لاريجاني در جشنواره پايداري ملي و پدافند غيرعامل:
لاريجاني در جشنواره پايداري ملي و پدافند غيرعامل:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي كه صبح امروز يكشنبه در دومين جشنواره پايداري ملي و پدافند غيرعامل با رويكرد فني - مهندسي سخن مي‌گفت، ضمن تبريك ميلاد حضرت امام حسن عسگري (ع) اظهار داشت: پدافند غيرعامل يك موضوع پراهميت در حيات بشري است و حيات امروز ما اگر بخواهد روي يك آرامش معقول تعريف شود، يك بخش آن به پدافند غيرعامل مربوط مي‌شود.

وي افزود: امروز جنس تهديدات تغيير كرده و به همين دليل مقوله پدافند غيرعامل اهميت بيشتري يافته است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه پدافند غيرعامل در اين چرخه تغييراتي پيدا كرده است، گفت: اگر بخواهيم ميزان اهميت پدافند غيرعامل در زندگي امروز را تعريف كنيم، يك جايگاه حساس در امنيت كشورها دارد و ‌نكته مهم آن، ‌همانطور كه در سياست‌هاي كلي نيز آمده، دقت در سياست بازدارندگي اين موضوع است.

لاريجاني ادامه داد: بايد به مقوله پدافند غيرعامل توجه كنيم كه سرمايه‌گذاري در اين بخش مي‌تواند تهديدات را كاهش دهد.

وي با تأكيد بر اينكه در چند سال گذشته پدافند غيرعامل جايگاه خودش را پيدا كرده است، تصريح كرد: بايد چرخه پدافند غيرعامل را به دقت تعريف كنيم كه البته اين چرخه ابتدا از تهديد و توجه به تهديدات آغاز مي‌شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: البته اين بخش از تحقيقات عام و عمومي است و براي همه كشورها وجود دارد و همه كشورها درگير اين تهديدات هستند اما برخي نيز جنبه اختصاصي دارد كه در برخي جهات كشورمان با آن مواجه است.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: گاهي در ادبيات سياسي مي‌گويند اگر كشورها به يك پيشرفتي برسند،‌ تهديدات كم مي‌شود اما ‌بايد به طور طبيعي به وضعيت تهديدات در دنياي امروز توجه كنيم كه تقريبا امروز بدترين شرايط تهديدات براي بشريت توسط ابرقدرت‌ها خلق شده است.

وي ‌اضافه كرد: گاهي سران برخي كشورها سخن از خلع سلاح هسته‌اي يا شيميايي يا ميكروبي به ميان مي‌آورند كه ‌‌همه اين سخنان يك ژست بين‌المللي سياسي است كه راجع به خلع سلاح هسته‌اي و شيميايي صحبت مي‌كنند اما گام‌ها در اين زمينه بسيار سست است كه در برخي شرايط حالت سرگرمي دارند.

رئيس مجلس بر اين اساس يادآور شد: برخي تهديدات نيز بر حسب شرايط به وجود مي‌آيند، البته تهديدات جمهوري اسلامي ايران در شرايط فعلي خيلي كمتر از گذشته بوده و ممكن است ‌با نعره‌هاي سياسي در عرصه بين‌المللي مواجه باشيم اما وزن و جايگاه و نوع رفتار سياسي جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد كه با ملت‌ها صداقت دارد و اين موضوع به طور طبيعي خصوصيت الهام‌بخشي كشور ما را به ساير كشورها تسريع داده است، البته اين موضوع به نوعي براي برخي كشورها مزاحمت ايجاد كرده است.

‌لاريجاني در ادامه تصريح كرد: ايران براي برخي ديكتاتورهاي كوچك منطقه كه فقط ياد گرفتند به ملل خودشان ظلم كنند نيز مزاحمت ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: بعد از جنگ تحميلي نتوانستيم مراودات دوستانه خودمان را به خاطر دشمني‌هايي كه وجود داشت و ما ‌هم به آن واقف بوديم،‌تحت‌الشعاع قرار دهيم، اما شاهد بوديم كه برخي كشورهاي عربي كنار غربي‌ها مي‌ايستادند و نوك پيكان خودشان را به سمت ايران مي‌گرفتند.

رئيس قوه مقننه با اشاره به اسناد "ويكي ليكس " گفت: اين اسناد نيز نشان مي‌دهد كه چگونه كشورهاي عربي به كنار غربي‌ها رفتند و حتي آنها را عليه ايران تحريك مي‌كردند.

لاريجاني اضافه كرد: امروز ايران در شرايط و وضعيت تثبيتي قرار گرفته و آنها نمي‌توانند با ايران رفتار مخاطره‌آميزي داشته باشند.

وي با اشاره به تحولات اخير منطقه و خاورميانه ‌گفت: خيلي از كشورهاي غربي در برخورد با تحولات اخير منطقه به صورت دوگانه رفتار كردند و حتي در قضيه ليبي نيز دوگانه رفتار كردند و هر اقدامي كه مي‌كنند، تنها در جهت منافع خودشان است تا بتوانند در آينده از آن استفاده كنند.

رئيس مجلس در ادامه سخنانش گفت: در موضوع مهم تحولات اخير منطقه‌، ايران از اراده ملت‌ها حمايت كرد و آن‌را پنهان نكرد چرا‌كه ما اراده ملت‌ها را حق و حقوق آنها مي‌دانيم و ‌هر ملتي حق دارد سرنوشت خودش را با اراده خود تعيين كند.

"دوران رفتارهاي تحكم‌آميز آمريكا پايان يافته و ما نخواستيم مانند برخي كشورها در خصوص تحولات اخير منطقه به صورت دوگانه رفتار كنيم ".

لاريجاني با اشاره به اظهارات اخير كلينتون كه گفته بود ما بايد به كشورهايي كه در آنها قيام‌هايي اتفاق افتاده، كمك كنيم، گفت: مردم اين كشورها مي‌گويند ما نمي‌خواهيم آمريكا نقش مديريتي و رهبري در خصوص انقلاب ما داشته باشد كه اين موضوع نشان‌دهنده عمق قيام‌ها و اصالت انقلاب ملت‌ها است كه نمي‌خواهند زير يوغ آمريكا باشند.

وي همچنين گفت: بنده ضمن اينكه تهديدات عليه كشورمان را مهم مي‌دانم اما اگر منحني تهديدات ايران را ترسيم كنيم، اين منحني رو به صعود نيست كه اين موضوع به خاطر استقامت و پايداري ملت ايران پاي آرمان‌هاي انقلاب و نظام است كه اين مسير بايد پيگيري شود.

رئيس قوه مقننه با بيان اينكه براي موضوع پدافند غيرعامل بايد الزامات مختلف براي شرايط مختلف ترسيم شود، اضافه كرد: نوع شهرسازي در ايران به گونه‌اي است كه سوانحي مانند زلزله مي‌تواند مشكلاتي را ‌ايجاد كند كه در اين خصوص بايد مقررات مهندسي براي ساخت و سازها و شهرداري‌ها ‌تعيين شود كه اين موضوع امر مهمي است.

لاريجاني با اشاره به ساخت و ساز مسكن مهر در كشورمان‌ گفت: مسكن مهر معمولا در خارج از شهرها يا اراضي متصل به شهرها در حال انجام است كه اين موضوع به خاطر دسترسي راحت در انتخاب اين زمين‌ها است كه خودش البته مشكلات ديگري دارد.

وي همچنين گفت: بايد به معطوف كردن اراده مردم به موضوع پدافند غيرعامل توجه كنيم تا بتوانيم اقدامات درست و متناسبي در اين زمينه داشته باشيم و بايد اين تبديل به باور ملي شود و مردم بپذيرند كه پدافند غيرعامل مقوله حساس حيات زندگي ماست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنانش با تأكيد بر اينكه بايد پدافند غيرعامل تبديل به فرهنگ عام شود، تصريح كرد: هر فردي كه مي‌خواهد ساختماني بسازد، بايد بداند كه پدافند غيرعامل موضوع مهمي است و بايد به آن توجه شود.

‌لاريجاني در خاتمه گفت: بودجه پدافند غيرعامل در لايحه بودجه 90 بايد ‌مورد توجه قرار گيرد و بايد تلاش كنيم كه پدافند غيرعامل جايگاه خودش را در لايحه بودجه 90 به دست آورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: