مخبر دزفولي در مجمع دبيران استاني كانون دانشگاهيان خبر داد:
مخبر دزفولي در مجمع دبيران استاني كانون دانشگاهيان خبر داد:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، محمدرضا مخبردزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مجمع دبيران استاني كانون دانشگاهيان ايران اسلامي كه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، با تشريح برخي دلايل لزوم گردهمايي نخبگان جامعه در عرصه‌هاي مختلف اظهار داشت: در اين زمينه تنها بحث هم فكري سياسي و عقيدتي مطرح نيست.

وي با اشاره به تحولات اخير منطقه افزود: اين مسئله بايد با توجه به نامگذاري دهه پيش رو با عنوان دهه "پيشرفت و عدالت " و همچنين توجه به اتفاقات بعد از انتخابات رياست جمهوري مورد بررسي دقيق قرار گيرد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي زمان آگاهي را مهمترين دليل جمع شدن نيروهاي همفكر در عرصه‌هاي مختلف خواند و گفت: اين زمان آگاهي موجب مي‌شود كه بتوانيم وظايف خود در هر مقطع حساس را به خوبي انجام دهيم، يعني تاكنون مشاهده كرده‌ايم كه برخي از نخبگان جامعه زمان آگاهي لازم را نداشته و به همين دليل درك درستي از حوادث پيراموني خود به دست نياورده‌اند.

مخبردزفولي عدم وجود زمان آگاهي مناسب را يكي از مهمترين دلايل افول تشكل‌هاي سياسي مختلف در كشور دانست و تصريح كرد: در كنار رهبري عالمانه و واقع‌بينانه مقام معظم رهبري، همين زمان آگاهي بود كه منجر به ناكامي دشمن در حوادث سال قبل شد.

وي با تأكيد بر لزوم آگاهي بخشي در كنار توجه به عنصر زمان اضافه كرد: همانطور كه رهبر معظم انقلاب اشاره كردند حادثه سال قبل از چندين سال پيش طرح ريزي شده بود كه به نظر بنده مي‌خواستند با شكل دادن اين وقايع در كشور، مانع از اتفاقات اخير جهان و منطقه خاورميانه شوند.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همين زمينه خاطرنشان كرد: شروع بيداري اسلامي در جهان با ظهور امام خميني و انقلاب اسلامي ايران بوده است كه اكنون با تدبير رهبر معظم انقلاب به اين سازماندهي جهاني مي‌رسد و نمي‌توان به راحتي در مقابل آن ايستاد.

مخبردزفولي تحولات اخير منطقه را يك پيروزي بزرگ براي اسلام خواند و با بيان اينكه توانسته‌ايم جنگ نرم دشمن را به خودش برگردانيم، اظهار داشت: گفتمان امام خميني(ره)، جنگ نرم با غرب بود كه به مقابله نرم‌افزاري با غرب پرداخت و بعد از ايشان نيز مقام معظم رهبري همين روند را ادامه دادند، بنابراين لازم است كه در اين شرايط داشته‌هاي خود را پيدا كرده، تقويت كنيم و بر اساس آن وظايف خود در دهه چهارم را بشناسيم.

وي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به توجه ويژه امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب به حوزه علم و فرهنگ گفت: تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي از همان ابتداي كار با انتقادات و حملات مختلفي مواجه بود اما در طول 30سال اخير 3 مرحله مختلف را پشت سر گذاشته‌ايم كه منجر به موفقيت‌هاي اخير كشور در حوزه علم و فناوري شده است.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه در دهه اول انقلاب تنها 28 دانشگاه در كشور داشتيم كه اكنون به حدود 200 دانشگاه، 300 مركز دانشگاه آزاد و 400 مركز پژوهشي افزايش يافته است، يادآور شد: اكنون مراكز آموزش عالي و پژوهشي كشور به بيش از 2هزار مركز رسيده است كه توجه به اين اعداد و ارقام خبر از يك تحول بزرگ در اين حوزه مي‌هد.

مخبردزفولي با بيان اينكه اكنون بيش از 20 پارك علم و فناوري در كشور فعال است، اضافه كرد: كساني كه تمام توجهشان به مقالات ISI‌ است بدانند كه در اول انقلاب تنها 398 مقاله ISI‌داشتيم كه در پايان سال 2010 اين تعداد به بيش از 20هزار مقاله نمايه شده بين‌المللي افزايش يافته است.

وي با اشاره به افزايش جمعيت دانشجويي كشور از 170 هزار دانشجو در ابتداي انقلاب به حدود 4ميليون دانشجو در سال جاري، اظهار داشت: پيشرفت‌هاي علم و فناوري كشور در سال‌هاي اخير بسيار چشمگير بوده است كه مهمترين نمونه‌هاي آن را در هوافضا و فناوري هسته‌اي مشاهده مي‌كنيم و همه اين موارد حاصل انقلاب اسلامي و تدبير امام و رهبري است.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه بيش از 95 درصد ساختارهاي موجود كشور در حوزه علم و فناوري حاصل كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، افزود: با فراهم شدن اين ساختارها مقام معظم رهبري از حدود 10 سال پيش بحث جنبش نرم افزاري را مطرح كردند.

مخبردزفولي همچنين گفت: اكنون به استناد غربي‌ها در 7 گرايش علمي رتبه اول منطقه را داريم و اگر همين روند ادامه يابد، پيش از سال 1404 به برنامه‌هاي چشم‌انداز 20ساله مي‌رسيم، اما بر اساس نقشه جامع علمي كشور بايد رتبه اول جهان اسلام را كسب كرده و در چند گرايش علمي نيز از كشورهاي برجسته جهان باشيم.

وي با بيان اينكه نقشه جامع علمي كشور با كارشناسي بيش از دو هزار نفر و مشاركت 700 مركز علمي به تصويب رسيده است، يادآور شد: گام بعدي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايجاد تحول در نظام آموزشي كشور است كه اين مسئله از 2 هفته قبل آغاز شده است و در كنار آن پروژه مهندسي فرهنگي نيز آماده بررسي در شورا است.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همين زمينه خاطرنشان كرد: پروژه تحول نظام آموزشي كشور بايد تا پايان سال به اتمام برسد و در سال 90 نيز پروژه مهندسي فرهنگي را كه تمام مطالعات آن به انجام رسيده است، بررسي و تصويب خواهيم كرد.

مخبردزفولي در پايان به موضوع اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد و گفت: اين مسئله يك مسير طولاني را طي كرد و آخرين اصلاحات نيز در اين اساسنامه انجام شد كه اميدواريم در هفته آينده تركيب هيئت امناي اين دانشگاه نيز به تصويب برسد، تا پيشنهاد رئيس جديد دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شود.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: