واشنگتن پست فاش كرد:
واشنگتن پست فاش كرد:
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

واشنگتن پست فاش كرد:
جزئيات نقش مداخله‌جويانه آمريكا و عربستان در روند سياسي عراق

خبرگزاري فارس: يك روزنامه آمريكايي به افشاي نقش مداخله‌جويانه آمريكا و عربستان در روند تشكيل دولت عراق پرداخت.


 

به گزارش فارس، روزنامه آمريكايي "واشنگتن پست " در شماره ديروز خود به بررسي جزئيات نقش آمريكا براي تشكيل دولت مطلوب خود در عراق و تماسهاي مستمر دولت آمريكا با "مسعود بارزاني " رئيس منطقه كردستان پرداخت.
در اين روزنامه آمده است: دولت آمريكا در واكنش به انتشار اخبار و گزارش‌هاي تحليلي متعدد مبني بر كاهش نفوذ اين دولت در عراق، جزئيات مكتوبي از اقدامات و تلاشهاي خود براي تاثيرگذاري در امور سياسي عراق را منتشر كرده است.
بر اساس اين گزارش، مقامات آمريكايي از جمله "جو بايدن " معاون رئيس‌جمهور آمريكا طي ماههاي گذشته تا آخرين لحظات رايزني‌ها، پيش از برگزاري نشست پارلمان در روز پنجشنبه (20 آبان) تماسهاي متعددي با مقامات عراقي برقرار كرده‌اند و با آنها در ارتباط بودند تا همه طرفها را براي طرح تقسيم دولت عراق متقاعد كنند.
بنا بر اطلاعات منتشر شده، بايدن كه از طرف كاخ سفيد مامور پيگيري پرونده عراق بود، از نزديك از روند مذاكرات و رايزني‌هاي گروههاي سياسي عراق آگاه مي‌شد و بارها در يك هفته با مقامات عراقي گفت‌وگو ‌كرده است.
منابع آگاه اعلام كرده‌اند كه بايدن طي هفته گذشته تقريبا هر روز با بارزاني، "نوري المالكي " نخست‌وزير ، "جلال طالباني " رئيس‌جمهور و شخص "اياد علاوي " رهبر فهرست العراقيه تماس داشته است.
اين منابع اعلام مي‌كنند كه دولت آمريكا همچنين با رهبران عربستان سعودي، اردن و تركيه در تماس بوده است و سعودي‌ها بطور محرمانه به آمريكا اعلام كرده‌اند كه از ابقاي مالكي در پست نخست‌وزيري حمايت نخواهند كرد و تمام تلاش خود را خواهند كرد تا مانع دستيابي مالكي به اين پست شوند. اما سر انجام با شرايط به وجود آمده در عراق ناگزير به تاييد مالكي براي تصدي پست نخست‌وزيري شدند و اعلام كردند كه از اين امر رضايت ندارند.
بنا بر اين گزارش، در پي ترك جلسه اخير پارلمان توسط برخي نمايندگان العراقيه، بايدن با "اسامه النجيفي " رئيس پارلمان و يكي از رهبران العراقيه تماس گرفت و از وي خواست تا در شرايط كنوني اعضاي العراقية را به تشكيل يك دولت مشاركت ملي متقاعد كند.
يك مقام عاليرتبه آمريكايي در اين باره اعلام كرد: بايدن به النجيفي اعلام كرده است كه جهان، آمريكا و منطقه خواستار مشاركت كامل العراقية و عربهاي سني در دولت آتي عراق هستند.
در ادامه اين گزارش آمده است هدف بايدن از تماسهاي پياپي با بارزاني اين بود كه مانع توافق كردها با ساير گروههاي سياسي عراق از جمله همپيماني ملي پيش از گرفتن امتيازهاي لازم به نفع فهرست العراقيه بوده است. زيرا به اعتقاد وي، واشنگتن معتقد است كه اگر بارزاني پيش از گرفتن اين امتيازها براي العراقيه به مالكي بپيوندد، بازي تمام شده خواهد بود.
واشنگتن پست در ادامه تاكيد مي‌كند كه ديپلماتهاي آمريكايي در اغلب نشستهاي گروههاي سياسي عراق حضور داشته‌اند و ادعا مي‌كنند كه اين گروهها از پيشنهادهاي آمريكايي استقبال مي‌كردند.
بنا بر اين گزارش، ديپلماتهاي آمريكايي حتي در نوشتن پيش‌نويسهاي جلسات مذكور و انتقال اطلاعات مختلف به گروههاي سياسي سهيم بوده‌اند.
بسياري از مسئولان و كارشناسان عراقي پيش از دستيابي به توافقهاي نهايي در باره تشكيل دولت عراق بارها اعلام كرده‌ بودند كه موضع‌گيري مداخله جويانه آمريكايي‌ها و سعودي‌ها در عراق مانع تشكيل دولت جديد عراق است.
مالكي نيز بارها اعلام كرده بود كه ورود عامل منطقه‌اي يا بين‌المللي به عرصه تشكيل دولت و گفت‌وگوهاي مربوط به آن موجب پيچيده‌شدن امور شده است تا جايي كه ما هنوز از اين پيچيدگي‌ها رنج مي‌بريم. من با تاسف مي‌گويم كه عامل خارجي اكنون از عامل داخلي و ملي پيشي گرفته است، بطوري كه عوامل ملي و داخلي تا حد زيادي از هرگونه تصميم‌گيري عقب مانده‌اند. البته كساني كه در راس روند سياسي عراق قرار دارند نيز به ميل خود براي حضور پررنگ‌تر عامل خارجي عقب‌نشيني مي‌كنند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: