شوراي روابط خارجي آمريكا:
شوراي روابط خارجي آمريكا:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش فارس، "حسيب صباغ " از كارشناسان برجسته مطالعات خاورميانه شوراي روابط خارجي آمريكا در مقاله‌اي به بررسي دلايل عدم موفقيت آمريكا در متوقف كردن انقلاب مصر پرداخته است.

* پايان مبارك به پايان آمريكا در خاورميانه منتهي مي‌شود

وي در اين مقاله نوشت: پايان رژيم حسني مبارك در مصر حاكي از تغييرات اساسي در سرتاسر خاورميانه است كه به پايان دوره آمريكا در منطقه منتهي مي‌شود.
مبارك ديكتاتوري بود كه واشنگتن براي حفظ نظم سياسي منطقه كه قدرت آمريكا را در منطقه تضمين مي‌كرد به وي متكي بود. مبارك كسي بود كه صلح با اسرائيل را حفظ كرد، كانال سوئز را باز نگه داشت و اسلام‌گراها را به حاشيه راند.
اين كارشناس برجسته مطالعات خاورميانه در ادامه مقاله خود نوشت: اهانت مبارك به ملت خود، كه هرگز دوست نداشتند كه مصر با آمريكا همراستا باشد و با اسرائيل همكاري داشته باشد در پرتو منافع استراتژيكي كه وي براي آمريكا فراهم كرده بود، چالشي به شمار مي‌آمد.
* سياست آمريكا در خاورميانه با خشم مردم مواجه است

منطق سياست خاورميانه‌اي آمريكا، در واقعيت‌هاي سختي از فاصله‌هاي سياسي، فرصت‌هاي اقتصادي محدود و خشم مردم از فساد و تكبر متحدان واشنگتن قرار گرفته بود.
تعجبي ندارد كه دولت آمريكا در تقلا براي پاسخ دادن به انقلاب مصر بود. بدون مبارك، آمريكا با عربستاني مي‌ماند كه متغير بوده و دوست دارد از چتر امنيتي آمريكا بهره ببرد و از سوي ديگر ايدئولوژي‌هاي افراطي‌گري را كه تهديدي براي آمريكا به شمار مي‌آيد تقويت ‌كند. ديگر كشورهاي باقي مانده نيز عبارتند از يك اردن ضعيف، كشورهاي كوچك حاشيه خليج فارس و مراكشي كه در حاشيه جهان عرب قرار دارد و اسرائيل.
حسيب صباغ اضافه مي‌كند: اين توده متحدان به سختي مي‌توانند باعث نشان دادن هيبت آمريكا باشند. تغييراتي كه درمصر حاصل شد پيامدهاي مهمي را به دنبال خواهد داشت و مقامات آمريكا و رسانه‌هاي خبري از اين تغيير نگراني‌هايي را دارند كه شامل به قدرت رسيدن اسلام‌گراها و لغو قرارداد صلح با اسرائيل است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: