سفير ژاپن در گفت‌وگو با فارس خبر داد
سفير ژاپن در گفت‌وگو با فارس خبر داد
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

كين‌ايچي كومانو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: متاسفانه بر اثر زلزله و سونامي بسيار عظيم در ژاپن، نشت در نيروگاه اتمي شماره يك فوكوشيما گزارش شده است اما مسئولان ژاپن در تلاش هستند تا اين نشتي منجر به حادثه بسيار وخيم و بزرگ سال‌ها قبل كه در نيروگاه اتمي چرنوبيل صورت پذيرفت رخ ندهد.

وي با اشاره به اينكه خود از طريق دخترش در جريان خبر زلزله و سونامي بزرگ ژاپن قرار گرفت، افزود: اطلاع‌رساني رسانه‌هاي خبري ايران در اين زمينه بسيار سريع بوده است و خود نيز در طي چند روز اخير با همدردي مسئولان و مردم ايران مواجه شده است كه بسيار تحت تاثير قرار گرفته است.

كومانو با بيان اينكه 85 سال قبل نيز در ژاپن زلزله بزرگي رخ داده بود كه در حدود 10 هزار نفر كشته شده بودند، گفت: 15 سال قبل نيز زلزله بزرگي در كشور ژاپن رخ داد كه در مجموع بيش از 6 هزار نفر كشته شدند. اين حوادث نشان مي‌دهد ژاپن از نظر حوادث بزرگ زلزله و سونامي تجربه و سابقه بسياري دارد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر دو نيروگاه اتمي در شهرهاي ژاپن دچار حادثه سونامي قرار گرفته‌اند و نشت راديو اكتيو به صورت بسيار كم در يكي از اين نيروگاه‌هاي اتمي (فوكوشيما) رخ داده است ولي مسئولان ژاپن تلاش مي‌كنند تا حادثه بزرگ و فاجعه‌انگيز نيروگاه اتمي چرنوبيل در ژاپن رخ ندهد.

كومانو بيان داشت: هم اكنون مسئولان نيروگاه اتمي فوكوشيما در تلاش هستند تا با خنك كردن ظرف مخصوص اين نيروگاه به وسيله آب دريا از انفجار ديگر و نشت بيشتر راديواكتيو جلوگيري كنند.

وي در پاسخ به اين پرسش فارس كه كشور ژاپن در حال حاضر به خصوص با وجود آمارهاي بسيار كشته، مجروح و مفقودين به چه چيزهايي نياز مبرم دارد گفت: در حال حاضر عمليات جست‌وجو و نجات در مناطق آسيب‌ديده پايان يافته است و ما نيز منتظر استمداد مقامات بلندپايه كشورمان هستيم ولي مواد خوراكي بيشترين نياز به حساب مي‌آيد.

كومانو در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت ساخت و سازها در كشور ژاپن در مقايسه با ايران به چه صورت است، افزود: به واقع ساخت و سازها در كشور ژاپن بسيار مهم و با سختگيري بسياري در اجازه مجوزهاي ساخت صورت مي‌پذيرد اما متاسفانه در ايران اين فرآيندها با كم‌توجهي مواجه شده است و در حال حاضر اگر ژاپن دچار مشكل عظيمي شده است به دليل سونامي بزرگي است كه بر اثر موج‌هاي 10 متري در سواحل و گسترش به سرزمين‌هاي مشرف به دريا بوده است و مردم كمتر از زلزله دچار مشكل شده‌اند.

وي تصريح كرد: در حال حاضر تعداد كشته‌ها و مفقوداني كه به طور رسمي از طرف دولت ژاپن اعلام شده است بالغ بر يك هزار نفر است و تعداد مفقودان نيز نزديك به همين آمار است ولي اين آمارها هر لحظه امكان دارد افزايش يابد.

كومانو در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين مطلب درست است كه به مردم ژاپن به دليل نشت يد راديواكتيو، يد خوراكي مي‌دهند، گفت: من از اين مطلب بي‌‌خبر هستم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در ژاپن سيستمي وجود دارد كه چند ثانيه قبل از زلزله به مردم اعلام خطر شود يا اينكه سيستمي وجود دارد كه افراد حادثه ديده بتوانند به خانواده‌هاي خود اطلاع دهند كه در چه موقعيتي هستند، افزود: چنين سيستم‌هايي با توجه به سكونت خودم كه سال‌ها در ژاپن زندگي كرده‌ام مشاهده نكرده‌ام زيرا هنوز علم دنيا در زمينه اطلاع‌رساني زلزله به افراد به حدي نرسيده است كه بتواند به مردم قبل از رخ دادن زلزله اطلاع‌رساني كند ولي كارهاي پيشگيرانه و خوبي در ژاپن در اين زمينه صورت پذيرفته است.

وي گفت: در زمينه سوال شما مبني بر وجود سيستمي كه افراد درمانده بتوانند در زمان حوادث به نزديكان خود اطلاع‌رساني كنند نيز به جز تلفن همراه و برخي سيستم‌هاي مخابراتي سيستم خاصي را بنده اطلاع ندارم.

كومانو در پاسخ به چگونگي آموزش و برنامه پيشگيرانه ژاپني‌ها براي مقابله با حوادثي از جمله زلزله گفت: تمام افراد ژاپني در دوران كودكي، نوجواني و جواني و حتي بزرگسالي آموزش‌هاي خاص مقابله با حوادثي از جمله زلزله را فرا مي‌گيرند و حتي هميشه در منازل ژاپني‌ها مواد خوراكي اضطراري وجود دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در ژاپن روزانه زلزله رخ مي‌دهد، اظهار داشت: خير به اين صورتي كه مي‌گويند به طور مثال در توكيو روزانه زلزله رخ مي‌دهد صحيح نيست بلكه ژاپن نيز مانند ايران به دليل قرار گرفتن بر روي كمربند زلزله به صورت هفته‌اي امكان دارد چندين مرتبه زلزله در ژاپن رخ دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: