كارشناس سوئدي در گفت‌وگو با فارس: حل مشكلات خاورميانه در گرو همكاري با ايران است
كارشناس سوئدي در گفت‌وگو با فارس: حل مشكلات خاورميانه در گرو همكاري با ايران است
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

"يواكيم روزني "، روزنامه‌نگار و كارشناس سوئدي در گفتگو با خبرنگار بين‌الملل فارس با اشاره به برنامه هسته‌اي ايران گفت: نمي‌توان مانع دستيابي هيچ كشوري به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي شد.

*انرژي هسته‌اي حق طبيعي ايران است*

وي افزود: با شناختي كه از اوضاع ايران دارم كاملا طبيعي است كه اين كشور براي دستيابي به فناوري هسته اي تلاش كند زيرا علاوه بر جمعيت جوان، دانشگاههاي اين كشور نيز بسيار پويا است.
روزني خاطر نشان كرد: سابقه آشنايي با برخي از دستاوردهاي ايراني‌ها را در عرصه صنعت مثلا صنعت توليد خودرو دارم. شايد اگر كشوري فقير در صدد دستيابي به فناوريهاي روز هسته‌اي بود جاي تعجب بود ولي تلاشهاي ايران در اين راستا كاملا عادي است.

*نقش لابي‌هاي سياسي و اقتصادي در برخورد دوگانه غرب با ايران*

روزني در پاسخ به سوالي درباره برخورد دوگانه كشورهاي غربي با برنامه هسته‌اي ايران گفت: به عنوان يك كارشناس غربي چنين رويه‌اي براي من قابل درك نيست. غربيها به برخي كشورها حتي وام مي دهند تا به فناوري هسته‌اي دست پيدا كند اما درباره برنامه هسته اي ايران رويه اي ديگر را در پيش مي گيرند. البته نبايد از وجود لابي‌هاي مختلف در اين كشورها غافل بود. در برخي از اين كشورها تصميمات سياسي در محافل سياسي آنها گرفته نمي شود بلكه در بازارهاي اقتصادي گرفته مي شود. بسياري از اين لابي‌ها به قوميتهايي وابسته اند كه بيش از نيمي از سرمايه جهان را در اختيار دارند. همين لابي‌ها به سبب حمايت از پيروان ديني خاص اجازه نمي دهند ايران به فناوري هسته اي دست يابد زيرا در آن صورت از آن بيم دارند كه ابتكار ايراني‌ها اين كشور را تبديل به قدرتي برتر در دنيا كند.

*راه‌حل مشكلات خاورميانه در گرو همكاري با ايران است*

روزني در پاسخ به سوال ديگري درباره موقعيت كنوني ايران گفت: به نظر من اكنون گره بسياري از مشكلات منطقه خاورميانه فقط با همكاري با ايران باز مي شود. نمي‌توان دنبال صلح در منطقه بود ولي ايران را ناديده گرفت. تا كنون شاهد پيامدهاي بي تفاوتي كشورهاي غربي نسبت به ايران در معادلات منطقه‌اي بوده‌ايم. ايران اكنون قدرت بزرگي در منطقه قلمداد مي شود و حضور و توان اين كشور به توازن قوا در منطقه كمك مي‌كند.

*ايران در زمينه‌هاي بسياري خودكفا شده است*

روزني افزود: فرهنگ و تمدن ايراني سابقه‌اي كهن دارد. اين كشور اكنون در عرصه اقتصادي به پيشرفتهاي چشمگيري دست يافته است و در بسياري از زمينه‌ها خودكفا شده است. همين چندي پيش متوجه شدم ايران براي گام نهادن به فضا موشك ساخته است، مطمئنا هيچ كشور غربي به تهران در اين زمينه كمك نكرده است.
روزني گفت: امروز تقريبا در هر روزنامه و نشريه‌اي نامي از ايران برده مي‌شود كه اين مسئله در واقع به استقلال و توان اين كشور بر مي گردد.

*آمريگا عامل ناامني‌ها در عراق و افغانستان است*

وي درباره تحولات عراق و افغانستان گفت: اوضاع اين كشورها روز به روز وخيم تر مي شود زيرا حضور نيروهاي نظامي كشورهاي ديگر در اين كشورها به وخامت اوضاع دامن زده است. هر روز شاهد كشته شدن شماري از شهروندان بي گناه كشورهاي عراق و افغانستان هستيم. حضور نيروهاي خارجي نه تنها امنيت را براي انها به ارمغان نياورده بلكه تا حدود زيادي ناامني را هم دامن زده است.
روزني گفت: اسنادي كه به تازگي منتشر شده نشان مي دهد كشورهاي غربي و در راس انها آمريكا عامل بسياري از اين ناامني‌ها به خصوص در عراق هستند.
وي در پايان تاكيد كرد: بايد اجازه داد مشكل منطقه را مردم منطقه حل كنند زيرا با لشكر كشي نظامي و اشغال كشورها نمي توان امنيت و رفاه را براي انها به ارمغان اورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: