برنامه پنج‌ساله نهضت سوادآموزي امروز آماده شد
برنامه پنج‌ساله نهضت سوادآموزي امروز آماده شد
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، حميدرضا حاجي‌بابايي عصر امروز در آخرين نشست خبري خود در سال 89 كه در محل سالن جلسات اين وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به 70 محور كاري دنبال شده در اين وزارتخانه در طي 15 ماه اخير اظهار داشت: در سال 89 در راستاي تنظيم و تصويب اسناد بالادستي، موفقيت‌هاي بسياري را به دست آورديم و برخي از اسناد نيز همچنان در دست بررسي است كه از جمله آنها سند ملي آموزش و پرورش است.

وي افزود: فلسفه تربيت سند ملي آموزش و پرورش تحت بررسي است و بخش‌هايي از سند نيز در فروردين 1390 در صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي خواهد شد.

* تمام وزارتخانه را تغيير مي‌دهيم يا اصلاح مي‌كنيم

حاجي‌بابايي با اشاره به برنامه‌هاي اجرا شده در اين وزارتخانه براي اصلاح ساختار و كارآمدسازي آن، گفت: بر اساس تعريف تحول بنيادين تمام وزارتخانه را تغيير مي‌دهيم يا اصلاح مي‌كنيم.

وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: تشكيل مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان با مصوبه شوراي عالي اداري، تجميع پژوهشگاه معلم و بخش‌هاي پژوهشي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي و نيز تجميع مركز آموزش از راه دور و سازمان مشاركت‌هاي مردمي در يك سازمان از جمله اقدامات وزارت آموزش و پرورش در سال اخير بوده است.

* كاهش نيروي انساني ستاد مركزي آموزش و پرورش به يك هزار نفر

وي ادامه داد: در راستاي اصلاح ساختار ستاد مركزي وزارتخانه، تعداد كارمندان ستاد مركزي از 2500 نفر به يك هزار نفر كاهش يافته است به‌گونه‌اي كه حقي نيز از كسي ضايع نشده است؛ در اين راستا 700 الي 800 نفر بازنشسته شده‌اند و برخي ديگر نيز در شهرستان‌هاي خود به صورت قرارداد كار معين مشغول به كار شده‌اند.

حاجي‌بابايي تشكيل مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني پس از گذشت سال‌ها از انحلال مركز برنامه‌ريزي آموزش و پرورش را يكي ديگر از اقدامات انجام شده در سال 89 خواند و تأكيد كرد: هر آنچه را كه انجام داده‌ايم همه در جهت اصلاح محتوا بوده و اساسا در آموزش و پرورش نمي‌توان ساختار و محتوا را از هم جدا كرد.

* "توجه ويژه به كتب درسي " برنامه سال آينده آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اقداماتي همچون استخدام 15 هزار معلم ورزش، 10 هزار مشاور و 12 هزار مهندس در هنرستان‌ها تصريح كرد: در طي يك سال اخير نقاطي را اصلاح كرده‌ايم كه نسبت به آنها احساس خطر مي‌كرديم.

وي اظهار داشت: به سمت اصلاح كتب درسي براساس نقشه راه كتب درسي حركت كرده‌ايم و كارها نيز آغاز شده است كه بر اين اساس سال آينده سال توجه ويژه به كتب درسي دانش‌آموزان است و تمام امكانات وزارتخانه بايد در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي و پژوهشگاه معلم به كار گرفته شود.

حاجي‌بابايي با تأكيد بر لزوم كيفيت‌بخشي به آموزش و پرورش و حركت در راستاي تحكيم خانواده‌ها عنوان كرد: طرح تعطيلي مدارس ابتدايي در روزهاي پنجشنبه در راستاي اين هدف و نيز رفع نقاط ضعف و تهديدهاي مطرح نسبت به بنيان خانواده بوده است و در اين طرح حداقل ضرر را نيز نمي‌بينم چرا كه اين موضوع از بازتاب عمومي آن در ميان خانواده‌ها و دانش‌آموزان قابل مشاهده است.

وزير آموزش و پرورش در بخش ديگر از سخنان خود به ارتباط خبرنگاران و اصحاب رسانه با مجموعه آموزش و پرورش در سال 89 اشاره كرد و افزود: سال 89 را سال همكاري رسانه‌ها و خبرنگاران با آموزش و پرورش مي‌دانم كه كم‌نظير بوده است و تمام رسانه‌ها نيز حساسيت جايگاه آموزش و پرورش را نيز درك كرده‌اند.

* 70 هزار ديپلمه آموزش و پرورش در زمينه خدمتكاري مشغول به كار هستند

حاجي‌بابايي با اشاره به اهميت اعداد و ارقام در آموزش و پرورش و با بيان اينكه آمارها در آموزش و پرورش بايد به واقعيت نزديك شوند، گفت: پس از آنكه در هفته‌هاي گذشته آماري كه از سوي يكي از كارشناسان در خصوص بازماندگي از تحصيل 30 درصد از دانش‌آموزان راهنمايي مطرح شد؛ كارشناس مربوطه علاوه بر نامه‌نگاري با ما تماس گرفت و اعلام كرد كه هدف او چيز ديگري بوده است همچنين آمارهاي اعلام شده در خصوص اينكه يكصدهزار نفر در آموزش و پرورش داراي تحصيلات ديپلم و زيرديپلم هستند، به اين شكل نيست و از اين قرار است كه 98 هزار نفر داراي اين مدرك تحصيلي هستند اما 70 هزار نفر از آنها در زمينه خدمتكاري در مدارس مشغول به فعاليت هستند و تنها حدود 31 الي 33 هزار نفر در كشور داريم كه با مدرك ديپلم به كار آموزشي مشغول هستند و دليل آن نيز به كارگيري نيروهاي حق‌التدريس براساس مصوبه قانوني مجلس بوده است چرا كه 5 هزار نفر از حق‌التدريسي‌هاي استخدامي داراي ديپلم هستند.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه يكي از ريشه‌هاي تعليم و تربيت احساس امنيت خانواده‌ها نسبت به نظام آموزش و پرورش است، تأكيد كرد: حساسيت ما در ارائه آمارها به اين دليل است كه ذهن مردم نسبت به آموزش و پرورش دچار خدشه نشود كه اگر اينگونه شود همه ضرر مي‌كنيم.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در سراسر كشور براي رفع دغدغه فرهنگيان در خصوص مطالبات خود و مسائل مالي، گفت: در رابطه با بيمه تكميلي بازنشستگان از حدود 9 ماه پيش با بيمه مركزي و بيمه ايران بحث و گفت‌وگو كرده‌ايم تا اينكه اخيرا اين بحث مطرح شده است كه موضوع بيمه تكميلي بازنشستگان بايد به صورت سراسري و از سوي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پيگيري و حل شود.

حاجي‌بابايي ادامه داد: تمام امور بازنشستگان از قبيل حقوق و بيمه تكميلي آنها زير نظر وزارت رفاه است كه پس از تأييد آنها از سوي ما قابل پرداخت است.

* تشكيل بخشي از درس آمادگي دفاعي دانش‌آموزان دختر در مناطق عملياتي

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در سال 90 پرقدرت‌تر از سال 89 عمل خواهيم‌ كرد، گفت: اردوهاي راهيان نور دانش‌آموزان در سال جاري به عدد 650 هزار نفر رسيد كه پيش‌بيني مي‌شود در سال 90 به يك ميليون و 200 هزار نفر افزايش يابد. همچنين در سال بعد بخشي از درس آمادگي دفاعي دانش‌آموزان دختر دبيرستاني نيز مانند پسران در مناطق عملياتي تشكيل خواهد شد.

وي با اشاره به انتقادهاي صورت گرفته در رابطه با ميزان موفقيت آموزش و پرورش براي احياي معاونت پرورشي، اظهار داشت: برنامه‌هاي معاونت پرورشي نسبت به گذشته 2200 درصد رشد داشته است و گاهي اوقات به حال كساني كه بدون آمار صحبت مي‌كنند غبطه مي‌خورم اما شما بايد حتي از خود من نيز در رابطه با هر صحبتي كه مطرح مي‌كنم دليل و آمار بخواهيد.

* برنامه پنج‌ساله نهضت سوادآموزي تهيه شد

حاجي‌بابايي خاطرنشان كرد: برنامه پنج ساله نهضت سوادآموزي آماده و امروز تكميل شده است و اين در حالي است كه علي‌رغم دستور مقام معظم رهبري مبني بر آماده‌سازي اين برنامه در طي سه ماه، در كمتر از اين مدت اين برنامه آماده شده است تا ظرف 5 سال آينده بي‌سوادي در كشور به صفر برسد.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در سال آينده با آزموني كه خواهيم داشت وضعيت تمامي افراد در اين وزارتخانه مشخص خواهد شد، گفت: طرح احياي تربيت معلم با عنوان دانشگاه جامع فرهنگيان در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اتمام رسيده است كه منتظر ابلاغ آن از سوي رئيس‌جمهور هستيم و اين طرح نيز مانند جايگاه تزريق خون در بدن اهميت دارد.

وي با اشاره به مصوبه برنامه پنجم توسعه مبني بر آموزش مهارت به تمامي دانش آموزان رشته‌هاي نظري دبيرستاني‌، بيان كرد: هر كس كه در جمهوري اسلامي ديپلم مي‌گيرد حداقل بايد يك مهارت را ياد بگيرد كه در اين زمينه در حال برنامه‌‌ريزي هستيم.

حاجي‌بابايي در پايان با اشاره به جايگاه مدرسه‌سازي در برنامه پنجم توسعه، گفت: در برنامه پنجم مصوب شده است كه 3200 ميليارد تومان در طي سه سال براي مدرسه‌سازي و مقاوم‌سازي مدارس در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد كه بر اين اساس در لايحه بودجه امسال 900 ميليارد تومان براي اين امر در نظر گرفته شده است كه نسبت به لايحه پيشنهادي 89 رشدي معادل حدود 700درصد را نشان مي‌دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: