به‎بهانه بيستم فروردين سالروز ملي فناوري هسته‌اي منتشر مي‌شود؛
به‎بهانه بيستم فروردين سالروز ملي فناوري هسته‌اي منتشر مي‌شود؛
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌اي خبرگزاري فارس، پزشكي هسته‌اي شاخه‌اي از پزشكي است كه در آن، مواد راديواكتيو (راديوداروها) هم براي تشخيص و هم براي درمان امراض به كار مي‌روند.در تكنيك‌هاي تشخيص پزشكي هسته‌اي مقدار اندكي از مواد راديواكتيو وارد بدن مي‌شود و اطلاعات مهمي درباره نوع خاص بيماري‌ها از جمله سرطان ارائه مي‌دهد.
در پزشكي هسته‌اي درماني نيز در دهه گذشته پيشرفت عمده‌اي در درمان بيماري‌ها از طريق ايزوتوپ‌ها صورت گرفته است. بعضي پژوهشگران پيش بيني مي‌كنند كه بيش از 80 درصد از انواع سرطان‌ها با اين ايزوتوپ‌ها قابل درمان هستند.
پزشكي هسته‌اي تاكنون روند رو به رشدي داشته است، اولين جرقه آن در سال 1895 (1274 شمسي) با كشف اشعه ايكس (X) و در سال 1934(1313شمسي) با كشف مواد راديواكتيو زده شد. اولين استفاده كلينيكي موثر راديواكتيو در سال 1937 (1316شمسي) جهت درمان لوسمي در دانشگاه كاليفرنيا بود. بعد از آن در سال 1946 (1325 شمسي) با استفاده از اين مواد توانستند در يك بيمار مبتلا به سرطان تيروئيد از پيشرفت بيماري جلوگيري كنند. از اين سال به بعد رشته پزشكي هسته‌اي رشد فزاينده‌اي پيدا كرد.
در حال حاضر، مصاديق تكنيك‌هاي هسته‌اي در پزشكي فراوان است از جمله: تهيه و توليد كيت‌هاي راديودارويي جهت مراكز پزشكي هسته‌اي، تهيه و توليد راديودارويي جهت تشخيص بيماري تيروئيد و درمان آن، تهيه و توليد كيت‌هاي هورموني، تشخيص و درمان سرطان پروستات، تشخيص سرطان كولون، روده كوچك و برخي سرطان‌هاي سينه، تشخيص تومورهاي سرطاني و بررسي تومورهاي مغزي سينه و ناراحتي وريدي، تصويربرداري از بيماري‌هاي قلبي و تشخيص عفونت‌ها و التهابات مفصلي و لخته‌هاي وريدي، تشخيص كم‎خوني، كنترل راديوداروهاي خوراكي و تزريق و استريل كردن محصولات يك‏بار مصرف پزشكي و . . . .
برخي كارشناسان پزشكي معتقدند كه كاربرد مواد هسته‌اي در علوم پزشكي به حدي رسيده كه عملا پيشرفت در علوم پزشكي بدون داشتن اين فناوري بسيار مشكل شده است اما امروزه در دسترس بودن مواد هسته‌اي در بيمارستان‌ها از مهمترين ضروريات علم پزشكي است. هم اكنون اغلب مواد اوليه مربوط به تهيه تجهيزات پزشكي هسته‌اي وارد كشور مي‌شود فلذا نبود منابع داخلي و وابستگي به توليدات ساير كشورها مشكلات بسياري براي بيمارستان‌ها و آزمايشگاه‌ها ايجاد مي‌كند. قابل توجه است كه در ايران استفاده از فناوري هسته‌اي در پزشكي تشخيص، گسترش روزافزون دارد. مقايسه بين سال‌هاي 1367 تا 1382 افزايش تعداد اين‏گونه مراكز از 29 مركز به 80 مركز را نشان مي دهد. مطابق تحقيقاتي كه براساس افراد مراجعه كننده به اين مراكز انجام شده به ازاي هر يك هزار نفر، 98/1 مركز هسته‌اي در سال 1368 به 2/8 در سال 1382 رسيده است. اين امر بيانگر چهار برابر شدن استفاده از فناوري هسته‌اي براي امور پزشكي در سال‌هاي گذشته است. مركز تحقيقات كشاورزي و پزشكي هسته‌اي زير نظر سازمان انرژي اتمي ايران كه در مساحت 100 هكتار در شمال كرج قرار گرفته، يكي از مراكز مهم پزشكي هسته‌اي كشورمان است كه در زمينه استفاده از پرتوها در امور پزشكي فعاليت مي‌كند.
مواد اصلي رشته پزشكي هسته‌اي از زباله‌هاي هسته‌اي و مواد راديواكتيوي به دست مي‌آيد. موليبدينيوم و راديوداروي تكنسيوم يكي از مواد اصلي پزشكي هسته‌اي را تشكيل مي‌دهد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: