند براي دو دوره 5 ساله اتنخاب شوند كه جمعاً مي‌شود 10 سال. رئيس سازمان هم جزئي از هيئت مديره به شمار مي‌رود.
درمورد رئيس سازمان هم، وي با پيشنهاد و انتخاب هيئت مديره به شوراي عالي بورس و راي آن مي‌تواند در دوره‌هاي 2.5 ساله حضور داشته باشد. حال اگر به هر دليلي فرد معرفي شده راي نياورد باز هم يك نفر از 5 عضو هيئت مديره سازمان به شورا معرفي مي‌شود تا در نهايت رئيس سازمان انتخاب شود. بعد از اتمام هر دوره 2.5 ساله هم مجددا همان نفر قبلي يا فرد ديگري از هيئت مديره به عنوان رئيس سازمان به شوراي پيشنهاد مي شود. بعد از پايان 5 سال اول كه دوره فعاليت هيئت مديره و رئيس سازمان بورس خاتمه مي يابد دوباره امكان ‌حضور 5 سال ديگر براي اعضا هيئت مديره با همان روش قبلي وجود دارد.
در ماده قانوني اين موضوع كه مربوط به ماده 8 قانون است ، آمده " مدت عضويت هر يك از اعضا هيئت مديره سازمان 5 سال است و انتخاب مجدد آنان براي يك دوره ديگر بلامانع است. رئيس هيئت مديره سازمان هم از بين اعضاء هيات مديره به پيشنهاد اعضا و تصويب شورا به مدت 30 ماه تعيين خواهد شد. "

فارس: آيا خودتان تمايلي داريد كه براي يك دوره ديگر رئيس سازمان بورس باشيد؟

صالح‌آبادي: بايد ديد خدا چه مي‌خواهد.

فارس: اين درست اما در برخي از محافل شايعاتي در مورد ماندن يا رفتن شما از سازمان وجود دارد كه در نهايت زمان صحت و سقم آنها را به مانند هميشه تعيين خواهد كرد ولي اگر پيشنهادي براي ادامه مديريت شما براي يك دوره ديگر باشد آيا قبول خواهيد كرد؟

صالح‌آبادي: واقعيت اين است كه از الان نمي‌توانم براي آينده پيش‌بيني كنم. چون موضوع انتخاب هيئت مديره در اواخر ارديبهشت 90 اتفاق خواهد افتاد و در آن شرايط بايد ارزيابي كنم.

*مهمترين تحولات بورس در 30 سال اخير

فارس:ازنظر شما بورس اوراق بهادار درطول 30 سال فعاليت خود در دوران بعد از انقلاب كه از سال 69 شروع شده با چه تغيير و تحولات مهمي مواجه شده است؟

صالح‌آبادي: به گمانم حركت‌هاي خوبي در بازار سرمايه رخ داده و بعد از انقلاب و جنگ كه تجديد حيات شده ،با فراز و نشيب‌هاي متعددي مواجه شده است. به ويژه در اين طول اين 5 سال كه قانون قديمي سال 1345 بازار منسوخ و قانون جديد بازار (مصوب اول آذر 84) و همچنين قانون مكمل آن يعني قانون توسعه ابزارها و بازارهاي نوين مالي اجرايي شده است.همچنين حركت اقتصاد به سمت رقابتي تر شدن، اجراي قانون اصل 44 و تغيير نگرش جديد در اقتصاد كلان كشور همگي باعث شده‌اند كه بازار سرمايه بيش از هميشه در كانون توجه دولت و مردم و مجلس قرار گيرد.

فارس: اما تعداد سهامداران همچنان اندك بوده و تغيير محسوسي در طول اين چند سال و به رغم واگذاري 16 شركت مشمول اصل 44 بزرگ و كوچك و افزايش تعداد سهام رخ نداده است. از طرف ديگر تعداد شركت‌هاي بورس هم اندك است و در طول اين چند سال به جز شركت‌هاي مشمول واگذاري، شركت‌هاي كمي وارد بورس شده‌اند.

صالح‌آبادي: در مقايسه با بورس‌هاي منطقه از وضعيت تعداد شركت‌هاي مناسب برخورداريم.

فارس: درست اما با توجه به جمعيت كشور و ظرفيت‌هاي اقتصادي رضايت‌بخش نيست.

صالح‌آبادي: خوشبختانه طبق برنامه پنجم همه شركت‌هاي سهامي عام فعال در كشور مي‌توانند وارد بورس شوند. اين درحالي است كه حدود دو هزار شركت سهامي عام در كشور وجود دارد كه از اين تعداد حدود 350 شركت در بورس و فرا بورس حضور دارند. اين درحالي است كه بيش از 400 شركت نزد سازمان ثبت شده‌اند كه از اين تعداد مانند بانك‌هاي جديد ثبت شده برنامه دارند كه سال آينده وارد بورس شوند. علاوه بر اين بايد اين نكته را هم در نظر گرفت كه تعداد شركت‌هاي سهامي عام كه پذيره‌نويسي عمومي كرده باشند و از همان ابتدا سهامي عام باشند اندك است.
اما در مورد مردم هم اگر به بورس‌هايي چون اندونزي نگاه كنيد مي‌بينيد كه اين كشور با جمعيت 240 ميليون نفري كمتر از يك ميليون نفر سهامدار بورسي دارد. همچنين تركيه چنين وضعي دارد.

فارس: ولي آيا اين كشورها سابقه 44 ساله بورس ايران را هم دارند؟

صالح‌آبادي: سابقه آنها هم كم نيست،ضمن اينكه بايد فضاي اقتصادي را در نظر بگيريد. قبل از انقلاب بورسي داشتيم كه ربوي بود و در آن اوراق قرضه معامله مي‌شد. بعد از انقلاب هم فضاي جنگ را داشتيم و از سال 69-68 تاكنون در عمل 20 تا 21 سال صاحب بورس فعال هستيم. اگر با اين ديد نگاه شود قضيه متفاوت مي‌شود. ضمن اينكه به مصلحت نيست كه مردم عادي بروند سهام شركت‌ها را بخرند. در بسياري از كشورها هم مردم به طور غير مستقيم و از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري فعال هستند.در ايران هم از اسفند 86 تاكنون بالغ بر 45 صندوق بزرگ و كوچك با تضمين و بدون تضمين فعال هستند،بنابراين با توسعه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در كشور شايد تعداد كدهاي سهامداري افزايش نيايد،اما حضور مردم در صندوق‌‌ها افزايش خواهد يافت. اين درحالي است كه به دليل برخورداري صندوق ها از ضمانت نقد شوندگي، ظرف چند سال آينده تعداد صندوق‌ها و تنوع آنها به شدت افزايش خواهد يافت.

فارس: به عنوان آخرين سئوال ،‌ مهمترين فرق بورس اوراق بهادار كنوني با بورس سال 68 چيست؟

صالح‌آبادي: به نظر من يكي از مهمترين تفاوت‌ها زيرساخت‌ هاي قانوني و فناوري‌، تنوع بازار و ورود شركت‌هاي دولتي بزرگ به بورس بود. در آن زمان علاوه بر يكي بودن دو حوزه نظارت و عمليات بر بازار، اطلاعيه شركت‌ها در تالار حافظ نصب مي‌شد. يعني رانت اطلاعات وجود داشت. همچنين جلب اعتماد عمومي و توسعه بازار در سراسر كشور و متنوع شدن صنايع هم از ديگر تفاوت‌هاي بورس الان با بورس سال 68 است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: