با بيان اينكه «اسرائيل ريشه مشكلات خاورميانه است»، صورت گرفت؛
با بيان اينكه «اسرائيل ريشه مشكلات خاورميانه است»، صورت گرفت؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش فارس، «احمد داود اوغلو» در ديدار با خبرنگاران برخي مواضع كشور خود در قبال تحولات منطقه و موضعگيري‌ برخي كشورها مانند آمريكا را بيان كرد.

اوغلو در اين سخنان بشدت به سياست‌هاي آمريكا اعتراض كرد و رژيم صهيونيستي را ريشه همه مشكلات منطقه دانست كه سبب از بين رفتن صلح شده است.

* تركيه با دخالت نظامي خارجي در ليبي بشدت مخالف است

وزير خارجه تركيه با اشاره به تحولات خاورميانه و انقلاب‌هاي مردمي در شمال آفريقا و منطقه خاورميانه گفت: تركيه با هر گونه دخالت نظامي در ليبي مخالف است و نبايد اجازه داد كه داستان عراق در ليبي تكرار شود.

داود اوغلو تصريح كرد: حتي مخالفان در ليبي نيز خواستار دخالت نظامي ناتو (پيمان آتلانتيك شمالي) نيستند و در صورتي كه اشتباه عراق (اشغال عراق توسط آمريكا) تكرار شود، ليبي نيز عملا تجزيه مي‌شود.

وزير خارجه تركيه آنچه در خاورميانه در جريان است، زلزله سياسي با پيامدهاي قوي توصيف كرد و افزود: ليبي مانند تونس و مصر نيست ولي به يمن شباهت دارد. آزادي امت عربي عامل اصلي ثبات در خاورميانه است و اين به سود تركيه است كه دوست ملت‌هاي منطقه باشد و اين احساس را به مردم منطقه ندهد كه قدرتي خارجي است.

* حمله شديد‌اللحن تركيه به آمريكا و مواضع دوگانه واشنگتن

داود اوغلو در ادامه به سياست‌هاي آمريكا حمله شديد‌اللحني كرد و با انتقاد از دوگانگي مواضع آمريكا درباره دموكراسي گفت: واشنگتن انتخابات مصر و عراق را كه ترديدهاي زيادي به همراه داشت، موفق توصيف كرد در حالي كه در قبال ربوده شدن نمايندگان حماس در پارلمان فلسطين كه در انتخاباتي آزاد انتخاب شدند سكوت كرد. غرب دموكراسي در خاورميانه را فراموش كرده است.

وزير خارجه تركيه دوباره به ليبي اشاره كرد و با بيان اينكه روحيه مخالفان بسيار بالاست،‌ تاكيد كرد كه هرگونه دخالت خارجي اين روحيه را از بين مي‌برد. هرگونه دخالت خارجي، مشروعيت جنبش‌هاي مخالف در كشورهاي ديگر را زير سوال مي‌برد. ما خواهان تقسيم ليبي نيستيم كه به طرابلس و بنغازي تقسيم شود. نبايد اينگونه وانمود شود كه وضعيت ليبي، درگيري ميان عرب و غرب است يا شرق و غرب.

وي با اشاره به مخالفت رجب‌طيب اردوغان نخست وزير تركيه با تحريم ليبي گفت كه موضع اردوغان پيش از تصويب تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه ليبي مطرح شد و نبايد اينگونه وانمود شود كه اردوغان با شوراي امنيت مخالفت كرده است.

* سه اصل تركيه در قبال تحولات منطقه
* اسرائيل ام‌المشاكل خاورميانه است

داود اوغلو با بيان اينكه تركيه در قبال تحولات منطقه سه اصل دارد، گفت: اصل اول اين است كه روندي كه آغاز شده، تكميل شود و آن مرحله‌اي طبيعي است كه بايد به صورت مسالمت‌آميز طي شود. به لطف حضور تركيه، برخي نظريه‌ها مبني بر اينكه حذف جنبش‌هاي اسلامي راديكال با حمايت كردن از اين دولت‌ها [قذافي، حسني مبارك و بن علي] ميسر مي‌شود، از بين رفت.

وي افزود: آنان [غربي‌ها] هميشه ديگران را از جنبش‌هاي اسلامي مي‌ترساندند اما نمونه تركيه، در ميدان حاضر شد تا نشان بدهد كه نه تنها اينطور نيست بلكه به‌عكس، تركيه قدرتمندتر و باثبات‌تر شد. حسني مبارك هميشه مي‌گفت كه وي براي خاطر امت [عربي] در قدرت است اما او بر خلاف تركيه هيچ‌گاه صدايش را به حمايت از غزه بلند نكرد.

وزير خارجه تركيه گفت: از زمان آغاز تحولات مصر، به ديپلمات‌هاي خارجي اعلام كرديم كه بايد از سخن گفتن درباره ايران و اسرائيل اجتناب كنند زيرا هر سخني از سران اين دو بر مردم عرب تاثير مي‌گذارد.

اوغلو أم‌المشاكل خاورميانه را رژيم صهيونيستي ذكر كرد و گفت، اصل همه مشكلاتي كه خاورميانه دچار آن است، اسرائيل است. اسرائيل همه راه‌هاي براي رسيدن به صلح را مسدود كرد و آنچه امروز شاهد آن هستيم نتيجه اين است.

اوغلو اصل دوم را درك وضعيت خاص هر كشور و در نظر گرفتن نقطه تحول داخلي آن دانست و گفت كه «تونسبا مصر تفاوت دارد، زيرا مخالفان به زمان نياز دارند بدين معنا كه بر خلاف مصر، در تونس نبايد بسرعت سراغ انتخابات پارلماني رفت.

اصل سوم تركيه به گفته داود اوغلو اين است كه، اولويت تركيه، حفظ منافع تركيه است و در مقدمه آن حفظ سلامت اتباع تركيه. تركيه موفق شد 26 هزار تبعه خود را از ليبي خارج كند. كشورهايي مانند انگليس و استراليا سفارت‌خانه‌هاي خود را بستند و اختيارات خود را به تركيه دادند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: