گفت‌وگوي فارس با كارگردان يوناني معترض به هاليوود؛
گفت‌وگوي فارس با كارگردان يوناني معترض به هاليوود؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

كاترينا پالئو؛ دكتراي تاريخ از دانشگاه آكسفورد و كارگردان يوناني است كه در جشنواره فيلم فجر سال 1389 با ارائه سخنراني در خصوص "مكتب هاليوود؛ جنگ و تروريسم " مورد تقدير جواد شمقدري؛ معاون امور سينمايي وزير ارشاد قرار گرفت.

پالئو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اهدافش از ارائه مقاله‌اي در اعتراض به هاليوود گفت: بنده يكي از سخنرانان جشنواره فيلم فجر امسال در ايران بودم كه مقاله‌اي تحت عنوان مكتب هاليوود، جنگ و تروريسم ارائه دادم. هدف از ارائه اين مطلب اين بود كه به جامعه هنري يك ايده جديد داده باشم چون اين يك نياز است كه اين كار انجام شود و جواب اين ايده اين است كه با هنر قوي ايران و يونان بتوانيم اين مسئله را بهبود ببخشيم و در مقابل ايده و مكتبي چون هاليووديسم بايستيم.

وي ادامه داد: من براي ايران احترام بسياري قائلم و در نظر دارم كه در سايت مؤسسه شخصي خودم در يونان (مركز فرهنگي آركديا)، صفحه مخصوص ايران را راه‌اندازي كنم مي‌خواهم هنر و فرهنگ ايران را در اين بخش از سايت مورد بررسي قرار دهم و طي 2 ماه آينده از كارگردان‌هاي آنها دعوت كنم تا در يك نمايشگاهي در يونان حضور يافته و فيلم‌هايشان به نمايش درآيد.

اين كارگردان يوناني در ادامه تأكيد كرد: البته اميدوارم اين ارتباط دو سويه باشد و ما نيز در ايران هنر و فيلم‌هايمان را به نمايش بگذاريم.

ايران محكم مي‌تواند در مقابل هنر منسوخ هاليوود "نه " بگويد
-----------------------------------------------------------------------

پالئو در پاسخ به اين پرسش كه هاليوود در مقابل ايران به دنبال چه هدفي است؟ گفت: ايران كشور بزرگي است و تاريخ چندين هزار ساله دارد و در عرصه بين‌المللي داراي شناسنامه قوي است. ايران قدرتي است كه خيلي محكم مي‌تواند به هنر منسوخ هاليوود "نه " بگويد و تمام اينها در مقابل آن‌چيزي است كه هاليوود به دنبال آن است.

وي در ادامه تصريح كرد: هاليوود به عنوان يك سلاح تجاوز فرهنگي به حساب مي‌آيد. به عقيده بنده، فكر مي‌كنم كه آمريكا هنوز نتوانسته باشد درك كند انقلاب بزرگي در ايران توسط امام خميني كبير انجام شده است.

اين كارگردان يوناني در پاسخ به اينكه صريحاً عنوان كنيد كه هاليوود مي‌خواهد چه چهره‌اي از ايران را معرفي كند؟ گفت: در زمان جنگ سرد، روسيه به عنوان دشمن اصلي آمريكا محسوب مي‌شد اما الان ايران در اين جايگاه در نقطه مقابل آمريكا قرار دارد.

پالئو ادامه داد: هاليووديسم مي‌خواهد نظر جامعه بين‌المللي را عليه ايران شكل دهد چون ايران به صورت كاملا واضح به آمريكا مي‌گويد "نه " و در مقابلش مي‌ايستد و ايران در عرصه بين‌المللي به صورت شفاف صحبت مي‌كند.

وي افزود: هنوز هم از نظر مذهب مي‌توانم بگويم كه ايران مذهب قوي دارد مذهب تشيع بسيار قوي است و همه اين ويژگي‌ها جمع مي‌شود تا به ايالات متحده آمريكا همان پاسخ "نه " را بدهد، پاسخي كه ملت ايران مي‌دهد براي آمريكا بسيار سنگين و غيرقابل تحمل است.

مخاطبان سريال 24 بايد فقط روانپزشكان باشند
----------------------------------------------------------

اين كارگردان يوناني درباره سريال 24 نيز گفت: فقط مي‌‌توانم بگويم كه مردم عادي نبايد اين فيلم را ببينند و فقط روانپزشكان بايد مخاطب آن باشند چون با روان بيننده به شدت بازي مي‌كند.

پالئو ادامه داد: اين سريال، مخاطب را آماده مي‌كند براي تهاجم به ايران و فكر و انديشه‌اش را تغيير مي‌دهد.

سياست در هنر سينماي آمريكا تلفيق شده است
-------------------------------------------------------------

وي تصريح كرد: هنر سينما در آمريكا را فقط نمي‌توان يك هنر ديد چون بحث سياست هم در آن تلفيق شده است.

اين كارگردان يوناني در پاسخ به اينكه آيا سريال 24 موفق به اثرگذاري كه هاليوود به دنبال آن بوده، شده است؟ گفت: بله متأسفانه اين اتفاق رخ داده است.

پالئو در پاسخ به اينكه اگر جاي فيلمسازان ايراني بود در مقابل اين سريال چه واكنشي نشان مي‌داد؟ اظهار داشت: من الان نمي‌توانم پاسخگوي اين پرسش باشم چون مثل يك زن كارگردان ايراني نمي‌توانم فكر كنم و نظرم را بگويم. هاليووديسم طوري است كه نه تنها فقط يك بيننده ايراني را نشانه مي‌گيرد بلكه كلا انسانيت را مورد هدف قرار مي‌دهد.

وي تصريح كرد: تنها توصيه‌ام اين است كه بهتر است سريال 24 را نبينيم تا حداقل كمك اقتصادي به آمريكا نكنيم.

اين كارگردان يوناني درباره فيلم 300 نيز گفت: فيلم 300 دقيقاً در راستاي همان سريال 24 است مشخص است كه اين فيلم قابل پذيرش نيست. چون نه يك يوناني به عنوان يك يوناني در آن فيلم نشان داده شده و نه يك ايراني در جايگاه خودش قرار گرفته است فقط هدف همان تخريب و عوض كردن ذهنيت مردم بود.

پالئو افزود: آمريكا با ساخت فيلم 300 به دو فرهنگ و تمدن قديمي ايران و يونان حمله كرد.

----------------------------------
گفت‌وگو از: الهه رفيعي‌نژاد
----------------------------------


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: