اختصاصي/خاطره‌گويي فرهاد دانشجو از اعتراض به سلمان رشدي در انگليس:
اختصاصي/خاطره‌گويي فرهاد دانشجو از اعتراض به سلمان رشدي در انگليس:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس،‌ 25بهمن سالروز صدور حكم تاريخي امام راحل مبني بر ارتداد سلمان رشدي نويسنده كتاب آيات شيطاني است.

پس از صدور اين حكم تاريخي از سوي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، اقدامات بسياري عليه سلمان رشدي انجام گرفت، در همان سال 5تن از دانشجويان دانشگاه‌هاي انگليس در اعتراض به رشدي و در حمايت از حكم تاريخي امام راحل مواضعي را اتخاذ كردند كه موجب "اخراج " آنها از دانشگاه‌هاي انگليس شد.

فرهاد دانشجو رئيس سابق دانشگاه تربيت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس توضيحاتي را درباره اقدام 5 تن از دانشجويان دانشگاه‌هاي انگليس در اعتراض به سلمان رشدي و در حمايت از فتواي تاريخي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ارائه كرد.

* ماجراي اخراج دانشجويان از دانشگاه‌هاي انگليس

دانشجو خاطرنشان كرد:‌ پس از آن اتفاق روابط دولت ايران و انگليس مخدوش شده بود و دولت ايران و انگليس ديپلمات‌هاي خود را به كشورهايشان فرا خوانده بودند و يكي يكي آنها را اخراج مي‌كردند، اما آخرين اقدامي كه در اين زمينه از سوي ايران صورت گرفته بود و دولت انگليس به خاطر اينكه هميشه دوست دارد آخرين حركت را خودش انجام دهد مانده بود كه چه كند؟ لذا رو به حركت ظاهري آورد و دانشجوياني را كه هيچ "اقدام غيرقانوني " انجام نداده بودند اخراج كرد.

وي با بيان اينكه اعتقاد ما اين بود كه فتواي امام خميني(ره) منطبق با شرع و قرآن است و اهانت به مقدسات مردم كاري غيراخلاقي و غيرمنطقي است، تصريح كرد: لذا در تأييد فرمايشات امام(ره) صحبت‌هايي را انجام مي‌داديم و بر اين نكته تاكيد مي‌‌كرديم كه اهانت به مقدسات اسلامي و حتي اديان ديگر كار اشتباهي است.

* اخراج 5دانشجوي ايراني، اقدامي فرمايشي از سوي دولت انگليس

رئيس سابق دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به حضور كامران دانشجو وزير علوم دولت دهم در ليست اخراجي‌ها،‌ ادامه داد: ما 5 نفر از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان در لندن بوديم كه دولت انگليس ما را در حركتي فرمايشي و نمايشي اخراج كرد.

* مفاد عجيب دولت انگليس در حكم اخراج دانشجويان

دانشجو در ادامه گفت: نكته جالب در حكم اخراج ما اين بود كه در آن نوشته شده بود كه شما 10 روز فرصت داريد كه از كشور خارج شويد و اگر از كشور خارج نشويد خودمان را مجاز مي‌دانيم كه شما را به زندان بيندازيم.

وي با اشاره به اينكه در آن حكم نوشته شده بود‌ شما اجازه اينكه وكيل بگيريد و از خودتان دفاع كنيد، نداريد، تاكيد كرد: خيلي جالب بود كه در كشوري كه ادعاي آزادي دارد حتي اجازه اين را كه از خودمان دفاع كنيم، به ما ندادند.

رئيس سابق دانشگاه تربيت مدرس افزود: در حكم‌مان ننوشته بود، شما خلاف قانون عمل كرده‌ يا فلان قانون را نقض كرده‌ايد؛ فقط گفته بودند به‏خاطر دفاع از آيت‌الله خميني اخراج مي‌شويد.

دانشجو در پاسخ به اين سؤال كه مسئولان دولتي انگليس چگونه متوجه حمايت شما از فتواي امام خميني شدند، گفت: در جلسات عمومي انجمن اسلامي ما از فرمايشات رهبر كبير انقلاب دفاع مي‌كرديم و مي‌گفتيم كه اهانت به مقدسات اديان هم خلاف اخلاق، هم خلاف شرع و هم خلاف دموكراسي است.

وي با بيان اينكه در تعريف آنها از مردم‌سالاري مردم تا جايي آزادي دارند كه به ديگران آسيبي نرسد، خاطرنشان كرد: وقتي شما در خيابان به كسي ناسزا مي‌گوئيد، اين آسيب به آن فرد است و يا وقتي به مقدسات كسي اهانت مي‌شود، به آن فرد آسيب وارد شده است.

رئيس سابق دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه ما در كشورمان هيچ‎گاه به كسي اهانت نمي‌‌كنيم، تاكيد كرد: مثلا، ما بهائي‌ها و امپرياليسم را قبول نداريم اما به آنها توهين نمي‌كنيم؛ حالا اين باور سياسي است، ما حتي در باورهاي ديني هم همين‌گونه عمل مي‌‌كنيم.

دانشجو بار ديگر تاكيد كرد: انگليس مي‌خواست كاري بكند كه آخرين اقدام را در مقابل ايران انجام بدهد و ديد حال كه ديپلماتي براي اخراج وجود ندارد، بهتر است اعضاي مركزي انجمن اسلامي را اخراج كند.

* استقبال ايراني‌ها از دانشجويان اخراجي

وي ادامه داد: ما قبل از 10 روز فرصتي كه به ما داده بودند، به كشور برگشتيم و در فرودگاه ايران مورد استقبال مردم قرار گرفتيم.

رئيس سابق دانشگاه تربيت مدرس تصريح كرد: جالب بود در حكم اخراج ما نوشته بودند دفاع از آيت‌الله خميني(ره)، يعني اينكه شما از رهبر كشورتان حق نداريد دفاع كنيد و اين مسئله براي آنها خلاف قانون بود و ما را به خاطر داشتن يك عقيده اخراج كردند.

دانشجو در خصوص مقطع تحصيلي خود در دانشگاه انگليس گفت: من پايان دوره دكتراي خود را مي‌گذراندم و به دليل هماهنگي و رابطه خوبي كه با اساتيد و دانشگاه داشتم، پس از اخراج در كشور يونان در مقابل هيئت داوراني كه از همان دانشگاه انگليس آمده بودند به دفاع از پايان‌نامه پرداختم و مدركم را از همان دانشگاه انگليسي اخذ كردم.

وي با نقل خاطره‌اي از حضور دانشجويان اخراجي دانشگاه انگليس در تهران گفت: وقتي آمديم ايران به خاطر اينكه مي‌خواستيم به انگليسي‌ها بگوئيم خيلي صدمه‌اي نديده‌ايم، با چند تن از دوستان به منطقه دربند تهران رفتيم و زير شكممان را متكا گذاشتيم كه بزرگتر جلوه دهد و اين‎گونه نشان دهد كه به ما خوش گذشته است و پس از آن يك عكسي در حال خنده گرفتيم و پشتش نوشتيم: "داگلاس‌هرت نات هرت " (doglas hert! not hurt) يعني اينكه آقاي "داگلاس هرت " ما صدمه‌اي نخورده‌ايم.

وي با بيان اينكه آن موقع آقاي داگلاس هرت وزير كشور انگليس بود، گفت: پس از گرفتن اين عكس يادگاري عكس را براي آقاي داگلاس فرستاديم.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: