نامه مقام معظم رهبري به فرمانده لشكر 92 زرهي اهواز، سرفصل آزادي سوسنگرد
نامه مقام معظم رهبري به فرمانده لشكر 92 زرهي اهواز، سرفصل آزادي سوسنگرد
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، 25 آبان 1359 مقام معظم رهبري با بني صدر صحبت كردند و درخواست كردند تيپ 2 لشكر 92 زرهي در عمليات آزادسازي شركت كند و بني صدر هم گفت «شما به آنجا برويد و من هم دستور مي‌دهم» ولي شب عمليات فرمانده لشكر كه شهيد فلاحي بود گفت بني صدر دستور داده تا تيپ 2 فردا بدون اجازه او وارد عمليات نشود.
مقام معظم رهبري نيز اين موضوع را به امام خميني(ره) اطلاع دادند و امام نيز فرمودند «فردا سوسنگرد بايد آزاد شود.» به همين دليل مقام معظم رهبري طي نامه‌اي به فرمانده لشگر 92 زرهي دستور دادند كه بايد در عمليات شركت كنند و شهيد چمران هم زير آن نامه نوشتند در غير اين صورت من اعلام جرم مي‌كنم و شهيد فلاحي هم اين موضوع را قبول كردند و فرداي آن روز حمله آغاز شد و با پيروزي، سوسنگرد را آزاد كردند و اهواز هم از تهديد عراق خارج شد.
در متن نامه مقام معظم رهبري به سرهنگ غلامرضا قاسمي، فرمانده لشكر 92 زرهي اهواز آمده است:

شب دوشنبه 26/8/59
ساعت 1:10

سركار سرهنگ قاسمي فرمانده لشكر 92 زرهي اهواز

با سلام

شنيدم تيمسار ظهيرنژاد به شما تلفن كرده‌اند كه تيپ 2 فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر. منظورشان امر آقاي رئيس جمهور است. من اين عدول از تصميم عصر را قابل توجيه نمي‌دانم. اين بمعناي تعطيل يا به ناكامي كشاندن عمليات فردا است.
استعداد دشمن چنان است كه آن دو گروهان پياده ياراي كار درستي در برابر آن ندارند و اگر تيپ وارد عمل نشود در حقيقت تك انجام نگرفته است. صبح اگر براي تصميم نهايي بخواهيم منتظر آمدن تيمسار ظهيرنژاد بمانيم وقت خواهد گذشت.
جوانان ما در سوسنگرد حداكثر تا صبح مقاومت خواهند كرد و صبح زود اگر ما قدري بار دشمن را سبك نكنيم همه نابود خواهند شد و شهر كاملاً سقوط خواهد كرد. خلاصه اينكه به نظر و تشخيص ما كار بايد به همان روال كه عصر صحبت شد پيش برود و تيپ آماده باشد كه صبح وارد عمل شود در غير اين صورت مسئوليت سقوط سوسنگرد با هر كسي است كه از اين تصميم عدول كرده است.
سيدعلي خامنه‌اي

شهيد مصطفي چمران در پاي‌ نامه مقام معظم رهبري ادامه داد:


*من رسماً اعلام جرم مي‌كنم

به‌نام نماينده‌ امام و نماينده شوراي عالي دفاع از اين همه اهمال و اتلاف وقت و به هدر رفتن خون جوانان شكايت دارم؛ چند روز است كه فرياد مي‌كشم تا بالاخره ديشب جوابي شنيده شد، امروز انتظار عمل داشتم، متأسفانه نشد، امروز صبح در حضور سركار [اشاره به سرهنگ قاسمي] و سرهنگ شهبازي ايرادات و نظرات خود را گفتم، و شما فكر كرديد و جواب داديد كه فردا صبح زود انجام مي‌شود و الان مي‌بينم كه مي‌خواهند به تأخير بيندازند و اين يعني مرگ 500 جوان و سقوط سوسنگرد و حميديه و اهواز و من در اين صورت همه شما را در مقابل خدا و خلق مسئول مي‌دانم.
دكتر چمران
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: