در پي ناكامي دولت سعودي‌ در روند سياسي عراقمطلب ارسالی ازhoha1
در پي ناكامي دولت سعودي‌ در روند سياسي عراقمطلب ارسالی ازhoha1
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري عراقي "النخيل "، ملك "عبدالله بن عبد العزيز " پادشاه عربستان طي يك پيام به "جلال طالباني " رئيس‌جمهور عراق به دليل انتخاب مجدد براي تصدي اين پست تبريك گفت و از ارسال پيام تبريك به "نوري المالكي " نخست‌وزير عراق خودداري كرد.
در اين پيام تبريك آمده است: از شنيدن خبر انتخاب مجدد شما براي تصدي پست رياست‌جمهوري عراق بسيار خوشحال شديم لذا از طرف ملت و دولت عربستان و از طرف خود به شما از صميم قلب تبريك مي‌گوييم. براي شما و برادران عزيز عراقي بهترين آرزوها را داريم و از خداوند بلندمرتبه مي‌خواهيم تا عراق از دردها و رنجها رهايي يابد و با تحكيم وحدت در آن، تكيه‌گاهي براي امتهاي عربي و اسلامي باشد.
"سلطان بن عبدالعزيز " وليعهد عربستان نيز با ارسال يك پيام، به طالباني تبريك گفت.
روزنامه آمريكايي "واشنگتن پست " چندي پيش با انتشار گزارشي به افشاي جزئيات همكاري عربستان و آمريكا و اقدامات مداخله‌جويانه آنها براي تاثيرگذاري بر روند سياسي عراق نوشت: دولت آمريكا در طوال روند سياسي عراق با رهبران عربستان سعودي در تماس بوده است و سعودي‌ها بطور محرمانه به آمريكا اعلام كرده‌اند كه از ابقاي مالكي در پست نخست‌وزيري حمايت نخواهند كرد و تمام تلاش خود را خواهند كرد تا مانع دستيابي مالكي به اين پست شوند. اما سر انجام با شرايط به وجود آمده در عراق ناگزير به تاييد مالكي براي تصدي پست نخست‌وزيري شدند و اعلام كردند كه از اين امر رضايت ندارند.
به اعتقاد كارشناسان، سعودي‌ها كه از نخست‌وزيري مجدد مالكي ناراضي هستند و از ناكامي در تلاشهاي‌ خود براي نخست‌وزير شدن "اياد علاوي " رهبر فهرست العراقيه و بي‌توجهي به طرح پيشنهادي مداخله‌جويانه خود رنج مي‌برند، قادر به كتمان خشم خود از نخست‌وزيري مالكي نيستند و اين عدم تبريك پادشاه عربستان به نخست‌وزير عراق كاملا تعمدي بوده است.
عربستان سعودي پيش از اين با حمايت گسترده خود از ائتلاف العراقيه سنگ‌اندازي‌‌هاي زيادي را در مسير توافق شيعيان براي انتخاب نوري المالكي انجام داده است.
اين كشور همچنين در همين راستا با حمايت از گروهي از تروريست‌هاي عراقي سعي در ناامن كردن عراق و تخريب چهره نيروهاي امنيتي اين كشور داشته است.
مالكي نيز بارها عربستان را به دخالت در امور داخلي اين كشور متهم كرده است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: