گزارش خبرنگار فارس به مناسبت بيست و سومين سالگرد بمباران شيميايي حلبچه‌؛
گزارش خبرنگار فارس به مناسبت بيست و سومين سالگرد بمباران شيميايي حلبچه‌؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در حلبچه‌ ، 23 سال پيش در چنين روزي 50 فروند هواپيماي ويژه بمباران ارتش عراق كه هر يك به 4 عدد بمب شيميايي 500 كيلويي مجهز بودند در افق غرب آسمان حلبچه ظاهر شدند و با ريختن 200 بمب حاوي مواد شيميايي فجيع ترين صحنه‌ي كشتار مردم ،بعد از جنگ جهاني دوم را رقم زدند.

همه‌ سازمانهاي بين‌الملل و نهادهاي حقوق بشر كه‌ در مقابل ديدگان آنها فجيع‌ترين و وحشتناك‌ترين حمله‌ جنگ افزار‌هاي شيميايي از زمان جنگ جهاني اول تا آن لحظه‌ به‌ وقوع پيوسته‌ بود ، در مقابل رژيم صدام سكوت اختيار كرده‌ و كوچكترين اعتراضي نسبت به‌ رژيم ديكتاتور بعث نشان ندادند.

"احمد عبدالله‌ " 53 ساله‌ و يكي از بازماندگان اين حمله‌ شيميايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس ، آنچه‌ را كه‌ 23 سال پيش ديده‌ بود چنين بازگو كرد : اجساد هزاران مرد، زن، كودك و حيوان در سطح خيابانها شهر پراكنده‌ شده‌ بود ، هيچ جراحت و خون و اثري از انفجار روي اجساد ديده نمي شد و اجساد به طرز عجيبي تغيير رنگ داده و چشم هايشان باز و خيره بود.

وي افزود: از سوي ديگر هزاران مجروح شيميايي در خانه‌هاي خود در انتظار مرگ تدريجي بودند تا اينكه‌ رزمندگان اسلام و ايران به‌ ياري آنها شتافته‌ و با استفاده‌ از هيلكوپتر سريعا آنها را به‌ مجهزترين بيمارستانهاي تهران و ديگر شهرها منتقل كردند.

منابع بيمارستاني جمهوري اسلامي ايران تنها چند روز پس از اين فاجعه‌ ، شمار شهداء را 5 هزار نفر و مجروحان را 10 هزار نفر اعلام كرد.

پس از سقوط نظام ديكتاتوري بعث ، دادگاه‌ عالي عراق ،علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي پسر عموي صدام و از اصلي‌ترين عامل بمباران حلبچه‌ را به‌ اعدام محكوم كرد و اجراي حكم اعدام وي موجي از شادي را در حلبچه‌ به‌ راه‌ انداخت.

هم اكنون با وجود گذشت 23 سال از اين حادثه‌ ، هنوز تعداد زيادي از مجروحان شيميايي در خانه‌هاي خود در انتظار كمك هاي حكومت منطقه‌ كردستان و جمهوري اسلامي ايران هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: