گزارش فارس از همايش سرداران شهيد مهدي و حميد باكري؛
گزارش فارس از همايش سرداران شهيد مهدي و حميد باكري؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»،‌ همايش بزرگداشت سرداران شهيد «مهدي و حميد باكري» فرماندهان لشكر 31 عاشورا شب گذشته با حضور سران لشگري و كشوري و بيش از 6 هزار نفر مردم تهران و خانواده معظم شهدا و ايثارگران در تالار بزرگ كشور برگزار شد.

*هيچ جنگي مانند دفاع مقدس به حاثه كربلا شبيه نبوده است

سرلشگر قاسم سليماني طي سخناني در اين همايش اظهار داشت: تنها با ذكر خاطرات از شهيدان باكري نمي‌توان اداي مطلب را به‌جا آورد؛ اين سرداران شهيد لشكر 31 عاشورا و رزمندگان آن از يادگاران دفاع مقدس ما هستند.
وي در ادامه افزود: از سال 61 هجري و حادثه كربلا خيلي از جنگ‌ها در تاريخ اسلام اتفاق افتاده است و هيچ جنگي به اندازه دافع مقدس از عاشورا متأثر نبوده است؛ جنگ تحميلي داراي ابعاد گسترده‌اي است كه شبيه‌ترين حادثه به كربلا و تجلي‌گاه جلوه‌هاي اخلاقي و ايثارگري بود و مي‌توان مديريت آن را نيز به حادثه كربلا تشبيه كرد.
وي، جنگ ايران و عراق را از عجايب تاريخ دانست و گفت: طول دوران جنگ تحميلي و تمام سطوح آن سراسر درس است؛ يك جنگ هشت‌ساله و گسترده‌ كه تمام رزمندگان آن به صورت داوطلبانه در آن حضور يافته‌اند و كسي به نام سردار و سرهنگ وجود نداشت و تنها واژه‌اي كه به كار مي‌رفت «برادر» بود.
سرلشگر سليماني با اشاره به اينكه دشمن بعثي در طول جنگ به تعداد زيادي از سران لشكري خود مدال اهداء مي‌كرد، گفت: عراقي‌ها با تشويق يا حتي اعدام نيروهايشان در طول جنگ، آنها را مورد تشويق يا تنبيه قرار مي‌دادند؛ اما امام خميني(ره) در طول هشت سال دفاع مقدس، كسي را مورد تشويق قرار نداد و حتي در آزادسازي خرمشهر فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد كرد» و درحقيقت دين اسلام را محور قرار دادند؛ اين انديشه ايشان، نقش اساسي در جنگ داشت.
اين فرمانده دوران دفاع مقدس با بيان خاطره‌اي يادآور شد: زماني كه در سقز بودم، به دليل اجرا نشدن عمليات به جنوب آمدم؛ جواني را به من معرفي كردند كه بعد از مدتي متوجه شدم، نماز شب مي‌خواند؛ اين در حالي بود كه هنوز مكلف به نماز واجب، نشده بود؛ وقتي علت را از او جويا شدم، گفت: «مي‌خواهم لذت نافله شب را بچشم و بعد شهيد بشوم».
وي با بيان اينكه رشادت‌هاي جوانان اسير ما، هيچگاه فراموش نخواهد شد، اظهار داشت: همانگونه كه يك جوان اسير در پاسخ خبرنگار بي‌حجابي گفت «اي زن به تو از فاطمه اين‌گونه خطاب است؛ ارزنده‌ترين زينت زن حفظ حجاب است»؛ او با بيان اين جمله هم حضرت فاطمه (س) را معرفي كرد و هم امر به معروف انجام داد و با اين اقدام خود چه زيبا رفتار ياران پيامبر (ص) را در حبشه از خود نشان داد كه به دفاع از دين خود پرداختند.
سرلشگر سليماني با ذكر خاطره ديگري از يك آزاده‌ كرماني اظهار داشت: شاهسوندي، آزاده‌اي از كرمان بود؛ در اسارتگاه تكريت با آزار و اذيت از او مي‌خواهند كه به امام خميني(ره) توهين كند و مي‌خواستند از فيلم بگيرند تا اين توهين‌ها را در رسانه‌هاي خود پخش كنند، اما اين آزاده بزرگوار از اين كار امتناع مي‌كند؛ به همين دليل بعثي‌ها او را داخل حوض آب سرد انداختند و بعد هزار ضربه شلاق به كف پايش زدند؛ اما اين دلاور باز هم حاضر به توهين به امام خميني(ره) نشد.
وي در ادامه با بيان خاطره‌اي از گروه شناسايي عمليات، گفت: در عمليات والفجر 8، 2 تا از بچه‌هاي اطلاعات به نام حسين صادقي و اكبر موسايي به منظور انجام عمليات شناسايي به خط دشمن رفتند؛ اما پس از يك‌شبانه‌روز برنگشتندكه براي ما بسيار نگران‌كننده بود؛ چرا كه اگر آنها زنده به دست دشمن مي‌افتادند، چه بسا ممكن بود عمليات لو رود. در اين هنگام حسين يوسف‌‌الهي كه يك رزمنده نوجوان بود، به من گفت «حسين صادقي فردا و اكبر موسايي هم ساعت 2 امروز مي‌رسند».
وي ادامه داد: سخن اين نوجوان بسيجي براي من جاي تعجب داشت؛ درست همان روز، پيكر اكبر موسايي ساعت 2 در كنار سنگر اطلاعات پيدا شد و روز بعد هم پيكر حسين صادقي با امواج آب به كنار سنگر اطلاعات آمد.
سرلشگر سليماني يادآور شد: در يكي از عمليات‌ها، وقتي از خط برمي‌گشتم يك پيرمرد 90 ساله زابلي به نام «امام‌دوست» را مشاهده كردم كه در كنار گردان حركت مي‌كرد و چاووشي مي‌خواند؛ زماني كه علت حضورش در جبهه را پرسيدم، گفت «مگر من براي تو آمده‌ام كه مي‌خواهي مرا برگرداني»؛ اين پيرمرد دلاور در همان عمليات دست راستش را تقديم اسلام كرد و فرزندش هم به شهادت رسيد. بنابراين گزاف نيست كه دفاع مقدس را شبيه‌ترين رويداد به كربلا بخوانيم.
سرلشگر سليماني در ادامه خاطرنشان كرد: دفاع مقدس ما داراي فضايي معنوي و الهي بود كه از الطاف خفيه الهي به شمار مي‌رفت؛ اكنون معارف اساسي كه در كشور به ظهور رسيده است و در جامعه همچنان معنويت بخشي مي‌كند، به دليل تأثيرپذيري از فرهنگ مبنايي دفاع مقاس است.

*امروز شاهد ظهور سخنان امام خميني(ره) در سطح دنيا هستيم

اين فرمانده دفاع مقدس اظهار داشت: چفيه كه در دوران دفاع مقدس كاربردهاي متعددي داشت، امروز وقتي مقام معظم رهبري آن را بر دوش خود انداخته‌اند، در حقيقت آن عقيده را كه اين چفيه متعلق به قشر بزرگي در جامعه است را رشد دادند.
وي با اشاره به گذشت 20 سال از جنگ تحميلي، گفت: برگزاري چنين همايش‌هايي كه مردم به طور خودجوش در آن شركت مي‌كنند، نشان دهنده آن است كه جنگ ما ابدي است؛‌ به طوري كه مي‌توان شاهد ظهور سخنان حضرت امام خميني(ره) درباره تغييرات دنياي امروز در سطح جهان بود.

*حركت حزب‌الله لبنان متأثر از دفاع مقدس است

وي، حزب‌الله لبنان را متأثر از دفاع مقدس دانست و خاطرنشان كرد: تمام نمادهاي دنيا در گذشته با الگويي از حركت‌هاي ناسيوناليستي،‌ ماركسيستي، ليبرالي يا افرادي همچون لنين و چه‌گوارا بود؛ اما اكنون اين معادله تفاوت كرده و پرچم ما با كلمات «الله اكبر» موجب تحولات گسترده‌اي در منطقه شده است؛ به راستي كه حزب‌الله لبنان زاييده اين حركت است كه به طور يقين از شهدايي همچون باكري و خرازي متأثر شده‌اند.
همرزم شهيدان باكري تحولات جاري كشورهاي عربي را به دليل تأثيرپذيري از انقلاب اسلامي برشمرد و يادآور شد: مديريت، معنويت، فضاي معنوي جامعه و نسل جوان ما متأثر از دفاع مقدس است و اين صحنه نزديك‌ترين صحنه به صدر اسلام و عاشورا است.

*شهيد مهدي باكري «سلمان جنگ» بود

اين فرمانده دفاع مقدس، شهيد مهدي باكري را «سلمان جنگ» ناميد و گفت: سردار شهيد مهدي باكري از قله‌هاي رفيع دفاع مقدس ما بود كه در كنار مجيد بقايي، حسين خرازي، حميد باكري و حسن باقري قرار گرفت. در تاريخ مي‌توان ثابت كرد كه شهيدي همانند مهدي و حميد باكري وجود ندارد كه در مديريت، معنويت، ايثار و شهادت برجسته بودند.
وي در توصيف سردار حميد باكري، گفت: ادب و اخلاص حميد باكري آنقدر بالا بود كه خودش را در شعاع نور برادرش گم كرده بود و هميشه لفظ «آقامهدي» را به‌كار مي‌برد و بعد از شناسايي عمليات، حميد به برادرش مي‌گفت «نمي‌شود؛‌اما اگر شما مي‌گوييد، عمل مي‌كنيم و مي‌شود» و هميشه طوري عمل مي‌كرد كه كسي فكر نكند او برادر مهدي باكري است؛ جاي تعجب است كه هر دو مفقود شده‌اند و تاكنون پيدا نشده‌اند و اين مسئله داراي حكمت الهي است.
سرلشگر سليماني در ادامه عنوان كرد: زماني كه خبر شهادت حميد باكري را به حاج مهدي دادند، گفت «اگر پيكر همه شهدا را توانستيد برگردانيد، برادر مرا هم بياوريد؛ چون او همانند ساير رزمندگان است».
اين فرمانده دفاع مقدس با اشاره به اينكه تمامي حركات و آداب سردار مهدي باكري در ميان لشكر الگوبرداري مي‌شد، گفت: ساير رزمندگان مانند حاج‌مهدي، لباس مي‌پوشيدند و عبادت مي‌كردند و اين سلوك عرفاني، رمز موفقيت نيروها بود و زماني كه در خط مقدم جبهه به او دستور داده شد كه برگردد، گفت «بچه‌ها را تنها نمي‌گذارم» و تا آخرين فشنگ اسلحه، مبارزه كرد و به شهادت رسيد.

*پايه انسجام كشور تبعيت از ولايت فقيه است

وي در پايان با بررسي جنگ‌هاي صليبي‌ گفت: تا سال 1917 مسلمان‌ها داراي حكومت بودند؛ چه بسا زماني بني‌اميه، بني‌عباس يا عثماني‌ها حكومت كردند اما پس از فروپاشي عثماني‌ها مي‌توان گفت هيچ كشور مسلماني باقي نماند، مگر اينكه استعمار در آن داراي نقش بود؛ و اكنون تنها كشوري كه بيش از 70 سال با تلاش‌هاي امام خميني(ره) توانست از زير قدرت صليبي‌ها بيرون بيايد، ايران اسلامي است.
سرلشگر سليماني با بيان اينكه پيامبراكرم (ص) قرآن و عترت را در جامعه به يادگار گذاشته‌اند، خاطرنشان كرد: امام خميني(ره) با تشكيل جمهوري اسلامي در مصداق قرآني و ولايت فقيه در مصداق عترت، به اين دواصل رسول‌ خدا (ص) عموميت دادند و امروز بايد انسجام كشورمان را بر پايه تبعيت از ولايت‌فقيه حفظ كنيم.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: