مدير كل برنامه‌ريزي سازمان فناوري اطلاعات در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
مدير كل برنامه‌ريزي سازمان فناوري اطلاعات در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، پروژه سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور از تيرماه سال 88 در حالي در شركت فناوري اطلاعات آغاز شد كه چهار سال و نيم از شروع برنامه چهارم گذشته بود و نحوه ارزيابي شاخص‌ها به طور صريح در برنامه پيش‌بيني نشده بود.
در آن زمان نه‏تنها دستگاه‌هاي اجرايي توسط اين شاخص‌ها سنجيده نشده بودند، پروژه خاصي نيز براي رسيدن به اهداف برنامه چهارم تعيين نشده بود.

بر اين اساس پروژه سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور، در سال 88 تعريف شد و به اين ترتيب شكل‌دهي نظام آماري فناوري اطلاعات كليد خورد و پس از آن معاون اول رئيس جمهور با ابلاغ به تمامي دستگاه‌ها اعلام كرد كه دستگاه‌هاي از نظر شاخص‌هاي IT مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

در همين رابطه، با توجه به اهميت اين پروژه در ارزيابي دستاوردهاي برنامه چهارم و مهم تر از آن رسيدن به اهداف برنامه پنجم، براي اطلاع از وضعيت اين پروژه گفت‌وگويي با مدير كل برنامه ريزي و كنترل برنامه‌هاي سازمان فناوري اطلاعات ايران انجام داده‌ايم.

اميرحسين محبعلي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس با اشاره به اجراي پروژه سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات در كشور، اظهار داشت: پس از اينكه وظايف حاكميتي فناوري اطلاعات به سازمان فناوري اطلاعات محول شد، پروژه سنجش براي نخستين بار در كشور آغاز گرديد.
وي با بيان اينكه اجراي اين پروژه در سازمان فناوري اطلاعات يك سال به طول انجاميد، گفت: اين زمان به اين دليل صرف شد كه اين آمادگي در كشور وجود نداشت كه يك مرجعي به سازمان‌ها ورود پيدا كند و تمامي عملكردهاي سازمان از آنها مطالبه كند.

* پيش‌بيني انتشار نتايج نهايي سنجش شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور تا پايان سال

مدير كل دفتر برنامه ريزي و كنترل برنامه‌هاي سازمان فناوري اطلاعات ايران تصريح كرد: هم اكنون پروژه‌ در مرحله خاتمه قرار دارد و در مرحله تحقيق و راستي‌آزمايي پروژه هستيم.
وي توضيح داد: مرحله راستي‌آزمايي به اين معنا است كه اطلاعات گردآوري و تحليل شده است و براي دستگاه‌هاي اصلي فرستاده شده تا تاييد اطلاعات از دستگاه‌ها گرفته شود.
محبعلي خاطر نشان كرد: تلاش مي‌كنيم نتايج پروژه سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور را تا پايان سال منتشر كنيم.

* شاخص‌هاي بين‌المللي IDI و آمادگي الكترونيكي معيار سنجش شاخص‌هاي فناوري اطلاعات

مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و كنترل برنامه‌هاي سازمان فناوري اطلاعات ايران خاطر نشان كرد: پروژه سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات در كشور دستاوردهاي بسيار خوبي داشته است.
وي افزود: به طور مثال در قسمت بخشي و فرابخشي برنامه 5 ساله چهارم توسعه، نقاط قوت و ضعف خوبي شناسايي شده است.
محبعلي افزود: نقاط قوت كه ادامه راه است و در رابطه با نقاط ضعف نيز تمام تلاش ما اين است كه با تدوين شاخص‌هاي درست به اهداف برنامه دست يابيم.
مدير كل برنامه‌ريزي سازمان فناوري اطلاعات تأكيد كرد: در اجراي اين پروژه سنجش دو شاخص بين‌المللي IDI متعلق به اتحاديه جهاني مخابرات و شاخص آمادگي الكترونيكي را داشته‌ايم.

* ارتقاء حداقل 15رتبه‌اي جايگاه ايران در رتبه‌بندي اتحاديه جهاني مخابرات

محبعلي تصريح كرد: نتايجي كه تاكنون بدست آورده‌ايم اين است كه به احتمال زياد حداقل 15 رتبه جايگاه كشور در رتبه‌بندي جهاني تضييع شده است و اين رتبه‌بندي بر اساس اطلاعاتي است كه مراجع خارجي تا به حال به صورت غير رسمي از ما گرفته‌اند.
وي توضيح داد: حال كه ما به صورت علمي در اين موضوع ورود پيدا كرده‌ايم، منجر مي‌شود ان‌شا‌ء‌الله پس از انتشار نتايج پروژه و طي مكاتباتي كه با اتحاديه جهاني مخابرات خواهيم داشت، بتوانيم حداقل 15 پله جايگاه ايران را در ITU (اتحاديه جهاني مخابرات) بالاتر ببريم.
مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و كنترل برنامه‌هاي سازمان فناوري اطلاعات خاطر نشان كرد: اين ارتقاء رتبه‌ در شاخص IDI خواهد بود كه يكي از شاخص‌هاي زيرمجموعه اتحاديه‌ جهاني مخابرات در بحث فناوري اطلاعات است.

* مرور دوباره و تاييد نهايي دستگاه‌ها، دليل عدم اعلام نتايج پروژه در دهه فجر

محبعلي با بيان اينكه سازمان فناوري اطلاعات متولي اجراي اين پروژه بوده است، تصريح كرد: در انجام اين پروژه از مشاوران ، پيمانكاران و ناظران بهره گرفته شده است.
وي با بيان اينكه تلاش داشتيم گزارش سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات را در دهه فجر منتشر كنيم، اظهار داشت: با توجه به اينكه اين گزارش دستاوردهاي 5 سال سازمان‌ها است، بهتر ديديم نتايج را يك بار با متوليان اصلي مرور و تأييد كنيم.
وي تأكيد كرد: نتايج نهايي پس از انجام مراحل راست آزمايي منتشر خواهد شد.

* تعيين تكاليف IT دستگاه‌ها در برنامه پنجم توسط سازمان فناوري اطلاعات

مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و كنترل برنامه‌هاي سازمان فناوري اطلاعات در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به ابلاغ برنامه پنجم توسعه، نتايج گزارش سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات چگونه در برنامه پنجم استفاده خواهد شد، گفت: پروژه‌اي با عنوان تدوين بسته‌هاي اجرايي فناوري اطلاعات دستگاه‌ها در برنامه پنج ساله پنجم به سازمان فناوري اطلاعات ايران محول شده است.
وي توضيح داد: قرار است سازمان فناوري اطلاعات بر اساس اسناد بالادستي، تكاليف تمامي دستگاه‌ها در برنامه پنجم را مشخص كند؛ اين تكاليف را به تأييد كاگروه فاواي دولت برساند و سپس به دستگاه‌ها ابلاغ شود.
محبعلي افزود: در اين پروژه به غير از تكاليف و پروژه‌هاي دستگاه‌ها، شاخص‌هاي تخصصي نيز وجود دارد كه به اين طريق نتايج پروژه سنجش عملكرد شاخص‌هاي فناوري اطلاعات در برنامه پنجم لحاظ خواهد شد.

* كسب اطلاعات از تمامي دستگاه‌هاي مشمول ماده 5 خدمات كشوري در پروژه سنجش

محبعلي در خصوص هدف از اجراي پروژه سنجش شاخص‌هاي فناوري اطلاعات كشور، يادآور شد: ‌اين پروژه براي اينكه بتوانيم در ابتداي برنامه پنج ساله پنجم معياري داشته باشيم آغاز شده است.
مديركل دفتر برنامه ريزي و كنترل برنامه هاي شركت فناوري اطلاعات افزود: براي انجام اين پروژه از يك مشاور طراح استفاده شده و وظيفه اين مشاور شفاف سازي فرآيندهاي گردآوري و تدوين است.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه روش سنجش و پالايش‌ شاخص‌هاي برنامه چهارم و شاخص‌هاي بين‌المللي خيلي ملموس نبود؛ وظيفه مشاوره اين بود كه در طول 7 ماه اين شاخص‌ها را شفاف‌سازي كند.
محبعلي با اشاره به اينكه جمع‌آوري اطلاعات كاري گسترده و وقت گير است، اظهار داشت: براي اين كار يك مناقصه برگزار و يك مشاور اجرايي از بخش خصوصي (شركت پرورش داده‌ها) براي انجام اين كار انتخاب شد.
وي ادامه داد: وظيفه مشاور اجرايي اين است كه براساس الگوها و شاخص‌هاي تعريف شده به تك تك دستگاه‌هاي مشمول ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري مراجعه و شاخص‌ها را براي دستگاه‌ها شفاف كند.
محبعلي اظهار داشت: براي اين كار مدتي حدود 3 ماه در نظر گرفته شده بود كه بر اساس زمان‌بندي قرار بود نتايج پروژه در پايان شهريور ماه منتشر شود كه به دليل طولاني شدن پروه انتشار نتايج به پايان سال جاري موكول شد.

* تعيين وضعيت فناوري اطلاعات كشور ماحصل پروژه سنجش شاخص‌هاي آي تي‌

محبعلي در خصوص خروجي نهايي گزارش، گفت: خروجي نهايي گزارش وضعيت كشور در زمينه فناوري اطلاعات است كه با 80 شاخص شامل 44 شاخص سند توسعه ملي و شاخص‌هاي بين‌المللي اتحاديه جهاني مخابرات و شاخص آمادگي الكترونيك سنجيده شده است.
مديركل دفتر برنامه ريزي و كنترل برنامه هاي شركت فناوري اطلاعات ياد‌آور شد: اميدواريم در پايان پروژه ارزيابي خوبي از شناخت وضع موجود فناوري اطلاعات در كشور حاصل شود.

* نظام آماري فناوري اطلاعات كشور سالانه تشكيل مي‌شود

مديركل دفتر برنامه ريزي و كنترل برنامه هاي شركت فناوري اطلاعات در خصوص ضرورت انجام اين پروژه، تصريح كرد: در شاخص‌هاي سند توسعه ملي تاكنون هيچ نهادي به دستگاه‌هاي مشمول مراجعه نكرده تا ببيند چه كارهايي انجام داده‌اند و در چه وضعيتي قرار دارند كه در پروژه مذكور اين كار انجام شد.
وي ادامه داد: در خصوص شاخص‌هاي بين‌المللي نيز اگر چه شاخص‌‌هاي موجود شفاف است، اما متولي نهاد منبع اطلاعات در كشور به درستي مشخص نبوده و براي مثال يك بار اتحاديه جهاني مخابرات اطلاعات خود را براي سنجش از مركز تحقيقات مخابرات، بار ديگر از شوراي عالي اطلاع‌رساني گرفته است.
محبعلي تاكيد كرد: در مجموع تعدد نهادهاي اعلام آمار و نداشتن متولي واحد سبب ايجاد مغايرت‌هايي شده و در برخي موارد نيز حق ما تضييع شده است.
محبعلي خاطر نشان كرد: البته نمي‌گوييم جايگاه ايران جايگاه بسيار بالايي است اما احساس مي‌كنيم در اين جايگاه نيز تاحدي حق ما تضييع شده است.
وي با بيان اينكه قرار است چنين گزارشي هر ساله تهيه شود، افزود: از سال آينده شاخص‌هاي برنامه چهارم را كنار مي‌گذاريم و شاخص‌هاي برنامه پنجم را كار مي‌كنيم.
وي تاكيد كرد: زيرا شاخص‌هاي اين پروژه مرتب در حال نو شدن است، سال گذشته شاخص DOI بود و امسال اتحاديه جهاني مخابرات اعلام كرد ‌سنجش براساس شاخص IDI است.
مديركل دفتر برنامه ريزي و كنترل برنامه هاي شركت فناوري اطلاعات گفت: شركت فناوري اطلاعات در تلاش است كه نظام آماري فناوري اطلاعات را به صورت هر سال تشكيل دهد.

به گزارش فارس، اوايل سال جاري سعيد مهديون در نخستين همايش بررسي وضعيت شاخص‌هاي فناوري اطلاعات در كشور در خصوص جايگاه ايران در رتبه بندي اتحاديه جهاني مخابرات (ITU) گفت: ايران بر اساس اين رتبه بندي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال 2007 در رتبه يازدهم منطقه و در زمينه سبد هزينه ICT در همين سال در رتبه هشتم قرار دارد.
وي گفت:‌ همچنين در رتبه بندي جهاني بر اساس شاخص هاي ديجيتالي در ITU در سال 2005 و 2006 رتبه صد و پنجم از 181 كشور و بر اساس شاخص آمادگي الكترونيكي در economist سال 2009 رتبه شصت و هشتم از 70 كشور جهان را به خود اختصاص داده است.
وي در بخشي از صحبت‌هاي خود با اشاره به آسيب شناسي برنامه چهارم خاطر نشان كرد: ضعف در مديريت پروژه‌هاي بزرگ فناوري اطلاعات كشور، ضعف در هماهنگ سازي بين بخشي با توجه به ماهيت فرابخشي فناوري اطلاعات و ضعف در بخش صنعت از جمله موارد آسيب شناسي شده برنامه چهارم است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: