معاون وزير نيرو در گفت‎و‎گوي تفصيلي با فارس تشريح كرد:
معاون وزير نيرو در گفت‎و‎گوي تفصيلي با فارس تشريح كرد:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، نويدي كه از گذشت نزديك به دو ماه از هدفمندي يارانه ها مي توانست نقطه قوت هدفمندي يارانه ها باشد، كاهش مصرف برق بعد از 28 آذر ماه يعني آغاز هدفمندي يارانه ها بود. سوالات مختلفي چون بررسي نقاط قوت و ضعف هدفمندي يارانه ها،نحوه اجراي طرح هدفمندي و ميزان رضايت مردم،آخرين وضعيت بدهي وزارت نيرو به پيمانكاران، چگونگي تعيين قيمت برق، احتمال افزايش قيمت برق و نحوه محاسبه برق مناطق گرم و تابستان باعث شد تا با حضور در دفتر محمد بهزاد معاون وزير نيرو حاضر شويم، گفت و گويي كه خبرهاي خوش در بخش زيربنايي اين صنعت را به همراه داشت، بهزاد در اين گفت و گو خبر داد نه تنها در مدت گذشته از اجراي طرح هدفمندي كاهش مصرف برق رخ داده و مردم از اين طرح استقبال كرده‌اند، كه بخش خصوصي نيز رغبت بيشتري براي سرمايه گذاري در صنعت برق از خود نشان داده است.
با گذشت بيش از 50 روز از آغاز هدفمندي يارانه ها، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي اولين مقام مسئول وزارت نيرو است كه بخش برق را در هدفمندي يارانه ها بصورت بخشي واكاوي كرده و معتقد است كه با گذشت بيش از 50 روز از اجراي هدفمندي يارانه ها در بخش برق نقطه ضعفي گزارش نشده‌ است. از زماني كه اين طرح آغاز شده از هفته 39 تا هفته 44 سال مجموعاً حدود 5.7 درصد انرژي برق نسبت به هفته 38 كاهش داشته است و پيك برق هم 7.5 درصد كاهش پيدا كرده است. او نحوه اجراي هدفمندي يارانه ها را خوب ارزيابي مي‌كند و مي گويد در مجموع نحوه اجراي طرح را خوب ارزيابي مي‌كنيم.
وي در خصوص الگوي مصرف برق مناطق گرم نيز خبرهاي تازه‌اي مي دهد، اينكه الگوي مصرف برق مناطق گرم در تابستان از 200 كيلو وات ساعت به 300 كيلووات ساعت افزايش مي يابد، مناطق گرمي ها هم نگران نباشند، چرا كه متوسط قيمت برق آنها 14 تومان است و 45 توماني كه براي مناطق عادي محاسبه مي شود از آنها دريافت نخواهد شد.
بهزاد در خصوص سناريوهايي كه براي تعيين قيمت برق مطرح بود نيز توضيحات جالبي دارد و خبر جالبترش اينكه
بدهي وزارت نيرو به پيمانكاران 6 ميليارد دلار نيست، بلكه 2 ميليارد دلار است.
از معاون وزير نيرو خواستيم خلاصه‌اي از سوابق كاريش را در اختيارمان بگذارد تا وارد بحث و مصاحبه شويم .او گفت متولد 1328 صادره از بهبهان و فارغ‌التحصيل رشته مهندسي برق در سال 1351 است. بعد از فارغ‌التحصيلي دو سال اول را در شركت ملي ذوب‌آهن اصفهان مشغول بوده و در واقع خدمت سربازي را در اين شركت گذرانده است. پس از آن در فروردين 1353 وارد سازمان آب و برق خوزستان شد و از مهندس برق طبقه سه كارآموز شروع و در اولين روزهاي انقلاب اسلامي به عنوان مدير برق در شهرستان ماهشهر معرفي شد.
وي در اوايل سال 1358 به عنوان مدير توزيع برق در جنوب شرق خوزستان شروع به كار كرد و سپس در سال 1367 عضو هيئت مديره سازمان آب و برق خوزستان شد. بهزاد در سال 1368 قائم مقام سازمان آب و برق خوزستان شد ،تا سال 1373 در خوزستان بود و بعد از آن به شمال رفته و مديرعامل شركت برق منطقه‌اي مازندران شد.
او پنج سال در اين سمت باقي مانده و بعد از آن در سال 78 در سازمان توسعه برق ايران مشغول شد و حدود 10 سال در اين سازمان از مجري طرح خطوط برق و پست‌هاي برق تا مجري نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي و نزديك به سه سال هم رئيس سازمان توسعه‌ برق بود و سپس مديرعامل توانير و در حال حاضر هم معاون وزير نيرو در امور برق انرژي است.خودش مي‌گويد حدود 38 سال سابقه‌كار دارد كه 36 سال آن را در وزارت نيرو بوده است.

مشروح گفت و گوي خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با محمد بهزاد را مي خوانيم:


*مردم از نحوه اجراي هدفمندي يارانه ها استقبال كرده اند

فارس:‌ با توجه به اينكه هدفمندي يارانه‌ها در بخش برق به اجرا درآمده است، شما مكانيزم‌هاي اجراي طرح را چگونه ارزيابي مي‌كنيد و در كل نظرتان درباره نحوه اجراي طرح‌ چيست؟

بهزاد: بررسي‌هاي وزارت نيرو نشان مي‌دهد كه مردم در مورد هدفمندي يارانه به ويژه در بخش برق همكاري خوبي داشته‌اند. صورتحساب‌ها صادر شده است. اين صورتحساب‌ها فعلاً به شكلي است كه چند روزي از آن مربوط به قبل از اجراي طرح هدفمندي و چند روزي نيز بعد از اجراي هدفمندي يارانه‌ها (28 آذرماه) است. وزارت نيرو اين موضوع را در قبض‌ها به طور كامل رعايت كرده و قيمت دو دوره را تفكيك كرده است، آن مصارف و مبلغي كه مربوط به بعد از 28 آذرماه يعني قبل از شروع هدفمندي يارانه‌ها است مشخص است، بنابراين صورتحساب‌ها صادر و توزيع شده است. مرتباً اين توزيع طبق سيكل‌هاي مربوطه ادامه دارد و مردم حقيقتاً بسيار خوب استقبال كرده‌اند. ضمن اينكه ما آمار گرفتيم از هفته 39 تا هفته 44 سال جاري مجموعاً حدود 5.7 درصد انرژي برق نسبت به هفته 38 سال كاهش داشته و پيك برق هم 7.5 درصد كاهش پيدا كرده است. در مجموع نحوه اجراي طرح را خوب ارزيابي مي‌كنيم ضمن اينكه در خدمت مردم هم هستيم .سامانه 121 را در اين مورد فعال كرديم تا هر سؤالي مردم داشتند بتوانند از طريق اين سامانه وارد و سؤالات خود را مطرح كنند، البته به صورت گويا هم جواب را دريافت مي كنند.


* قيمتهاي جديد برق به پيشنهادات وزارت نيرو بسيار نزديك است

فارس:‌ قبل از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، وزارت نيرو پيشنهاداتي در خصوص اصلاح قيمت برق به دولت ارائه كرده بود، قيمتهايي كه در حال حاضر مصوب و اعلام شده است تا چه حد به قيمت كنوني برق و پيشنهادات شما نزديك است.

بهزاد:‌ وزارت نيرو پيشنهادات خود را مطرح كرد و در جلسات كارشناسي من بارها اين پبشنهادات را اعلام كردم، حتي 14 جلسه با حضور شخص رئيس جمهوري برگزار شد. اين بررسي‌ها در آن كميته و كارگروه تحول اقتصادي مطرح و نهايتاًَ‌ تصويب شد كه خيلي به پيشنهاد وزارت نيرو نزديك بود.


* تاكيد احمدي‌نژاد بر رعايت انصاف و افزايش حداقلي قيمت برق

فارس: پس تقريباً قيمت برق بعد از هدفمندي يارانه‌ها به پيشنهاد شما نزديك بود.

بهزاد: يك كار جمعي بود. آن چيزي كه نهايتاً‌ تصويب شد خيلي به پيشنهاد وزارت نيرو نزديك بود و با اين ويژگي كه آقاي احمدي‌نژاد بسيار تأكيد داشتند براي طبقات پائين و متوسط جامعه كمترين افزايش را در قيمت برق داشته باشيم، ما نيز به اين مسئله توجه داشتيم ولي نه به اندازه‌اي كه رئيس جمهور تأكيد داشت.

فارس: پس با اين حساب آقاي احمدي‌نژاد از وزارت نيرو با انصاف‌تر بود.

بهزاد با خنده: بله، ايشان در تعيين قيمت برق با انصاف‌تر از وزارت نيرو بود.


* قيمتهاي پيشنهادي وزارت نيرو و كاهش 2 تا 20 توماني

فارس: سناريوهايي كه در رابطه با تعيين قيمت برق مطرح شد چه بود و چه شد كه قيمت برق نهايي شد.

بهزاد:‌ خيلي نياز نيست كه وارد اين مباحث شويم، اما قيمت برق از لحاظ كلي بسيار به هم نزديك بود. به هر حال مهمترين سناريو براي تعيين قيمت برق به طور متوسط 43 تومان بود،البته ابتدا قيمتي كه ما پيشنهاد داديم 45 تومان بود، قيمت برق تجاري هم از 120 تومان پيشنهادي به 100 تومان كاهش يافت و قيمت پيشنهادي ما براي برق كشاورزي از 14 تومان به 12 تومان رسيد و نهايتاً‌ اين متوسط قيمت برق 43 تومان تعيين شد و آن عددي شد كه پيشنهاد شده بود با اين تأكيد كه حتي تا دهك هفتم ما كمترين افزايش را داريم،به هر حال همه به خوبي مي‌دانند كه در حال حاضر تا دهك‌ هفتم با صرفه‌جويي جزيي كه انجام صورتحسابشان در ماه بيش از 4 هزار تومان افزايش نداشته باشد. يعني اگر هر خانواده 4 نفر باشد به ازاي هر نفر يك هزار تومان مي‌شود.

فارس: يعني از همان روز نخست وزارت نيرو 45 تومان پيشنهاد داده بود.
بهزاد: نه از همان روز نخست 43 تومان پيشنهاد داشتيم، سپس بحث‌هايي كه شد 45 تومان تصميم‌گيري شد ولي با آن تصميمات نهايي همان 43 تومان مصوب شد.


* قيمت تمام شده برق 26 تومان و 4 ريال است

فارس: در مصاحبه‌اي كه با وزير نيرو داشتم ايشان اعلام كرد كه اگر قيمت برق به 43 يا 45 تومان افزايش يابد، ما ديگر هيچ مشكلي نخواهيم داشت آيا مي‌توان گفت كه وزارت نيرو ديگر مشكل مالي ندارد.

بهزاد:‌نه اين 43 تومان پولي است كه ما از مردم مي‌گيريم و حالا اين يك مقداري مربوط به سوخت و يك مقداري مربوط به پول برق است به هر صورت آن چيزي كه براي برق به تنهايي وجود دارد 26 تومان و چهار ريال است، پس سهم خالص بخش برق 26 تومان و 4 ريال است و 15 ريال هم مربوط به سوخت يارانه‌‌اي است، آنچه هست در بودجه سنواتي عدد 43 تومان براي هزينه‌هاي جاري كافي ست و براي طرح‌ها و پروژه‌ها نياز است مجدداً اعتباراتي در مجلس تصويب شود.

فارس: قيمت تمام شده هر كيلووات ساعت برق براي وزارت نيرو چقدر است.

بهزاد: قيمت تمام شده هر كيلووات ساعت برق به تنهايي براي بخش برق همين 26 تومان و 4 ريال است.

فارس: وزارت نيرو به چه قيمتي برق را به فروش مي‌رساند.

بهزاد: ما نيز به همان قيمت 26 تومان و 4 ريال به فروش مي‌رسانيم.

فارس: يعني به همان اندازه كه هزينه مي‌كنيد به همان اندازه نيز به فروش مي‌رسانيد.

بهزاد: به اندازه‌اي كه نياز است همان تصويب شده است.

فارس: احتمال دارد كه اين هزينه‌ها سال آينده افزايش يابد و احساس كنيد لازم است تجديد نظري در قيمت‌ها صورت گيرد.

بهزاد: بله اين هر سال قابل تجديدنظر است.


*تخفيف 40 درصدي مناطق گرم تا پايان سال

فارس: مبناي محاسبه برق براي مناطق گرم چگونه بوده است، در اين مورد توضيح مي‌دهيد؟

بهزاد: در حال حاضر چون هوا سرد است به جز چند استثناء ، در خوزستان، هرمزگان، بوشهر، آبادان، چابهار و كنارك كه لوله‌كشي گاز نشده، تخفيف 40 درصدي تا پايان سال داريم كه قبلاً هم بوده و وجود داشته است، در مابقي مناطق كشور هم قيمت يكسان است. بحث مناطق گرم از فرودين آغاز مي‌شود كه ما در كشور چهار منطقه گرم يك، گرم دو، گرم سه و گرم چهار داريم كه اين‌ها هم متوسط قيمت برقشان 14 تومان است و ديگر آن 45 تومان را كه در حال حاضر براي مناطق عادي است را براي آنها نداريم. متوسط مناطق گرم 14 تومان است كه اين را هم به تدريج داريم آماده مي‌كنيم كه به مردم اعلام كنيم و از ابتداي سال آينده آغاز و اجرا مي‌شود. يعني در اين فصل از سال- زمستان- تعرفه‌ مناطق گرم نداريم.


* تغيير الگوي بهينه مصرف تهران از 200 به 300 كيلووات در تابستان

فارس: مبناي محاسبه قيمت براي مناطق گرم چند دسته است، مي‌شود اين را توضيح دهيد، يعني الگوي مصرف اين مناطق چقدر است.

بهزاد: مناطق گرم براي تعيين مبناي محاسبه قيمت چهار دسته هستند كه الگوي مصرف برق گروه "يك " 3 هزار كيلووات ساعت در ماه،گرم دو ، 2 هزار كيلووات ساعت، گروه سه يك هزار كيلووات ساعت و گروه چهار 500 كيلووات ساعت است. ضمن اينكه در تهران در ماه‌هاي تير، مرداد و شهريور هم الگوي مصرف به جاي 200 كيلووات ساعت 300 كيلووات ساعت است.

فارس: پس بنابراين تدابيري براي اينكه در فصل تابستان مصرف برق بالا مي‌رود، انديشيده شده است.

بهزاد: بله، الگوي مصرف بالا مي‌رود يعني آن قيمتي كه ما براي 200 كيلووات ساعت در اين فصل در نظر مي‌گيريم را براي 300 كيلووات در نظر مي‌گيريم.


*بالاترين تعرفه متلق به ادارات دولتي و پائين‌ترين كشاورزي است

فارس: براي قيمتهاي تبعيضي انرژي براي كشاورزي چه فاكتورهايي در نظر گرفته شده است.

بهزاد: براي كشاورزي ما حداقل قيمت را در نظر گرفته‌ايم، يعني هر كيلووات ساعت 12 تومان در نظر گرفته‌ايم ، كمترين قيمت در مجموعه قيمت‌ها و تعرفه‌هاي مختلف براي حمايت از بخش كشاورزي در نظر گرفته شده است.

فارس: برق صنايع چطور؟

بهزاد: در صنايع نيز متوسط قيمت برق 40 تومان است كه از متوسط كل قيمت برق پايين‌تر است، اين هم براي حمايت از توليد و صنعت است اما بالاترين قيمت برق متعلق به ادارات دولتي است، يعني دولت اول به خود توجه كرده تا مصرف برق به شكل قابل توجهي كاهش يابد. به همين دليل بالاترين قيمت كه همانا 120 تومان است براي ادارات دولتي است.


* سوخت نيروگاه‌ها به ازاء هر متر مكعب گاز 80 تومان

فارس: در حال حاضر با توجه به اينكه متوسط قيمت برق 43 تومان تعيين شده است، نرخ سوخت نيروگاه‌ها چقدر تعيين شده است.

بهزاد: سوخت نيروگاه‌ها به ازاء هر متر مكعب گاز 80 تومان است، پس هر متر مكعب گازي كه به نيروگاه‌ها داده مي‌شود 80 تومان است اگر هم گاز ندهند، سوخت مايع هم كه بدهند باز هم معادل 80 تومان با ما حساب مي‌كنند.

فارس: اين قيمت‌ها چه تأثيري بر توليد برق دارند؟

بهزاد: هيچ تأثيري ندارد و همان سيستم هدفمندي با وزارت نفت را محاسبه مي‌كند.

فارس: قبلاً چطور بود يعني قبل از هدفمندي يارانه‌ها؟

بهزاد: قبلا براساس قيمت تمام شده و فوب خليج فارس بود، ولي در حال حاضر قيمتي كه براي ما در نيروگاه‌ها محاسبه مي‌شود 80 تومان است. اگر هم گاز ندهند و سوخت مايع بدهند مجددا به ازاء معادل آن هر ليتري كه مي‌دهند معادل يك متر مكعب گاز محاسبه مي‌كنند.

فارس: شايد برخي از مشتركان گمان كنند وزارت نيرو بعد از هدفمندي يارانه‌ها به ساعت پيك توجه‌اي ندارد، پس بنابراين توضيح مي‌دهيد كه ساعت پيك مصرف در چه ساعتي است.


*ساعات پيك مصرف زمستان

بهزاد: در حال حاضر در فصل زمستان پيك مصرف برق بين ساعت 17 الي 21 شب است.


*پيشنهادات معاون وزير براي كاهش هزينه و مصرف برق

فارس: پس هنوز هم وزارت نيرو به ساعت پيك توجه دارد، چه پيشنهادي به مشتركان خود داريد كه مصرف برق خود را كاهش دهند.

بهزاد: يك مشترك اگر در سيستم صورت‌حساب‌هاي خانگي ،يك كيلو وات ساعت برق مصرفي پيك خود را به جاي اينكه در ساعت پيك مصرف كند به بعد از ساعت پيك منتقل كند 45 تومان به نفع او خواهد بود يعني هم 30 تومان پول پيك را پرداخت نمي‌كند و در عوض 15 تومان هم به ازاء مصرف بعد از ساعت پيك تخفيف شامل حال او خواهد شد.
بنابراين به طور اتوماتيك بدون اينكه ما بگوئيم خود مشتركان احساس مي‌كنند مصرف برق خود را نسبت به ساعت پيك كم كنند و به ساعت كم باري يا نيمه شب منتقل كنند، از نصفه شب آغاز و تا صبح ساعت 7 ادامه دارد.


* هر چه از هدفمندي ديده‌ايم؛ نقاط قوت بوده است

فارس: حال مي‌خواهيم وارد يك بحث ديگر شويم و آن اين است كه به عنوان معاون وزير نيرو در امور برق فكر مي‌كنيد طرح هدفمندي يارانه‌ها در كل و يا در بخش برق چقدر موفقيت‌آميز بوده است.

بهزاد: بر روي هدفمندي يارانه‌ها بسيار كار كارشناسي شده است و ما تاكنون هر چه ديده‌ايم فقط نقاط قوت بوده است.بالطبع اگر در عمل نقاط ضعفي پيدا شود با توجه به اينكه ما در وزارت نيرو، توانير و كل كشور يك ستادي داريم كه مرتبا اين كار را پايش مي‌كند و حتي در حال حاضر در هفته سه يا چهار شب اين جلسه را تشكيل مي‌‌دهد و تقريباً يك شب در ميان با وزرا در حضور رئيس‌جمهوريه تشكيل مي‌شود، اگر مواردي باشد بلافاصله تصميم جديد گرفته و رفع مي‌شود.

فارس: با توجه به گذشت بيش از يك ماه از هدفمندي يارانه‌ها آيا نقاط ضعفي در آن ديده شده است.
بهزاد: تاكنون در بخش برق با اجراي هدفمندي يارانه‌ها نقطه ضعفي دريافت نكرده‌ايم، چرا كه صورتحسابها صادر شده و مردم هم پرداخت كرده‌اند. هر كدام اگر سوالي دارند در تماس با سامانه 121 مشكل خود را برطرف مي‌كنند ضمن اينكه صورتحسابها به گونه‌اي ساده‌سازي و شفاف شده است كه تاكنون مشكلي نداشته‌ايم.


*تمام جوانب هدفمندي را در نظر گرفته‌ايم

فارس: يعني در تماس مردم با سامانه 121 سوالي مطرح نشده كه كارشناسان وزارت نيرو در خصوص اين سوال فكري نكرده باشند، يعني كارشناسان وزارت نيرو تمام جوانب را در نظر گرفته و جاي هيچ سوالي را باقي نگذاشته‌اند.

بهزاد: بله همين طور است، تمام جوانب را در نظر گرفته‌ايم. بعضي مواقع سؤال مي‌كنند كه چگونه مصرف برق را قبل از هدفمندي و بعد از هدفمندي را محاسبه مي‌كنيد كه ما مي‌آئيم مصرف يك ماه مشترك را محاسبه مي‌كنيم و آن يك ماه را به روش جديد در مي‌آوريم و مابقي را براساس سيستم قديم محاسبه مي‌كنيم.


*خبري از تغيير قيمتها در سال آينده نيست

فارس: آيا سال آينده اصلاح قيمت برق داريم؟

بهزاد: تا اين لحظه خبري نداريم كه قيمت برق تغيير مي‌يابد.

فارس: از سوي مقام‌هاي مسوول وزارت نيرو گفته مي‌شود كه سال آينده قيمت برق تغيير مي‌كند، شما به عنوان معاون وزير نيرو فكر مي‌كنيد كه قيمت برق در سال آينده افزايش مي‌يابد؟

بهزاد: بعيد به نظر مي‌رسد كه در مورد قيمت برق از هم اكنون تصميم‌گيري شود، اما به هر حال هر تصميمي بر عهده كار گروه است ولي تا اين لحظه پيشنهادي نداده‌ايم.

فارس: شما فكر نمي‌‌كنيد كه چون هزينه‌ها با توجه به افزايش نرخ تورم افزايش مي‌يابد افزايش قيمت برق هم عقلاني باشد.

بهزاد: به نظر من با توجه به افزايش نرخ تورم بايد افزايش يابد، اما به هر حال تصميم نهايي به عهده كار گروه است.

فارس: يعني اصلاً اين افزايش قيمت براي سال آينده مطرح هم نشده است كه باعث شود شما كار كارشناسي كنيد تا سال آينده قيمت برق چقدر افزايش داشته باشد.

بهزاد: نه تا اين لحظه به ما براي كار كارشناسي اين موضوع كه مي‌فرمائيد چيزي ابلاغ نشده است.


*مخلص پيمانكاران هم هستيم ؛اما ارقام اين نيست

فارس: هدفمندي يارانه‌ها تا چه ميزان مي‌تواند هزينه‌هاي مالي وزارت نيرو را پوشش دهد، آيا مي‌تواند تأثيري داشته باشد تا وزارت نيرو كمتر از گذشته به پيمانكاران كه گفته مي‌شود 6 ميليارد دلار طلبكارند،بدهكار باشد.

بهزاد: ما مخلص پيمانكاران هم هستيم اما اعداد اين اعدادي نيست كه آنها مي‌گويند. كل مبلغي كه وزارت نيرو به پيمانكاران بدهكار است آن هم در صورت وضعيتها در حال پرداخت است چرا كه اين صورت وضعيت‌ها پرداخت مي‌شود و مجدداً يك مقدار كار مي‌كنند باز اضافه مي‌شود چون پيمانكاران برق علاقمند هستند كه همواره كار كنند.

فارس: به هر حال وزارت نيرو چقدر بدهكار است.

بهزاد: حدود 2 هزار ميليارد تومان است.

فارس: اين مبلغي كه شما مي‌فرمائيد با مبلغي كه پيمانكاران عنوان مي‌كنند 4 هزار ميليارد تومان تفاوت دارد.

بهزاد: آمار دقيق كه اعلام كردم همان 2 هزار ميليارد تومان است.

فارس: شايد اين 4 هزار ميليارد تومان به خاطر متضرر شدن پيمانكاران از بابت عدم پرداخت به موقع بدهي‌ها توسط وزارت نيرو باشد.

بهزاد: بدهي كه وزارت نيرو به پيمانكاران و سازندگان تجهيزات برق، صورت وضعيت دارد و بايد پرداخت كنيم حدود 2 هزار ميليارد تومان است، تقريبا 800 ميليارد تومان آن در شركت‌هاي توزيع و 1200 ميليارد تومان هم در شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توانير است.


*پيمانكاران خود را جاي ما قرار مي‌دهند

فارس: پس اين 4 ميليارد دلار كه پيمانكاران اعلام مي‌كنند از كجا آمده است.
بهزاد: پيمانكاران يك مقدار برخي از اوقات خود را جاي ما قرار مي‌دهند يعني اگر ما از سيستم بانكي هم 2 هزار ميليارد تومان تسهيلات گرفته باشيم كه آن را هم بايد پرداخت كنيم ، آن را هم جزو بدهي صنعت برق و خودشان قرار مي‌دهند.

فارس: پس اعدادي كه پيمانكاران اعلام مي‌كنند تا آن حد نيست.

بهزاد: بدهي‌ها همين اعدادي است كه من اعلام مي‌كنم يعني به پيمانكاران همين 2 هزار ميليارد تومان كه اعلام كردم بدهكار هستيم.

فارس: پس تاكنون پرداخت نشده است.
بهزاد: چرا مرتب پرداخت مي‌شود و ما هر هفته جلسه پرداخت به پيمانكاران داديم كه اين تشكيل مي‌شود و سعي مي‌شود با اولويت اين را پرداخت كنيم.


*هيجان بخش خصوصي براي ورود به صنعت برق

فارس: آيا طرح هدفمندي يارانه‌ها باعث تشويق و ايجاد انگيزه براي ورود بخش خصوصي به صنعت برق شده است؟

بهزاد: بعد از اجراي اين طرح خيلي علاقه‌مند‌تر شده‌اند، روزانه يك تا دو شركت بخش خصوصي و سرمايه‌گذار به وزارت نيرو مراجعه مي‌كند تا در احداث نيروگاه و يا نيروگاه‌هايي كه در حال وزش هستند سرمايه‌گذاري كنند. بايد اذعان كرد كه حتي خيلي از نيروگاه‌ها را تا 38 درصد بيش از قيمتي كه قيمت گذاري شده را خريداري كرده‌اند، يعني يك هيجان جديدي در مورد خصوص‌سازي و سرمايه‌گذاري توسط بخش خصوصي در برق ايجاد شده است.

فارس: آيا در اين يك ماه كار خاصي انجام شده است.

بهزاد: تا همين هفته گذشته 4 تا شركت بخش خصوصي مراجعه كردند تا نيروگاه احداث كنند و در حال حاضر هم 4 نيروگاه جديد را در حال عرضه داريم كه نيروگاه‌هاي شريعتي، نيشابور، زنبق يزد و زرند كرمان هستند و به زودي براي فروش اعلام خواهند شد، چهار نيروگاه هم براي اين كه از محل آن پيمانكاران بيايند پيشنهاد بدهند و سهامدار آن شوند، به زودي اعلام مي‌شود.

فارس: اسامي اين نيروگاه‌ها؟

بهزاد: نيروگاه‌هاي اردبيل، اروميه و قائن هستند كه به زودي اعلام مي‌شود.

فارس: حجم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در صنعت برق چقدر است.
بهزاد: چند روز پيش كه در بانك مركزي بوديم قرار بود، براي 10 نيروگاه سهميه ارزي از بانك مركزي بگيريم مي‌دانيد كه در صندوق جديد توسعه ملي كه بايد ارز اختصاص يابد، فقط به بخش خصوصي داده مي‌شود و جالب است كه هر 10 نيروگاه توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد.


* خروج دولت از ساخت نيروگاه و ورود بخش خصوصي به پشتوانه صندوق توسعه ملي

فارس: اين 10 نيروگاه چه سرمايه‌اي جذب خواهد كرد.

بهزاد: اين 10 نيروگاه 2 ميليارد دلار ارز از صندوق توسعه ملي جذب خواهند كرد كه مصوب شد، البته با تأكيد رئيس جمهور و تأييد رئيس كل بانك مركزي تمام اين نيروگاه‌ها قرار شد توسط صندوق توسعه ملي به بخش خصوصي داده شود. اين 10 نيروگاه‌ها نشان مي‌دهد كه دولت ديگر وارد ساخت نيروگاه نخواهد شد البته با حمايت دولت و ارزي كه به بخش خصوصي مي‌دهيم كار توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد.

فارس: در حال حاضر بخش خصوصي چه ميزان برق توليد مي‌كند.

بهزاد: در حال حاضر حدود 10 درصد انرژي توليدي توسط بخش خصوصي است.


*35 نيروگاه تا سال 90 واگذار مي شود

فارس: افق ديد براي توليد انرژي توسط بخش خصوصي چقدر است.

بهزاد: ما با اين نيروگاهي كه واگذار مي‌كنيم در حال حاضر 35 نيروگاه از 50 نيروگاه را داريم واگذار مي‌كنيم، يعني تا سال 90 تمام اين 35 نيروگاه واگذار شود و به يكباره 60 درصد انرژي توليدي در سال آينده توسط بخش خصوصي انجام شود.

فارس: پس دولت بر روي حرف خود كه وارد ساخت نيروگاه نخواهد شد ايستاده است.

بهزاد: از شروع دولت نهم دولت وارد ساخت هيچ نيروگاه جديدي نشده است مگر اينكه قبلاً اقدام به ساخت كرده بوده و هنوز ادامه داشته باشد.

فارس: وضعيت توليد برق نيروگاه‌هاي برق آبي چگونه است.

بهزاد: در حال حاضر توليد و ظرفيت برق نيروگاه‌هاي برق آبي حدود 8 هزار مگاوات است و تا قبل از پيك مصرف سال آينده 3 واحد ديگر نيروگاه كارون 4 وارد مدار مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري 10 ميليارد كيلووات ساعت از انرژي توليد برق مربوط به نيروگاه‌هاي برق آبي باشد. 5 درصد انرژي برق كشور در سال جاري توسط نيروگاه‌هاي برق آبي صورت مي‌گيرد.

*گفت و گو از: اكبر محمودي
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: