احمدي‌نژاد در نشست مشترك خبري با عبدالله گل:
احمدي‌نژاد در نشست مشترك خبري با عبدالله گل:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

‌به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان و عبدالله گل رئيس جمهور تركيه بعدازظهر ‌امروز دوشنبه پس از انجام مذاكرات خصوصي ‌در نشست خبري اهداف و دستاوردهاي اين سفر را تشريح كردند.

محمود احمدي‌نژاد در اين نشست ‌در پاسخ به سؤال خبرنگار تركيه مبني بر: "اينكه ايران چه گام‌هايي در جهت رفع مشكلات و توسعه روابط اقتصادي ميان دو كشور انجام خواهد داد؟ "، گفت: روابط بين دو كشور ايران و تركيه روابط بسيار عميق، برادرانه و پايدار است.

وي ادامه داد: خوشبختانه در سال‌هاي اخير روابط ايران و تركيه در همه جهات و موضوعات گوناگون رو به گسترش است.

رئيس جمهور با بيان اينكه سطح روابط تجاري ما در سال گذشته با تركيه از 10 ميليارد دلار گذشته است، خاطرنشان كرد: مصمم هستيم با همكاري همه‌جانبه حجم روابط تجاري في‎مابين دو كشور را به سرعت به مرز 30 ميليارد دلار در سال برسانيم و اين علاوه بر سرمايه‌گذاري‌هايي است كه در زمينه‌هاي مختلف همچون برق و انرژي انجام مي‌شود.

احمدي‌نژاد همچنين ادامه داد: ظرفيت‌هاي دو كشور ايران و تركيه اين اجازه را مي‌دهد كه هدف‌گذاري افزايش حجم مبادلات تجاري ميان ايران و تركيه را تا مرز 30 ميليارد دلار افزايش دهيم و به آن دسترسي پيدا كنيم.

وي با اشاره به اينكه در همكاري‌هاي منطقه‌اي كارهاي بسيار خوبي در حال انجام است، تصريح كرد: ديدگاه مشترك و همكاري‌هاي ما به نفع صلح، امنيت و توسعه همكاري‌ها در منطقه است.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه همكاري‌هاي ‌ايران و تركيه و به تبع آن همكاري‌ها در منطقه موجب مي‌شود كه منطقه ‌به سرعت به قطب فرهنگي، سياسي و اقتصادي تبديل شود، گفت: همكاري‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي ‌ميان ايران و تركيه رو به گسترش است و همكاري‌هاي بين‌المللي ما نيز همكاري‌هاي خوبي است.

احمدي‌نژاد افزود: ما از همه حقوق تركيه در تمام مجامع بين‌المللي حمايت مي‌كنيم و موفقيت‌ها و پيروزي‌ها و پيشرفت‌هاي تركيه را از آنِ خود مي‌دانيم.

وي با تأكيد بر اينكه هيچ مانعي براي توسعه همكاري‌هاي ميان ايران و تركيه وجود ندارد، يادآور شد: ما مطمئن هستيم كه تركيه هم از حقوق ملت ايران در تمامي مجامع ‌دفاع مي‌كند و به طور ويژه از رئيس جمهور تركيه به خاطر مواضع خوب دولت تركيه در حمايت از حق مسلم هسته‌اي ملت ايران تشكر مي‌كنم.

رئيس جمهور با اشاره به مديريت خوب تركيه در برگزاري نشست 1+5 در استانبول، اين نشست را يك موفقيت براي دو طرف مذاكره كننده و دولت تركيه دانست.

احمدي‌نژاد ادامه داد: برقراري مذاكرات نشست 1+5 در استانبول به خودي خود‌ يك موفقيت است و اين يعني كشور بزرگ، مستقل و صاحب تمدني مثل تركيه جايگاه بالاتري در عرصه و معادلات بين‌المللي دارد.

وي تأكيد كرد: از اينكه مهمترين مسئله سياسي ‌امروز بين‌الملل (نشست 1+5) در استانبول مطرح و راه‌هاي حل آن بررسي مي‌شود، خوشحال هستيم.

رئيس جمهور با تأكيد مجدد بر اينكه براي توسعه همكاري‌هاي في‏مابين ايران و تركيه هيچ مانعي وجود ندارد، خاطرنشان كرد: امروز مذاكرات نسبتا مفصلي با رئيس جمهور تركيه داشتيم و تمامي موضوعات اصلي مشترك مورد بررسي قرار گرفت.

احمدي‌نژاد ادامه داد: در نشست امروز تصميمات كلاني براي توسعه همكاري‌ها استخراج شد و در جلسه مشتركي كه با وزرا و مسئولان دو كشور داشتيم، جزئيات كارها مورد بررسي قرار گرفت.

وي گفت: طي نشست امروز همچنين موانعي كه در راه توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و ساير بخش‌ها وجود دارد، مورد بررسي قرار گرفت و قرار شد بنده و رئيس جمهور تركيه دستورات لازم را براي برداشتن موانع اجرا كنيم.

رئيس جمهور با بيان اينكه با اراده قاطعي كه براي توسعه همكاري‌هاي ميان ايران و تركيه وجود دارد، هيچ مانعي براي رسيدن به حجم مبادلات 30 ميليارد دلار نيست، خاطرنشان كرد: بنده مطمئن هستم كه اين كار گام بلندي در جهت توسعه روابط خواهد بود.

احمدي‌نژاد به تنظيم برنامه فشرده براي انجام مذاكرات مسئولان ايراني و تركيه‌اي اشاره و خاطرنشان كرد: امروز با حضور رئيس جمهور تركيه ملاقاتي با تجار و صنعتگران ايراني و تركي خواهيم داشت و آنها را براي توسعه همكاري و سرمايه‌گذاري‌ها تشويق خواهيم كرد.

بر اساس اين گزارش، عبدالله گل رئيس جمهور تركيه نيز در پاسخ به سؤال خبرنگار ايراني مبني بر اينكه: "اهداف اين سفر چيست؟ "، گفت: بنده قبلا نيز يك سفر به ايران داشتم كه آن سفر چند‌جانبه و در خصوص مسائل بين‌المللي و جهان اسلام بود، در حالي‌كه سفر امروز بنده درباره همكاري‌هاي دوجانبه است.

وي با اشاره به تاريخ مشترك ايران و تركيه و وجود مرز باثبات دو كشور از سال 1330 به بعد خاطرنشان كرد: هرچند اين سفر دوجانبه است اما در خصوص مسائل منطقه‌اي و مسائل مختلف كشور نيز به تفصيل صحبت كرديم.

رئيس جمهور تركيه يادآور شد: در منطقه ما به ويژه خاورميانه و خصوصا جهان اسلام شاهد تغييرات اساسي و ريشه‌اي هستيم كه اينها را نيز مورد بررسي قرار داديم.

عبدالله گل تحولات اخير منطقه را قابل پيش‌بيني عنوان و خاطرنشان كرد:‌ با وجود وسايل ارتباط جمعي گسترده تحولات اخير منطقه غيرمنتظره نبود و مردم طبيعي است كه از زواياي مختلف موضوعات باخبرند.

وي همچنين با اشاره به سخنراني خود در نشست كنفرانس اسلامي كه در سال 2003 در تهران برگزار شد، اظهار داشت: بنده در آن سخنراني نيز اعلام كرده‌ام همه كشورها بايد خواسته‌هاي ملت‌ها را مورد توجه قرار داده و اصلاحات سياسي و اقتصادي را همسو با خواست ملت‌ها مورد توجه قرار دهند.

رئيس جمهور تركيه افزود: برخي مواقع وقتي رهبران و مسئولان كشورها به خواسته ملت‌ها توجه نمي‌كنند كه در آن موقع مردم براي احقاق خواسته‌شان وارد عمل مي‌شوند.

عبدالله گل با تأكيد بر اينكه تمامي آرزوي ما اين است كه تمام خواسته‌هاي مردم مورد اجابت مسئولان و دولت‌هاي مطرح قرار گيرد، از ميهمان‌نوازي جمهوري اسلامي ايران تشكر كرد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: