آيت الله خاتمي در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
آيت الله خاتمي در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، آيت‌الله سيد احمد خاتمي خطيب نماز جمعه امروز تهران در خطبه دوم نماز جمعه ضمن دعوت مردم به رعايت تقواي الهي، اظهار داشت: يكي از نام‌هاي قيامت يوم‌الخلود است، يعني روز جاودانگي و كساني كه بهشتي باشند تا ابد در بهشت خواهند بود و آنها كه مستحق عذاب جاودانه هستند، آنها هم جاودانه در جهنم خواهند بود.

وي افزود: ما بايد خودمان را براي زندگي جاودانه آماده كنيم، چرا كه دنيا با تمام جلوه‌هايش پايان مي‌پذيرد و آنچه كه باقي مي‌ماند فقط خداست.

خاتمي در بخش ديگري از سخنانش ضمن تسليت رحلت داماد مكرم حضرت‌امام (ره)، او را شخصيتي متدين، فرزانه و ولايي خطاب كرد و رحلت وي را به بيت شريف حضرت امام (ره) و همسر و فرزندانش رحلت وي را تسليت گفت.

وي همچنين ارتحال آيت‌الله سيد محمد علي حكيم و دكتر ابوالقاسم گرجي را نيز تسليت گفت.

خطيب نماز جمعه امروز تهران با اشاره به سالگرد تأسيس كميته امداد حضرت امام در 14 اسفند، گفت: بعد از گذشت مدتي از انقلاب، نام برخي از مراكز و نهادها به نام حضرت‌امام (ره) بود كه ايشان فرمودند نام مرا از همه نهادها برداريد و فقط روي كميته امداد باشد چرا كه اين كميته سرا پا خدمت به محرومين است.

*به اينكه مورد نفرت و بغض استكبار باشم، مي‌بالم

وي در ادامه گفت: هفته گذشته اتحاديه اروپا نام 80 نفر از شخصيت‌هاي ايراني را در ليست تحريم قرارداد كه يكي از آن 80 نفر اين طلبه ناچيز هستم؛ بنده به عنوان كمترين خدمتگزار و همراه اين مردم به اينكه مورد نفرت و بغض استكبار باشم، مي‌بالم.

آيت‌الله خاتمي گفت: اين خطبه هفتادمين خطبه بنده است كه مي‌خوانم كه بعد از هر خطبه بنده، رسانه‌هاي استكباري بنده را روحاني تندرو ايراني مي‌خواندند.

وي با بيان اينكه اگر تندروي حركت در مسير اسلام، انقلاب، و ولايت است، من به اين تندروي افتخار مي‌كنم، گفت: اگر من يك خطبه‌اي بخوانم و ببينيم رسانه‌هاي استكباري مرا مورد نقد قرار نداده‌اند، احساس مي‌كنم خطبه‌ام مؤثر نبوده و معتقدم همه اين 80 نفري كه در اين ليست قرار دارند، از اين قبيل هستند.

*در تابستان امسال دو مرتبه درخواست ملاقات سفير انگليس را رد كردم

خطيب نماز جمعه امروز تهران ادامه داد: طي اين يك هفته بسياري از شخصيت‌‌ها ابراز كردند كه اين كاش نام ما هم در ليست اين تحريم بود؛ در تابستان امسال 2 مرتبه سفير منفور انگليس از بنده درخواست ملاقات كرد و بنده به صراحت گفتم اين ملاقات را نمي‌پذيرم و تو دهني به اين مأمور انگليس زدم چرا كه اين درخواست ملاقات تطميع بود و اين تحريم نيز تهديد است، ولي اين كوردلان بدانند فرزندان امام (ره) و اسلام را نمي‌شود را با تطميع خريد و يا با تهديد آنها را ترساند و ما تا آخرين نفس در مسير اسلام و ولايت هستيم و حاضرين جانمان را در اين راه فدا كنيم.

*يك ساعت زندگي كردن در ايران اسلامي را به يك عمر زندگي مرفه در بلاد كفرآلود شما را نمي‌دهم

وي اضافه كرد: خنده‌دارتر نيز اين است كه گفتند اموال اين 80 نفر را در بانك‌هاي خارجي مصادره مي‌كنيم، بنده بايد بگويم كه بنده يك حساب در بانك ملي دارم، حساب سيبا و يك كارت كه شهريه مراجع نظام را در آن واريز مي‌كنند؛ اگر مايليد اينها را مصادره كنيد؛ بنده يك ساعت زندگي كردن در ايران اسلامي را به يك عمر زندگي مرفه در بلاد كفرآلود شما نمي‌دهم.

*ليست 80 نفره تحريم‌شده اتحاديه اروپا 20 ماه در مقابل فتنه ايستادند

آيت‌الله خاتمي همچنين گفت: اين تحريم يك پيام ديگري هم دارد و پيام آن هماهنگي كامل جريان، سران و اصحاب فتنه با دنياي استكبار است چرا كه همه اين 80 نفر در طول اين بيش از 20 ماه در مقابل فتنه 88 ايستاده بودند و اين موضوع مايه افتخار است كه مقابل فتنه بايستند و تحريم شوند.

*تشكر از گزارش جامع و مستند كميته بررسي‌كننده حوادث 25 بهمن مجلس

وي در ادامه از گزارش جامع، مستند و منطقي كميته بررسي‌كننده فتنه و حوادث 25 بهمن‌ماه مجلس تشكر كرد و گفت: مردم كشورمان به سمت شادي فرا رسيدن سال نو مي‌رود و تلويزيون و رسانه‌ها نيز به استقبال عيد مي‌روند و ما معتقديم در مكتب ما هم شادي و هم حزن وجود دارد.

*در شأن يك ملت بزرگي چون ايران نيست كه پاي‌بند به خرافاتي چون چهارشنبه‌سوري باشد

خطيب نماز جمعه امروز تهران گفت: شادي مترادف با غفلت از خدا و گناه نيست و مراقب باشيم به اسم شادي سراغ گناه و معصيت نرويم و شاد باشيم اما حريم خدا را نگه داريم و شادي با خرافات همراه نشود، در شأن يك ملت بزرگ و فرهنگ‌سازي مثل ايران نيست كه پاي‌بند به خرافاتي چون چهارشنبه‌سوري باشد.

*انتقاد از فحاشي و هتاكي به افراد و افراط و تفريط

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لزوم رعايت اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط، گفت: اسلام مكتب اعتدال است و افراط و تفريط را در هيچ حوزه‌اي نمي‌پذيرد.

آيت‌الله خاتمي افزود: در عرصه‌هاي سياسي هم نبايد دچار افراط و تفريط شويم، موضع داشتن و حمايت از ولايت و محكوم كردن فتنه‌گران و روشن‌گري مستدل و مستند خوب و شايسته است اما فحاشي و هتاكي آن هم فحاشي كه حد دارد و اهانت و هتاكي در شأن يك حركت انقلابي نيست و هيچ كس حق ندارد از حدود شرع و قانون تخطي كند.

وي با بيان اينكه نعمت آزادي را بايد پاس بداريم، گفت: نعمت آزادي يعني اينكه فضاي كشور، فضاي آزادي باشد و فضاي پرخاش و فحاشي نباشد چرا كه خداوند راضي نيست.

*انقلاب‌هاي خاورميانه در تداوم انقلاب اسلامي ايران است

خطيب نماز جمعه امروز تهران در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تحولات اخير خاورميانه و خيزش اسلامي برخي از كشورهاي اسلامي، گفت: چند هفته‌اي است كه جهان اسلام همچنان پرخروش است و پيش مي‌رود؛ پيام اين خيزش‌ها روشن است و هر كسي كه كمترين گوش شنوايي داشته باشد، مي‌شنود كه اين خيزش‌ها مي‌گويند اسلام و استقلال و مردم سالاري را مي‌خواهيم.

وي گفت: چند دهه اسلام‌ستيزي و بردگي حاكمان كافي است و مردم كشورهاي منطقه مي‌گويند كه ما مي‌خواهيم مسلمان و آزاد و مسلط به سرنوشت خودمان باشيم و تا آخر نيز ايستاده‌ايم؛ پديده‌اي كه امروز در جهان در حال رخ دادن است، پديده‌اي كاملاً بي‌نظير است و انقلاب‌هاي پياپي و پيوسته تونس، مصر، ليبي، بحرين، يمن و كشورهاي ديگر يكي پس از ديگري فقط متعلق به اين مقطع از زمان است و در تاريخ سابقه ندارد و قطعاً اين سلسله قيام‌ها ريشه در بيداري اسلامي دارد.

آيت‌الله خاتمي با بيان اينكه ما ديگر حاكميت ديكتاتورها را نمي‌پذيريم، گفت: عصر، عصر افول ديكتاتورهاست و استكبار چه بخواهد و چه نخواهد اين واقعيت است كه اين انقلاب‌ها در تداوم انقلاب اسلامي ايران است كه شما مردم شريف ايران اسلامي در 32 سال پيش آفريديد.

*ايران اسلامي امن‌ترين، مقتدرترين و آرام‌ترين كشور منطقه است

وي با تأكيد بر اينكه امروز ايران اسلامي امن‌ترين، مقتدرترين و آرام‌ترين كشور منطقه است، تصريح كرد: استكبار جهاني و سلطه‌گران تلاش دارند به دروغ القاء كنند كه مثلاً در ايران اغتشاش است و با آوردن چند ضد انقلاب به صحنه اين الگو را مشوش نشان دهند؛ سران فتنه در 25 بهمن بيشترين خيانت را به نظام اسلامي و به اين مردم و به اسلاميت و تماميت ارضي انجام دادند و خوراك براي بيگانگان تهيه كردند و اين چنين آب به آسياب دشمنان ريختند.

خطيب نماز جمعه امروز تهران با بيان اينكه در ايران اسلامي نظام مردمي حاكم است و مردم خودشان انتخاب كردند، ابراز داشت: تلاش آمريكا همواره بر اين بوده كه اين عقبه مردمي را بزند و مردم را از انقلاب جدا كنند اما هر چه بيشتر تبليغات كردند، حمايت مردم از اين انقلاب بيشتر شد.

* آنچه ايران اسلامي 32 سال است انجام مي‌دهد، مبارزه با ديكتاتورهاست

وي عنوان كرد: آنچه كه ايران اسلامي 32 سال است انجام مي‌دهد، مبارزه با ديكتاتورهاست و شعار "مرگ بر آمريكا " از زبان اين مردم نيفتاده است و در جريان 20 ماه فتنه اين نظام با پياده نظام ديكتاتورها جنگيد.

به گفته وي، ديكتاتوري اين است كه 40 ميليون رأي‌دهنده در انتخابات شركت كنند اما چون به آنها رأي نداده‌اند، آنها بگويند كه انتخابات باطل است و اين ديكتاتوري است.

آيت‌الله خاتمي گفت: در بيش از 20 ماه نظام تمام تلاشش را براي حمايت از جمهوريت نظام و پاسداري نظام به كار گرفت.

*انتقاد از اقدام قذافي در ليبي و كشتار مردم

وي در بخش پاياني سخنانش به اشاره به اقدام خشونت‌آميز قذافي در ليبي و كشتار مردم، گفت: ما در ليبي شاهد يك ديكتاتوري بي‌سابقه هستيم؛ يك ديكتاتور جلاد در 15 روز هزاران نفر را كشت و مجروحين را به بيمارستان‌ها مي‌برند و در بيمارستان‌ها مي‌كشند، واقعاً او موجود عجيبي است.

خطيب نماز جمعه امروز تهران اضافه كرد: بشريت مشاهده مي‌كند كه مردم ليبي مي‌گويند "نظام بايد سركوب شود و سقوط كند " اما قذافي مي‌گويد "اينها همه از من حمايت مي‌كنند ".

*دخالت نظامي غربي‌ها در ليبي يعني ورود به باتلاقي ديگر

وي بر همين اساس ادامه داد: شنيده شده آمريكا و اتحاديه اروپا مي‌خواهند در ليبي دخالت نظامي داشته باشند، با توجه به اينكه در مصر انقلابي صورت گرفت، آمريكا در پي حفظ جايگاه و پايگاهي بود و دنبال بهانه براي دخالت نظامي مي‌گشت اما با توجه به شناختي كه از مردم منطقه داريم، دخالت نظامي يعني ورود به باتلاقي ديگر و بدانيد مردم انقلابي ليبي روز شما را تبديل به شب سياه خواهند كرد و تودهني ديگري به شما خواهند زد.

*تشريح موانع استجابت دعا در خطبه اول نماز جمعه

آيت‌الله خاتمي در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران نيز قيامت را يوم‌التلاق دانست و گفت: قيامت روز تلاقي است و هر كس با اعمالش ملاقات مي‌كند.

وي همچنين به بيان موانع استجابت دعا پرداخت و معصيت و نافرماني خداوند، وفا نكردن به عهد خدا و خواستن چيزي از خداوند كه با حكمت خداوند سازگار نباشد را از موانع استجابت دعا دانست.

خطيب نماز جمعه امروز تهران از جمله موانع استجابت دعا را گناه عنوان كرد و گفت: چه بسا كسي دعا مي‌كند و دعا به اجابت بسيار بسيار نزديك مي‌شود، اما با گناه، دعا از اجابت مي‌افتد.

آيت‌الله خاتمي همچنين تصريح كرد: گاه دعاها اثر مي‌كند و كارها پيش مي‌رود، اما يك مرتبه با معصيت كردن، دعا مستجاب نمي‌شود و بايد به تقوا نيز توجه داشته باشيم، يعني در همه عرصه‌ها، خدايي عمل كنيم و كسي كه با خدا آشتي باشد، خدا گره‌اش را باز مي‌كند و اگر بخواهيد گره‌ و مشكلاتتان باز شود، بايد حريم خدا را حفظ كنيد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: