ادامه دادگاه رسيدگي به پرونده قتل راشل كوري در اسرائيل/
ادامه دادگاه رسيدگي به پرونده قتل راشل كوري در اسرائيل/
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

سارا كوري خواهر راشل كوري و مسئول رسانه‌اي موسسه راشل كوري كه به همراه پدر و مادر خود به حيفا واقع در سرزمين هاي اشغالي سفر كرده است در نامه اي كه نسخه اي از آن در اختيار خبرنگار فارس قرار گرفت به پوشش خبري دادگاه رسيدگي به پرونده قتل راشل كوري پرداخته است.

متن اين نامه به شرح زير است:

سروان "بدوئين " مسئول گروه نظاميان ارتش اسرائيل كه مسئول كشته شدن راشل كوري بود در دادگاه حاظر شد و گفت: به ما دستور داده شده بود حتي در صورت خطرناك بودن عمليات براي غيرنظاميان كه فعالان سياسي خارجي نيز شامل آنها مي شدند و امكان متفرق كردن آنها نبود، به كار بولدوزر ادامه دهيم. راشل كوري به اين خاطر كشته شد كه تلاش مي كرد مانع عمليات ما براي تخريب خانه يك خانواده فلسطيني شويم اما به او دستور داده شده بود كه به كار خود ادامه دهد.

حسين ابوحسين، وكيل مدافع راشل كوري پس از اظهارت مسئول نظاميان ارتش اسرائيل گفت: شهادت و گفته هاي اين مرد مدارك و شواهد مستدل و قوي‏تري مبني بر قصور ارتش اسرائيل در اتخاذ اقدامات لازم براي حفظ جان و جلوگيري از مرگ غم‌انگيز راشل ارائه داد. نكته ديگر آنكه اين گفته ها نشان دهنده سرپوش گذاري ارتش اسرائيل بر اشتباهات خود است كه اين نشان از ضعف سيستم تجسس و بازپرسي ارتش اين رژيم دارد. بيش از 8 سال از مرگ راشل مي گذرد و علي‌رغم وجود ديوار پنهان‏كاري و عدم شفافيت اسرائيل، ما گوشه هاي جديدي از حقيقت را كشف مي كنيم.

وي افزود: راشل يك دانشجو، فعال سياسي و مدافع حقوق بشر آمريكايي بود كه در 16 مارس 2003 ميلادي در حالي كه به صورت مسالمت آميز به تخريب خانه هاي فلسطيني اعتراض مي‌كرد، بولدوزر كاترپيلار ارتش اسرائيل او را زير گرفت و له كرد.
روزي كه راشل كشته شد، سروان بدوئين به قرارگاه ارتش اسرائيل اطلاع داد كه قسمتي از بولدوزر روي راشل افتاد. اما در دادگاه اقرار كرد كه نتوانسته اين حادثه را در لحظه وقوع مشاهده كند و آن گفته فقط يك فرضيه بوده است. وي در ادامه گفت كه يك دقيقه بعد از اين حادثه خود را به بدن راشل رساند و از روي اثري كه روي زمين افتاده بود مشخص شد كه بولدوزر راشل را زير گرفته است.

وكيل راشل كوري افزود: اظهارات سروان بدوئين در مورد وضعيت مكاني بدن راشل پس از تصادف با بولدوزر گفته هاي شاهدان بين‌المللي و سرنشين بولدوزر را تأييد مي كند. آنها گفته اند پس از عقب كشيدن بولدوزر، بدن راشل بين بولدوزر و خاكريز به‏وجود آمده قرار داشت. اين گفته‌ها اظهارات فرمانده بولدوزر و وضعيت مكاني راشل را كه در مكاني ديگر يعني دورتر از خاكريز عنوان شده بود، زير سؤال مي‌برد. سروان بدوئين گفته بود كه عكس هايي كه توسط گروه هاي حامي صلح در آن روز گرفته شد دقيقاً صحنه اين حادثه را به تصوير كشيده است.

وي اظهار كرد: روال كار اين است كه اگر كسي در فاصله 5متري بولدوزر باشد، بولدوزر متوقف شود. شاهدان بين المللي قبلاً شهادت داده اند كه راشل بيش از 5 متر با بولدوزر فاصله داشت. او در ادامه گفت كه فكر نمي كرد حضور معترضان در آن منطقه ممنوع باشد و مطمئن نبود كه آنجا يك منطقه ممنوع الورود نظامي بود اما به هر صورت اين اختيار را نداشت كه چنين تصميمي بگيرد و آنجا را يك منطقه ممنوعه اعلام كند. وي افزود كه نزديك شدن مردم به بولدوزرها ممنوع بود و اينكه عمليات متفرق سازي معترضان در آن روز صورت گرفته بود اما با مقاومت معترضان مواجه شد.

حسين ابوحسين ادامه داد: سروان بدوئين گفت كه يك سرباز زن با دوربين كنترل از راه دور موقعيت آن محل را بررسي كرده بود و طبق مشاهداتش دستورات لازم را به واحد عملياتي من ابلاغ مي كرد.
همچنين با بررسي يكي از مصاحبه هاي سروان بدوئين با شبكه 2 اسرائيل مشخص شد كه يك فيلم ويدئويي ارتش از عمليات هاي ارتش اسرائيل وجود دارد كه پليس نظامي رسيدگي كننده به اين موضوع كه مسئوليت جمع‏آوري شواهد و مدارك را دارد اعلام كرده كه هيچ فيلم ديگري وجود ندارد. وي اقرار كرد كه مدارك و اسنادي وجود دارد كه قوانين و دستورالعمل هاي ويژه اي مخصوص غيرنظاميان در آن به منظور نحوه خارج كردن غيرنظاميان از منطقه عملياتي تدوين شده است. اين در حالي است كه وكيل دولت اسرائيل اظهار داشته كه چنين مداركي هرگز وجود خارجي ندارد.

وي افزود: سروان بدوئين پيشتر در دادگاه گفته بود كه آيين‎نامه‎ها در اين مورد هيچ ارتباطي به شرايط عملياتي که آن بولدوزر داشت ندارد. اما در دادگاه اخير گفته پيشين خود را با اعلام اين مطلب كه طبق آيين‏نامه بولدوزرها بايد در فاصله 20متري مردم متوقف شوند و دست به عمليات نزنند، نقض كرد. زماني كه از او پرسيده شد كه آيا از اين حادثه عبرت گرفته شده است، در پاسخ گفت كه متوجه هيچ تغييري در آموزش نشده و اينكه دوربين‏هايي براي افزايش ديد رانندگان در بولدوزرها نصب نشده است.

حسين ابوحسين در پايان صحبت هاي خود گفت: وي افزود ارتش اسرائيل پيش از اين استفاده از دوربين در بولدوزرها را امتحان كرده بود اما آنها را براي اين كار مناسب نديد چرا كه به راحتي آسيب مي ديدند و اينكه راننده و راهنمايش در هنگام عمليات نمي توانند به دوربين توجه كنند. وي با اين حال اعلام كرد كه بولدوزرهاي بدون سرنشين كه با استفاده از دوربين هدايت مي شدند در جنگ 2006 لبنان مورد استفاده قرار گرفته بودند.

در دادگاهي كه در روز يك‎شنبه برگزار شد نمايندگاني از سفارت آمريكا و سازمان هاي حقوق بشر، سازمان بين المللي عفو عمومي، انجمن وكلاي ملي و يش دين حضور داشتند. در جلسه بعدي دادگاه قرار است جانشين فرمانده گردان و فرمانده دسته ارتش اسرائيل در محضر دادگاه شهادت بدهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: