حجاب
حجاب
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

خبرگزاري فارس: قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 13 دي 1384 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده اما با گذشت بيش از 4 سال هنوز گام جدي براي اجراي آن برداشته نشده است.


 

به گزارش خبرگزاري فارس، متن قانون راهكارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به شرح ذيل است:

مقدمه:
«حجاب» از ارزنده‌ترين نمودهاي فرهنگي، اجتماعي در تمدن ايراني - اسلامي است كه پيشينه آن به قبل از ورود اسلام مي‌رسد، اما در فرهنگ اسلامي به اوج تعالي و منتهاي ارزش و اعتبار خود مي‌رسد.
حجاب و عفاف پديده مذهبي - ارزشي مهمي در تعاليم اسلامي است و توجه به زمينه‌هاي فرهنگي - اجتماعي به عنوان بستر آن بسيار شايسته و لازم است و اشاعه و تعميق آن نيازمند آموزش‌هاي بنيادين و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است.
بديهي است كه در كنار شرايط مساعد اجتماعي براي ارزش تلقي كردن و الگوپذيري اين فرهنگ، نيازمند دروني و نهادينه شدن آن در وجود افراد است بدون شك رسيدن به اين هدف نيازمند مشاركت و توجه جدي همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است.

سياست‌ها و راهكارها
1- در اولويت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي كشور براي مقابله با روند فزاينده بدحجابي.
2- ابلاغ روش‌هاي اجرايي و تعيين ضوابط و هنجارهاي روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌هاي رسمي و اداري كشور.
3- نظارت بر رعايت حريم حجاب و عفاف در سازمان‌هاي دولتي و عمومي و نظارت و تأكيد بر ضرورت رعايت سادگي و پوشش و فرم‌هاي اسلامي و حضور ساده و بي‌آرايش در محيط كار به دليل تأثير منفي بر مراجعان.
4- تعريف استانداردهاي فرهنگي مناسب براي ترويج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ ديني و ملي و فراهم كردن زمينه‌هاي لازم براي ترويج الگوهاي مناسب پوشش اسلامي توسط نهادهاي الگو ده.
5- ايجاد مراكز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازي، ارائه مدل‌هاي مناسب و متنوع و ايجاد رقابت سالم در زمينه بين افراد.
6- وضع قوانين و مقررات لازم براي اصلاح وضعيت پوشش در جامعه.
7- گسترش و تقويت مراجع قانوني براي ترويج پوشش اسلامي در جامعه.
8- اصالت بخشي به فرهنگ عفاف از طريق محصولات متنوع فرهنگي، هنري متناسب.
9- رعايت حجاب و حفظ شئون اسلامي از سوي مديران، مسئولان حكومتي و خانواده‌هاي آنان و تدوين شاخص‌هايي در اين زمينه براي گزينش مديران.
10- رفع اشكالات قانوني در نحوه توليد،‌ توزيع و عرضه پوشاك داخلي و خارجي.
11- پيگيري نحوه اجراي طرح گسترش فرهنگ عفاف به صورت مستمر در جلسات شوراي فرهنگ عمومي استان‌ها و ارائه گزارش‌هاي منظم به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس كميته).
12- ارزيابي دقيق از اجراي طرح‌ها توسط دستگاه‌هاي فرهنگي، انتظامي و قضايي براي مقابله با مظاهر بدحجابي و يافتن راهكارهاي مناسب توسط كميته توسعه و ترويج فرهنگ عفاف.
13- نظارت و ارزيابي عملكرد رسانه‌ها - خصوصاً صدا و سيما - در ارتباط با الگوهاي تبليغي آنها و تأثير آن در جامعه.
14- احياي سنت حسنه «امر به معروف و نهي از منكر» درمورد حجاب و عفاف.
15- فراهم كردن زمينه‌هاي لازم براي تهيه كتب، نشريات و توليدات علمي - فرهنگي به منظور ترويج فرهنگ عفاف و پاسخگويي به شبهات موجود در مورد آن.
16- انجام سياست‌هاي تشويقي درباره مديران و كارگزاراني كه در محيط كار خود اصول عفاف و پوشش اسلامي را رعايت مي‌كنند.

وظايف تخصصي دستگاه‌هاي قانونگذار و اجرايي

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
1- هماهنگي و نظارت بر رسانه‌هاي ارتباط جمعي همانند: روزنامه‌ها، مجلات و محصولات سمعي و بصري، نمايش‌ها و ... براي توجه به فرهنگ حجاب و عفاف و رعايت آن.
2- حمايت مادي و معنوي از آثار فرهنگي - هنري همانند تسريع در صدور مجوز،‌ ارايه يارانه و تشويق توليد كنندگان آثار فرهنگي و هنرمنداني كه راهكارهاي تازه و جذاب در راستاي توسعه فرهنگ عفاف ارائه مي‌كنند.
3- جلوگيري از انتشار و تبليغ كالاهاي فرهنگي كه با فرهنگ عفاف و حجاب مغايرت داشته باشد مانند (كتاب، فيلم، نشريات، تئاتر و ...)
4- ترويج الگوهاي مناسب براي عفاف و حجاب و ممانعت از ترويج فرهنگ مدگرايي منفي در محصولات و كالاهاي فرهنگي.
5- هماهنگي و همكاري با رسانه‌هاي جمعي براي ايجاد حساسيت لازم در خانواده‌ها نسبت به اهميت فرهنگ حجاب و عفاف.
6- توليد سمفوني و آثار موسيقايي متناسب با موضوع عفاف و حجاب.
7- برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي - هنري، منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي براي رواج فرهنگ عفاف و حجاب.
8- استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي فرهنگي غير دولتي و خصوصي جهت ترويج فرهنگ عفاف و حجاب.
9- نظارت فرهنگي بر اينترنت و ايجاد سياست‌هاي حمايتي و هدايتي به منظور تعميق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگيري از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگي.
10- تبيين و تحليل ريشه‌هاي ديني و اعتقادي فرهنگ عفاف و حجاب - به ويژه براي نسل جوان - از طريق توليدات ملي، برگزاري نشست‌هاي فكري - فرهنگي، ايجاد باشگاه انديشه و مانند آن.
11- نظارت بر تشكل‌هاي هنري - مردمي، نمايشگاه‌هاي هنري و محافل هنري عمومي مانند: كنسرت‌ها و نمايشگاه‌ها در جهت رعايت عفاف و حجاب.
12- اهتمام لازم براي اجراي قانون «منع استفاده ابزاري از تصاوير زنان در مطبوعات».
13- به عضويت پذيرفتن خانم‌هاي متعهد و مطلع از مسائل عفاف و حجاب در هيئت‌هاي نظارت بر بازبيني فيلم، كتاب و .....
14- تهيه فيلم‌هاي سينمايي در مورد تاريخچه‌ كشف حجاب در ايران و بررسي علل و عوامل آن.
15- استفاده مناسب از لباس‌هاي اسلامي - ملي (حجاب و حجاب برتر) در فيلم‌هاي سينمايي و استفاده نكردن از اين پوشش توسط شخصيت‌هاي منفي و منفور در فيلم‌ها.
16- ارزيابي مستمر وضعيت حضور زنان در فيلم‌هاي سينمايي و مطبوعات.
17- نظارت دقيق و اصولي بر وضعيت فرهنگي - اخلاقي سالن‌هاي سينما و مراكز مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
18- حمايت از انتشار نشريات تخصصي و پوشاك اسلامي و سعي در جهاني كردن اين نشريات از طريق اينترنت.
19- ارتباط مستمر و تبليغ در جهت گسترش فرهنگ و سنن ايراني - اسلامي در بين ايرانيان مقيم خارج از كشور به وسيله رايزني‌هاي فرهنگي در سفارتخانه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در سراسر دنيا ( با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)
20- همكاري و هماهنگي درجهت اعزام گروه‌هاي فرهنگي جهت ترويج و تبليغ فرهنگ و آداب اسلامي - ملي براي ساير ملل- خصوصاً ايرانيان مقيم خارج از كشور - (با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)
21- توسعه و گسترش ارتباط فرهنگي - اسلامي و ملي بين سفارتخانه‌هاي كشورهاي اسلامي در ايران ( با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي).

وزارت بازرگاني

1- حمايت عملي از طراحان و توليد كنندگان پوشاك‌ ساده و اسلامي در جهت ايجاد تنوع در الگوهاي پوشش اسلامي.
2- نظارت مستمر و مؤثر بر عملكرد واحدهاي توليدي پوشاك از طريق سازمان‌هاي مربوطه.
3- حمايت كامل - حتي يارانه‌اي - از واحدهاي توليدي پارچه‌هاي چادري.
4- كنترل اماكن تجاري عمومي (شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌هاي تجاري، نمايشگاه‌ها و ...) از نظر پوشش و بدحجابي.
5- تدوين قوانيني براي ممنوعيت عرضه لباس دست دوم خارجي در كشور.
6- اجراي شيوه‌نامه و ملزم ساختن، واحدهاي توليدي جهت نصب نام تجاري (Brand) بر روي پوشاك توليد شده در داخل.
7- اطلاع رساني و ارتقاء سطح دانش و بينش واحدهاي توليدي،‌ توزيعي، آرايشگاه‌ها، دستگاه‌هاي عرضه لوازم بانوان در مورد حجاب و عفاف.
8- حمايت‌هاي همه جانبه از برگزاري جشنواره‌هاي ادواري و نمايشگاه‌هاي عرضه البسه و لوازم زنان منطبق با الگوهاي ارزشي اسلامي و معرفي واحدهاي نمونه در سطح كشور و خارج از كشور.
9- پيشنهاد قوانين مشخص در مدت 3 ماه براي نظارت بهتر بر توليد و توزيع پوشاك و نحوه برخورد با متخلفان واحدهاي توليدي و استانداردسازي آن به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي.
10- اهتمام براي اجراي مناسب تر مقررات درچيدمان آرايش / تزيين ويترين‌ها و استفاده از مانكن‌ها جهت حفظ عفت عمومي.
11- نظارت بر رعايت اصل عفاف در نوع بسته‌بندي و عدم استفاده از تصويرهاي نامناسب در تبليغات تجاري كالا.
12- تهيه احكام شرعي مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف توسط وزارت بازرگاني قبل از اخذ مجوز فعاليت.
13- برگزاري نمايشگاه‌هاي لباس - ملي و مذهبي - جهت ارائه الگوهاي اسلامي و سالم به توليدكنندگان و مصرف كنندگان.

سازمان صدا و سيما

1- اهتمام ويژه در خصوص معرفي و ترويج فرهنگ عفاف به منظور نهادينه سازي و جذاب نمودن آن.
2- تبيين نقش حجاب و عفاف در افزايش سلامت جامعه و بهره‌وري آن از طريق توليد برنامه‌هاي مختلف.
3- فرهنگ‌سازي در زمينه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌هاي مؤثر و فوري از طريق توليد برنامه‌هاي كارشناسي، گفتمان، توليد فيلم، تيزرهاي تلويزيوني و ...
4- تبيين و‌ آموزش احكام شرعي حجاب و عفاف و رعايت حريم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معيارهاي رفتار صحيح زن و مرد جهت برقراري روابط متعادل اجتماعي.
5- به تصوير كشيدن ابعاد شخصيت‌هاي الهي اسلام چون حضرت زهرا (س)، حضرت زينب (س) و زنان نمونه از صدر اسلام تا دوران معاصر در مناسبت‌هاي مذهبي و ملي و تأثير آن در فرهنگ سازي و گسترش ارزش‌هاي اسلامي به صورت جذاب.
6- ترويج الگوهاي مناسب حجاب از طريق توليد فيلم و سريال و ساير برنامه‌هاي تلويزيوني و انجام مناظره علمي، فرهنگي و هنري در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به منظور استحكام بنيه اعتقادي و فرهنگي جوانان.
7- به تصوير كشيدن چهره بانوان محجبه كشورهاي خارجي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري،‌ اجتماعي و سياسي از طريق برنامه‌هاي تلويزيون و تهيه فيلم از زندگي آنان.
8- تهيه فيلم و ارايه تصوير روشن از تاريخچه و خاستگاه كشف حجاب در ايران به عنوان يك حركت سياسي با هدف تخريب بنيان‌هاي فكري و عقيدتي و رفتاري زنان در جامعه.
9- آموزش و ترويج احكام شرعي حجاب و پوشش بومي (منطقه‌اي)‌ در جغرافياي جمهوري اسلامي ايران.
10- به تصوير كشيدن زنان تحصيلكرده،‌ ممتاز، متعهد و باحجاب در فيلم‌ها و مجموعه‌هاي هنري و پرهيز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصيت‌‌هاي عامه و كم‌سواد.
11- نشان دادن وضعيت حقوقي، فرهنگي و اجتماعي زنان در غرب و مقايسه آن با وضعيت زنان در غرب و مقايسه آن با وضعيت زنان در ايران به منظور ايجاد احساس رضايت خاطر زنان ايراني از فرهنگ ديني و پايبندي آگاهانه‌تر آنان به عفاف و حجاب.
12- نشان دادن اثرات منفي فرهنگ مبتذل و غير اخلاقي غرب در زندگي اجتماعي و خانوادگي.
13- انجام تمهيدات لازم براي كاهش تأثيرات منفي سريال‌ها و فيلم‌هاي خارجي متضاد با فرهنگ اسلامي از طريق نقد و بررسي فيلم‌ها و سريال‌ها.
14- معرفي نمونه‌هاي عيني از اساتيد، مربيان، نفرات اول كنكور، المپيادي‌ها و خانواده‌هاي ايثارگران و .. از نظر مظاهر عفاف و حجاب و ساده زيستي.
15- انعكاس موفقيت‌هاي جوانان - خصوصاً دختران - در ابعاد مختلف با هدف احيا و تقويت شخصيت و منزلت اجتماعي آنها.
16- تهيه فيلم و گزارش از زندگي زنان فعال در عرصه‌هاي خانوادگي، مديريتي، علمي، فرهنگي و هنري با محوريت موضوع «عفاف و پوشش».
17- آشنا كردن خانواده‌ها و جوانان نسبت به برگزاري ازدواج كم هزينه و ساده با توجه به شرايط اقتصادي جامعه.
18- بازنگري در شرايط انتخاب فيلم‌ها و سريال‌هاي خارجي بر اساس ملاك‌هاي حجاب و عفاف.
19- تهيه برنامه‌هاي متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف براي كودكان و استفاده از قهرمان‌هاي عروسكي مطرح در كارتون‌ها و برنامه‌هاي كودك نظير (علي كوچولو، كلاه قرمزي و ... در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان)
20- تهيه برنامه‌هاي مختلف در خصوص تاريخچه و جايگاه پوشش و حجاب در غرب، تبيين علل و عوامل آن و چگونگي رواج فرهنگ برهنگي در سده‌هاي اخير در آن جوامع.
21- نظارت مستمر بر تبليغات تجاري به منظور جلوگيري از ايجاد روحيه مصرف گرايي و تجمل پرستي به عنوان عوامل ترويج بي مبالاتي اخلاقي و سوق آن به سوي تبليغات و آگهي‌ها فرهنگي و اخلاقي.
22- تدوين سياست‌هاي روشن و مشخص در مورد سبك لباس و آرايش هنرمندان، مجريان زن و مرد و ... در برنامه‌ها، فيلم‌هاي سينمايي، تئاتر و ... با محوريت عفاف و حجاب.
23 - اطلاع رساني مناسب و دقيق به خانواده‌ها در مورد علل آسيب‌هاي اجتماعي و انحرافات در خصوص زنان بي سرپرست، كودكان خياباني، طلاق، اعتياد، فرار دختران و نشان دادن عدم رعايت عفاف و حجاب در بروز اين آسيب‌ها.
24- انعكاس عواقب منفي استفاده از فيلم‌ها، نوارهاي مبتذل و حضور در گروه‌هاي منحرف بر زندگي فردي - اجتماعي از طريق برنامه‌هاي مناسب به صورت طبيعي و غير عمدي.
25- نشان دادن اثرات منفي تاثير فرهنگ مبتذل و غير اخلاقي غرب در زندگي اجتماعي نوجوانان به صورت طبيعي.
26- بيان آيات و روايات و توصيه‌هاي ديني در مورد مسئوليت مشترك زن و مرد در رعايت نگاه، رفتار و گفتار.
27 اتخاذ سياست‌هاي انضباطي در خصوص بازيگران زن صدا و سيما و جلوگيري از تجليل و تبليغ چهره‌هايي كه در مناظر اجتماعي و عمومي با ظاهر و پوشش بد حضور پيدا مي‌كنند.
28- ترغيب و تشويق توليد كنندگان آثار فرهنگي كه راهكارهاي بديع و جذاب در راستاي تعميق و توسعه فرهنگ عفاف ارائه نمايند.
29- تجليل از هنرمندان و فرهنگسازان متعهد كه در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب صاحب اثر و نظر هستند.
30 - افزايش سطح آگاهي خانواده‌ها از طريق رسانه ملي در مورد اهميت فرهنگي عفاف و حجاب.
31- سفارش ساخت و توليد آثار برجسته و تاثير گذار در موضوع حجاب


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: