بخش دوم/گفت‌وگوي 2ساعته فارس با حجت‌الاسلام روحاني:
بخش دوم/گفت‌وگوي 2ساعته فارس با حجت‌الاسلام روحاني:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌حميد روحاني رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس "توانا " با اشاره به عملكرد هاشمي‌رفسنجاني ‌در جريان فتنه سال گذشته، در پاسخ به اين سؤال كه آيا آقاي هاشمي جزو خواصي كه ريزش كرده‌اند، محسوب مي‌شود؟ اظهار داشت: اميدوارم هاشمي‌رفسنجاني ريزش نكند و به دامن ملت و انقلاب بازگردد و در خدمت اسلام و انقلاب باشد، اما چند مسئله وجود دارد كه در لغزش وي تأثير داشته است.

* هاشمي‌‌‌ در خطبه‌هاي نماز جمعه ‌مردم را به تجمل‌گرايي‌ و رفاه‌طلبي فرا مي‌خواند

وي با بيان اينكه اين جمله ‌حضرت امام(ره) كه فرمودند "كساني مي‌توانند تا آخر با ما باشند كه درد فقر را چشيده‌اند " هيچ‌گاه از ذهنم خارج نمي‌شود، ‌افزود: هاشمي‌رفسنجاني در يك خانواده مرفه رشد و زندگي كرده‌ است لذا زندگي مرفه و به نوعي اشرافي‌گري يكي از عوامل تأثيرگذار در ‌ريزش وي ‌است؛ هاشمي‌رفسنجاني حتي در خطبه‌هاي نماز جمعه خود، مردم را به تجمل‌گرايي، زندگي‌ كذايي و رفاه‌طلبي فرا مي‌خواند و اين عاملي بود كه وي را از مردم جدا كرد.

* فاميل‌پرستي و آقازاده‌‌پرستي از عوامل لغزش هاشمي‌رفسنجاني است

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي "نورچشمي‌ها و آقازاده‌ها " را يكي ديگر از عوامل لغزش هاشمي‌رفسنجاني برشمرد و ‌گفت: اين فاميل‌پرستي و آقازاده‌‌پرستي بسيار خطرناك است و بسياري را به چالش، انحراف و بدبختي كشانده است كه اميدواريم اين آقاز‌اده‌‌پرستي سبب نشود ‌هاشمي‌رفسنجاني به طور كلي ساقط شود.

* غرور، يكدندگي و لجبازي عوامل ديگر لغزش هاشمي

"غرور " موضوع ديگري بود كه روحاني از آن به عنوان يكي از اسباب لغزش هاشمي رفسنجاني نام برد و تأكيد كرد: ‌غرور، خود را در برج عاج ديدن و اينكه "انتظار داشته باشي از رهبري تا مجلس و قانون در سيطره و چنگ تو باشند "، خصلتي است كه انسان را به تباهي مي‌كشاند و اين مسئله‌اي است كه براي هاشمي‌رفسنجاني وجود داشته و دارد و سبب بروز چنين مشكلاتي شده است.

وي دليل چهارم ‌به چالش كشيده شدن هاشمي‌رفسنجاني را "يكدندگي و لجبازي " برشمرد و از آن به عنوان "خطري ‌كه همچنان او را تهديد مي‌كند "، ياد كرد و ادامه داد: ‌اين خصلت از صفات شيطاني و نفساني است و انسان‌ها را به پرتگاه سقوط مي‌كشد؛ اگر انسان فكر كند ايستادن روي حرفي كه زده و اشتباهي كه انجام داده، يك ارزش است و بر روي اشتباه خود پافشاري كند و آن‌را‌ افتخار بداند، به همان سرنوشت شومي دچار مي‌شود كه بسياري از تاريك‌انديشان و خودپرستان به آن دچار شده‌اند.

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي اضافه كرد: خودخواهي، خودپرستي و يكدندگي ‌انسان را به سوي تكامل نمي‌برد بلكه عامل سقوط فرد مي‌شود لذا اين عوامل جزو دلايلي هستند كه در لغزش هاشمي‌رفسنجاني تأثير بسزايي داشتند كه اميدواريم خداوند به او كمك كند تا از اين منجلاب نجات يابد.

روحاني در خصوص ارزيابي خود از اظهارات اخير هاشمي‌رفسنجاني و تأكيد وي بر مواضع نماز جمعه سال گذشته خود با وجود گذشت بيش از يك سال از فتنه 88، تصريح كرد: واقعاً با اين مسائل نمي‌توان گفت كه عاقبت هاشمي‌رفسنجاني چه خواهد بود، اما حقيقت اين است كه هاشمي يك سري انتظاراتي از نظام دارد و فكر مي‌كنم تا آن انتظارات ‌برآورده نشود، او به راه نمي‌آيد لذا اميدوارم خداوند به ملت و مقام معظم رهبري صلابت، توفيق و عنايتي ارزاني دارد تا در مقابل اينگونه وسوسه‌ها استوارتر از گذشته بايستند و اجازه ندهند اميال نفساني افراد تحقق يابد.

* هاشمي انتظار دارد در نظام حرف اول را بزند و در ‌رهبري سهيم باشد

وي خاطرنشان كرد: هاشمي رفسنجاني انتظار دارد ‌در نظام جمهوري اسلامي حرف اول را بزند و تقريباً نقش رهبري را داشته باشد و در كنار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در رهبري سهيم باشد و به قول معروف به بازي گرفته شود، اما مقام معظم رهبري مرد خداست و طبق وظيفه خود عمل مي‌كند و نمي‌تواند طبق خواسته‌هاي نفساني اين افراد عمل كند.

* مقام معظم رهبري در وظايف اسلامي خود، دوست، رفيق و سوابق كذايي نمي‌شناسند

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه مقام معظم رهبري در وظايف اسلامي خود، دوست، رفيق و سوابق كذايي نمي‌شناسند و به وظايف و رسالت خود عمل مي‌كنند، گفت: هاشمي‌رفسنجاني از اينكه مقام معظم رهبري در چارچوب قانون اساسي به وي اجازه دخالت مي‌دهند، به شدت ناراضي است و قطعا هر كارشكني‌ كه از دستش برآيد، انجام مي‌دهد.

روحاني راه هاشمي رفسنجاني را راهي دانست كه انسان را به جهنم كشانده و سبب نجات انسان نمي‌شود و در ادامه‌ خاطرنشان كرد: راهي كه هاشمي در پي‌گرفته، راه ملت، امام، انقلاب و اسلام نيست لذا خود هاشمي بايد متوجه و متنبه شود چراكه رهبري و ملت انقلابي و آگاه ايران دست رد به سينه كساني خواهند زد كه اينگونه انتظارات را داشته باشند لذا هاشمي هرچه بيشتر بر روي اينگونه نادرستي‌ها و لغزش‌ها پافشاري كند، بيشتر به ورطه و گرداب سقوط نزديك مي‌شود.

* برخي اعضاي مجمع روحانيون اصلا اعتقادي به امام نداشتند‌

وي در ادامه گفت‌وگوي تفصيلي خود با فارس درخصوص مجمع روحانيون مبارز و در پاسخ به اينكه چرا اعضاي اين مجمع كه در ابتداي انقلاب به همراهي با امام خميني(ره) شهرت داشتند، در مسير انقلاب از خط خود جدا شدند و در آخر نيز مقابل نظام ايستادند؟ گفت: در خصوص مجمع روحانيون مبارز چند مسئله دخيل بود كه كار آنها را به اينجا كشاند؛ در ميان اعضاي مجمع روحانيون كساني بودند كه اصلا به امام خميني(ره) اعتقاد نداشتند اما بوي قدرت به مشامشمان رسيده و آنها را به مجمع روحانيون كشانده بود.

* برخي اعضاي مجمع ‌به ناچار‌ اصل ولايت‌فقيه را پذيرفتد؛ برخي هم انديشه ليبراليستي داشتند

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با بيان اينكه همچنين در ميان اعضاي مجمع كساني بودند كه به امام اعتقاد داشتند اما به اصل ولايت فقيه معتقد نبودند و از روي ناچاري پذيرفته بودند كه خود را موافق نشان دهند، ادامه داد: دسته سوم نيز كساني بودند كه انديشه ليبراليستي داشتند و با اين انديشه زندگي كرده و اساسا حرف‌ها و انديشه‌هاي انقلابي را مسخره مي‌كردند كه اينها نيز در مجمع نقش داشتند و بعد هم در رأس تشكيلات قرار ‌گرفتند و در ‌انحرافي كه براي مجمع به وجود آمد، نقش داشتند.

روحاني اضافه كرد: مسئله چهارم حفظ منافع و قدرت افراد بود؛ برخي از اعضاي مجمع پس از رحلت امام(ره) احساس كردند كه منافعشان را از دست داده‌اند‌ و در قدرت و نظام سهمي ندارند، يعني به خيال خودشان كنار گذاشته شده بودند لذا اين موضوع سبب شد در اين جو قرار گيرند.

* معتقدان به امام و رهبري در مجمع روحانيون در اقليت هستند

وي با اشاره به اينكه البته در ميان اعضاي مجمع روحانيون افرادي بودند و هستند كه به امام، انقلاب، اسلام و رهبري اعتقاد دارند اما در اقليت هستند و نمي‌توانند نقشي ايفا كنند، گفت: متأسفانه مجمع روحانيون به دليل اين رفتارهاي نادرست و اشتباه، خود را در صف دشمن قرار داد‌ و از انقلاب جدا شد‌.

"‌حالا ‌جالب است كه در اعلاميه‌هاي خود از امام به صورت ابزاري استفاده مي‌‌كنند. آنها بر روي برخي عبارات امام مانند رأي مردم و حق و حقوق مردم تأكيد مي‌كنند اما توجه ندارند كه امام خميني(ره) فرموده بودند پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين مملكت آسيب نرسد‌. "

* مجمع روحانيون از نام امام راحل استفاده ابزاري مي‌كند

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي پيروي از اصل ولايت فقيه و رهبري را از خطوط قرمز حضرت امام (ره) دانست و با اشاره به تأكيدات فراوان ايشان ‌بر روي اين مسئله يادآور شد: ‌چطور مي‌توان پذيرفت كه فردي خود را در خط امام بداند اما فرامين رهبري را زير پا بگذارد و به رهبري پشت كند كه آقايان عضو مجمع بايد اين سؤال را ‌جواب دهند.

روحاني اضافه كرد: كساني كه امروز اطلاعيه مي‌دهند و از امام دم مي‌زنند و خود را يار امام مي‌دانند، آيا ‌قبول دارند كه امام مسئله ولايت فقيه و پيروي از رهبري را واجب مي‌دانستند؟ آيا اين استفاده ابزاري از امام نيست؟ اينها مي‌خواهند چه كساني را فريب دهند؟ ملت ايران آگاه است و با اين مسائل فريب نمي‌خورد.

* اگر اعضاي مجمع امام را قبول دارند، بايد از رهبري رهنمود بگيرند

وي با تأكيد بر اينكه اعضاي مجمع روحانيون بايد خط خود را مشخص كنند كه آيا امام خميني(ره) و همه آرمان‌هاي ايشان را قبول دارند و يا در مسايلي كه به نفعشان است، پيرو امام هستند، اظهار داشت: اولين مسئله رهبري است و اگر اين افراد امام را قبول دارند، ‌بايد بيايند، زانو بزنند و از مقام معظم رهبري رهنمود بگيرند و تكليف و وظيفه‌شان را بپرسند.

‌رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي ادامه داد: اما اگر رهبري را قبول ندارند، پس امام را نيز قبول ندارند چراكه هيچ‌كس نمي‌تواند ادعا كند كه پيرو خط امام هستم اما رهبري را قبول ندارم؛ اين موضوع خيانت، نفاق، دورويي و رياكاري است و اين افراد ‌با اين شيوه نمي‌توانند در جامعه سر‌بلند كنند.

* مجمع روحانيون مبارز به سرنوشت شوم نهضت آزادي و جبهه ملي دچار شده است

روحاني تأكيد كرد: امروز مي‌بينيم كه اين روش اعضاي مجمع روحانيون سبب شده كه مجمع اين‌چنين منزوي شود و مانند گروهك‌هاي نهضت آزادي، جبهه ملي، مشاركت‌ و... از ملت دور شود‌ و اين جاي افسوس است كه مجمع روحانيون مبارز به اين سرنوشت شوم دچار شده است چراكه برخي از اعضاي آن از كساني بودند كه زماني در صحنه انقلاب حضور داشتند.

وي خاطرنشان كرد: انتظار ما اين است كه مجمع روحانيون دوشادوش ملت به صحنه بيايد؛ نه اينكه در گوشه‌اي بنشيند و اعلاميه دهد، چراكه نهضت آزادي نيز اين اقدام را انجام مي‌دهد و اعضاي مجمع ‌بايد از سرنوشت نهضت آزادي و ديگر گروهك‌هايي كه راهشان را از امام و انقلاب جدا كردند، عبرت بگيرند.

* اعضاي مجمع با حرف زدن از امام نمي‌توانند مردم را فريب دهند

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي متذكر شد: اگر اعضاي مجمع فكر مي‌كنند حرف زدن از امام مي‌تواند مردم را فريب دهد، اشتباه مي‌كنند، چراكه ملت ايران امروز به عمل نگاه مي‌كند لذا تا زمانيكه اين افراد راه خود را مشخص نكنند، در اين جامعه اعتبار و ارزشي نخواهند داشت.

روحاني در پاسخ به اينكه يكي از معيارهاي انقلاب عدم دوستي و نرمش با آمريكا بود اما چرا از سال 76 تقابل ايران با آمريكا به نرمي كشيد، تأكيد كرد: البته هيچگاه نرمشي در رابطه با آمريكا نديده‌ام، چرا‌كه مقام معظم رهبري راسخ‌تر و استوارتر در مقابل سياست‌هاي آمريكا ايستاده‌اند و هرگونه گرايش به آمريكا را رد مي‌كنند.

* دولت خاتمي در جهت نزديك شدن به آمريكا تلاش مي‌كرد

وي اضافه كرد: البته دولت‌هايي كه برروي كار مي‌آيند، گاهي انديشه‌هاي ليبراليستي دارند؛ مانند دولت خاتمي كه در جهت نزديك شدن به آمريكا و گرايش به سمت آن تلاش مي‌كرد، چه‌آنكه اين دولت ‌مطرح مي‌كرد "شعار "مرگ برآمريكا " سر ندهيد، پرچم آمريكا را به آتش نكشيد، ما دنبال تنش‌زدايي هستيم " كه تمام اين حرف‌ها غير از مسير امام و انقلاب و خواست ملت بود و ديديم كه اينها شكست خوردند.

* دولت احمدي‌نژاد انديشه و اهداف امام را بار ديگر در دنيا مطرح كرد

رئيس بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با اشاره به "گام‌هاي خوبي ‌كه دولت احمدي‌نژاد در پيشبرد آرمان‌هاي امام در سطح جهاني برداشته است "، تصريح كرد: دولت احمدي‌نژاد توانست انديشه‌ها و اهداف امام را بار ديگر در دنيا مطرح كرده و ضعف‌هاي دولت قبلي را جبران كند.

روحاني در پايان يادآور شد: اميدواريم اين راه امام و انقلاب در آينده نيز قوي‌تر جلو برود؛‌ به خصوص با ‌حركتي كه اكنون در جهان اسلام و جهان عرب موج ايجاد كرده و انديشه‌هاي حضرت امام و صدور انقلاب توانسته كاخ‌ها را به لرزه در‌بياورد. انشاءالله ملت ايران ودولت راسخ‌تر و پايدارتر از گذشته راه امام و انقلاب را جلو ببرند.

* گفت‌وگو از مونا رحيم‌بصيري
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: