مهما‌ن‌پرست در گفت‌‌وگو با فارس عنوان كرد؛
مهما‌ن‌پرست در گفت‌‌وگو با فارس عنوان كرد؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس در خصوص سفر عبدالله گل رئيس جمهور تركيه به كشورمان، با اشاره به روابط بسيار خوب موجود بين دو كشور قدرتمند منطقه يعني ايران و تركيه، اظهار داشت: هيئت بزرگي از تجار و افراد دخيل در فعاليت‌هاي اقتصادي تركيه عبدالله گل رئيس جمهور اين كشور را در اين سفر همراهي مي‌كنند و نشست مشتركي بين تجار و فعالان اقتصادي دو كشور برگزار خواهد شد.
وي بررسي زمينه‌هاي جديد همكاري‌هاي اقتصادي و افزايش همكاري‌هاي موجود را از موضوعاتي دانست كه در دستور كار دو كشور قرار دارد و افزود: هيئت ترك به محض ورود به ايران بازديدي از شهر جديد پرند داشت و بازديدي از فعاليت شركت‌هاي ساختماني تركيه كه مشغول ساخت مسكن مهر هستند، صورت گرفت.

مهمان‌پرست ادامه داد: با توجه به برنامه‌هاي پيش‌بيني شده و حضور هيئت همراه عبدالله گل از وزارتخانه‌هاي مسكن و انرژي و بخش‌هاي اقتصادي در اين سفر، امضاي اسناد در دستور كار قرار دارد كه مي‌تواند به افزايش همكاري‌هاي اقتصادي كمك كند.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با اشاره به حجم كنوني روابط اقتصادي دو كشور بالغ بر 10 ميليارد دلار، ابراز اميدواري كرد كه براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اين ميزان طي پنج سال آينده به 30 ميليارد دلار افزايش يابد.

وي در خصوص برنامه‌هاي عبدالله‌ گل در اصفهان و تبريز به ظرفيت‌هاي استاني براي همكاري‌هاي اقتصادي بين دو كشور اشاره كرد و افزود: اصفهان استاني صنعتي و داراي زمينه‌هاي خوب همكاري است و پتانسيل‌هاي زيادي نيز در تبريز وجود دارد و اعضاي هيئت همراه رئيس جمهور تركيه در اقامتي كه در اين دو شهر دارند ضمن بررسي زمينه‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي، توافقاتي را با استانداري‌ها صورت خواهند داد و اسنادي به امضا خواهد رسيد كه به همكاري‌هاي آينده كمك مي‌كند.
مهمان‌پرست ظرفيت‌هاي گردشگري در اين دو شهر را بسيار بالا دانست و گفت: علاقه زيادي وجود دارد تا افزايش حجم گردشگران را در اين شهرها نيز داشته باشيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در اين سفر در خصوص تحولات كنوني در خاورميانه و شمال آفريقا گفت‌وگو و رايزني صورت خواهد گرفت؟ اظهار داشت: طبيعتاً هر چقدر تعداد دولت‌هاي مردمي و مستقل در منطقه ما افزايش يابد امكان حضور مؤثرتر اين كشورها در معادلات منطقه‌اي و همكاري‌هاي چندجانبه به منظور تثبيت صلح، امنيت، ثبات و پيشرفت بيشتر مي‌شود.
وي ايران و تركيه را دو كشور مستقل و قدرتمند منطقه خواند كه مي‌توانند نقش جدي در همكاري‌هاي منطقه‌اي داشته باشند و افزود: تحولات خاورميانه و شمال آفريقا مي‌تواند يكي از موضوعات مطرح در دستور كار مذاكرات روساي جمهور دو كشور باشد.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما از حضور دولت‌هاي مستقل و با پشتوانه مردمي در منطقه استقبال مي‌كنيم و آماده همكاري با اين دولت‌ها هستيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: