شهرام خرازيها منتقد سينما در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس در خصوص فيلم سينمايي «پاياننامه» گفت: «پاياننامه» تجربهاي نو در سينماي سياسي و ژانر اكشن است. سكانسهاي اكشن «پاياننامه» بسيار خوشساخت از آب درآمدهاند. در اين فيلم شاهد تلفيق محكمي از ژانر سياسي و ژانر اكشن هستيم. سكانسهاي اكشن فيلم تماشاگر را غافلگير ميكند.
عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران تصريح كرد: «پاياننامه» در قبال جناحهاي سياسي موضع بيطرفانهاي اتخاذ كرده است و مخاطب خود را در قضاوت آزاد ميگذارد.
اين منتقد سينما در ادامه اظهار داشت: «پاياننامه» از دانشجويان جواني ميگويد كه ناخواسته قرباني شطرنج سياست و فتنهگراني ميشوند كه جز كسب قدرت انديشه ديگري در سر نميپرورانند.
شهرام خرازيها بر اين اعتقاد است كه پاياننامه تراژدي نسلي است كه از سياست فقط لايههاي ظاهرياش را ميبينند و از درك اصل موضوع عاجزند.
نويسنده ماهنامه سينما خانواده خاطرنشان كرد: «پاياننامه» يك گزارش تصويري صريح از پشت پرده انتخابات اخير است. سبك روايي فيلم بسيار به ژورناليسم نزديك است.
وي افزود: در زمان دولت خاتمي فيلمهاي سياسي زيادي به ناگهان ساخته شدند كه بسياري از اين آثار از «پاياننامه» ضعيفتر بودند.
اين پژوهشگر يادآور شد: همانگونه كه در استاديومهاي ورزشي تماشاگرنما داريم در سينماي رسانههاي گروهي نيز تماشاگرنما و منتقدنما كم نداريم. بروز اينگونه رفتارهاي لمپني از يك هيستري جمعي حكايت دارد. تماشاگرنماهايي كه «پاياننامه» را هو كردند، همان جوجه منتقدهايي بودند كه نه املا و انشاي درست و حسابي دارند نه قادر به ارائه تحليل حرفهاي از فيلمها هستند. وقتي قرار باشد كساني كه حتي يك خط نقد ننوشتهاند كارت سينماي رسانهها را در اختيار داشته باشند، نبايد انتظار داشت كه جو سالن جوي آرام و به دور از تنش باشد. اغتشاشگران داخل سالن از جنس همان اغتشاشگران داخل فيلم بودند و مصداق بيت معروف: آئينه چون نقش تو بنمود راست/ خود شكن آئينه شكستن خطاست
شهرام خرازيها در پايان تصريح كرد: امسال در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر با نمايش فيلمهايي همچون «گزارش يك جشن»، «خيابانهاي آرام»، «اخراجي ها3» و «پاياننامه» شاهد تولد دوباره ژانر سياسي بوديم؛ ژانري كه در سينماي ما جايش بسيار خالي است.
نظرات شما عزیزان: